Hop til indhold
  • 0

Forskel På Simulering Og Virkeligthed

bart
 Share

Spørgsmål

Hej IHC eksperter,

Jeg er ret ny i IHC sammenhæng, men synes det virker godt og giver utroligt mange muligheder.

Jeg har flere gange oplevet at der er forskel på hvordan mit program virker i simulering og i virkeligheden. Er det normalt?

F.eks. har jeg oplevet noget så simpelt at følgende virker fint i simulering men ikke i virkeligheden:

(Alt er fortrådet - intet wireless)

På badeværelset er i PIR som hvis der er mørkt (vha. PIR'ens indbyggede skumringsføler) tænder for en enkelt lampe når man kommer ind på badeværelset. Jeg bruger scenarier på trykkene til at tænde lyset manuelt (toilet, bad, al lys, sluk alt). Hvis PIR'en havde tændt den ene lampe, kunne jeg ikke bare slukke på 'Sluk alt' trykket. Jeg var nødt til først at trykke på f.eks. 'Bad' trykket for at jeg kunne skifte til sluk alt scenariet.

Det sjove er at det virkede fint i simulering i Visual.

Jeg har efterfølgende lavet om så PIR'en i stedet aktiverer et af 2 (nye) scenarier (PIR dag eller PIR nat), men nu vil PIR'en slet ikke tænde lyset i virkeligheden, men det vil den godt i simulering...! Jeg har ikke ændret på nogle ledninger eller følsomhed på PIR'en.

Jeg synes slet ikke det giver mening, men måske I ved hvorfor det kan opstå.

Jeg har ikke vedhæftet programmet, da det umiddelbart ikke er relevant i og med det ifølge simuleringen burde virke, og jeg egentlig bare nysgerrig efter at høre om I kender dette fænomen?

Tak for et godt forum!

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Ja specielt når man programmere det så flere FB'r styrer samme udgang direkte og den ene FB vil have den ON og den anden FB vil have den OFF. Det er en uskik og en typisk "begynderfejl". Man bør lade een FB styre een udgang, og så lade andre FB'r styre denne FB. For så kan man i den styrende FB lave noget logik der bestemmer om udgangen skal være ON eller OFF.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Tak for jeres svar. Jeg havde en ide om at der var nogle værdier som var anderledes i virkeligheden ift. simulering, men jeg synes alligevel ikke det gav helt mening. Jeg har fået det til at virke, men det er fordi jeg har bygget det helt anderledes (og smartere) op :-)

Jeg vil sørge for at bruge princippet med at lade kun een FB styre en udgang.

Link til kommentar
Del på andre sites