Anders Nielsen Skrevet August 28, 2015 Rapporter Share Skrevet August 28, 2015 Hej, Om knap 2 uger flytter familien og jeg ind i et nyt rækkehus hvor vi har fået installeret IHC Net (Ikke basic, men storebroren). Som jeg forstår det følger ingen kabler overhovedet med, og de originale IHC Net kabler som jeg kan finde en god sjat af online, koster jo en smule mere end standard Cat 6 kabler *host host*. TV Kablerne har jeg ikke noget imod at køble originale godkendte LK IHC versioner af, signalet skal jo være i orden. Men kabler til patchning i mellem modulerne, samt til data i diverse rum f.eks. router, NAS, PC m.v. der kunne jeg godt forestille mig at bruge alt muligt andet end LK IHC Net godkendte kabler - men jeg kan ikke hitte ud af om det bare er helt OK (signal mæssigt etc.) eller om man bare bør holde sig til LK's kabler. Det skal lige siges jeg selv er IT mand med en del erfaring indenfor infrastruktur området, og har både værktøj samt en rulle CAT6 (UTP) kabel, så jeg kunne lave nogle data kabler selv. Men endnu et tvivls punkt mht. IHC er om det er lige meget om data kablerne er UTP eller skal være STP ell. S/FTP typen. Jeg kan også læse mig til det er væsentligt mht. om det supporterer 1000 MHz. eller mindre (sådan lidt generelt når det gælder IHC Net kabler), men hvor væsentligt det er på data kabel delen og især fra væg til router, PC m.v. ?? Det interne net, især data mellem LAN forbundne enheder og NAS ville jeg gerne have høj overførsel imellem, og var bl.a. en af grundene til at vælge IHC Net og ikke basic. Jeg overvejede almindelige CAT 6 netværk, men endte med IHC Net, så nu må jeg lige have sat mig ind i hvordan det helt præcist hænger sammen. Det lader til elektrikeren fint kan installere det, men holde den store undervisnings tale i hvordan det bedst bestykkes / bruges, det er vist ikke tilfældet. Så alt i alt skal jeg ud og finde de kabler jeg skal bruge for at forbinde de enheder jeg regner med at bruge i installationen. Lige pt. bliver det sandsynligvis 3 stk. TV, og 5 - 6 LAN enheder. Gode råd og erfaringer bydes velkommen!P.s. dette er min første tråd på emnet, og min første intræden i IHC verdenen.P.p.s. Der var kun lige til at sætte 1 dobbelt stik op ved TV møblet, og kunne godt have brugt 1 - 2 stik mere der hvis der havde været til det, men kan det ene data stik splittes til 2 data stik (det gør ikke noget hvis hastigheden lige her røg ned på 100Mbit. til TV, BluRay, Apple TV etc.) ?? Jeg har set splittere til at splitte LAN+TV+Telefon, men nu er behovet mere 2 x data. Mvh,Anders Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret August 29, 2015 Rapporter Share Besvaret August 29, 2015 Hej Anders, og velkommen til IHC-user.dk :-)Jeg har før skrevet svar på lign indlæg, så prøv at søge lidt her i forummet.Men generelt set så er der 2 forhold nemlig båndbredde (MHz) og hastighed (Mb/s).Båndbredde i i kablet er vigtig til TV og alm. signaler går op til 865 MHz. Det kræver almindeligvis skærmede kabler (svarende til kat 6/7). Du kan være heldig at få et brugbart signal igennem på et alm. kat.5, men som leverandør vil de fleste nok kræve noget bedre hvis de skal stå for skud med en løsning. Så du kan jo prøve dig frem. Virker det så er det jo OK. Virker det ikke, ja så må du til lommerne og et trin eller 2 op ad stigen.Mht data, så kræver 10/100Mb/s kun 4 tråde. 1/10Gb/s alle 8 tråde i kablet. En streamet TV kanal fylder i komprimeret form ikke mere end ca. 4Mb/s, så du kan godt "nøjes" med alm. Kat 5/6 patchkabler. Med mindre du har brug for den høje overførselshastighed mellem dine enheder. De færreste har mere end 100Mb/s ind i huset så 1/10Gb/s er er der sjældent brug for i praksis. Så mit råd er: TV: skærmede kat. 6 kabler i x-feltet til TV og så nogle originale tilslutnings kabler med ballun der omsætter til coax stik.Data: kat.5 hvis det er 10/100 og kat.6(A) hvis det er Gb/s. Både patchkabler og tilslutningskabler.Og ja der findes data"splittere" så du kan anvende flere enheder på samme kabel. Dog ikke fra LK, men Google er din ven.Tag evt også et kik på:http://www.lk.dk/download/Haandbog/ihc-net-minihaandbog-2011.pdf Anders Nielsen 1 Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Anders Nielsen Besvaret September 12, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 12, 2015 Hej Lars,Jeg fik aldrig lige svaret på dit indlæg, beklager. Jeg takker for input, og prøvede også at søge herinde dog uden at få det store overblik på min entre ind i IHC Net verden. Tror det var den generelle forståelse der manglede. Jeg fik også fundet et support nummer til LK hvor jeg fik fat i en flink gut som kunne fortælle mere om kravene til kablerne / hvor der bør bruges LK egne kabler. Primært i LK IHC fordelings boksen, og til TV. Data kabel typen til enhederne i huset var nærmest ligemeget, altså på nær i teknik skabet altså. Men altså ikke bare en info på hvad skulle bruges men også lidt forståelses viden om hvorfor. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Anders Nielsen Besvaret September 12, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 12, 2015 Så altså stort set dine råd, men som sagt var det lidt mig der manglede forståelse / overblik. Føler mig noget bedre klædt på nu. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts