Hop til indhold
  • 0

Styret Stikkontakt Til Konstant 'on' + Log Af Controller Genstart?

Søren Birkholm Eriksen
 Share

Spørgsmål

Hej alle

Jeg har fået mig nogle Sonos enheder som jeg bla. betjener via Mikkels IHCCaptain. Som mit setup er virker Sonos bedst, hvis de har konstant strøm (ellers glemmer de, hvad der tidligere blev afspillet).

Hvordan er den bedste metode til at sætte styrede stikkontakter til altid at være 'on'?

Lige nu har jeg fjernet alle FB'er tilknyttet stikkontakten og sat 'konfigurer udgang' > 'initial værdi' til 'on' og sat kryds i 'gem aktuel værdi' ved strømsvigt.

Er det sådan det gøres? Jeg har nemlig også fundet en FB 4.1.13 Powerup - Always on er det bedre at bruge den???

Næste spørgsmål, hvilken FB er bedst til at logge genstarter er Controlleren (samt sende mai en mail)? Jeg har haft nogle genstarter, hvorefter jeg ikke har kunne åbne mine garageporte da jeg bruger en 4.1.01.#1 Simpel AND ("Og"- blok) og de to input gik ikke 'on' før jeg tvang dem via Serviceview.

Tak på forhånd.

Mvh Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Altid ON benytter jeg mig af metode 1, men 2 med FB kan ligesåvel bruges.

Man kan vel argumentere for FB'n er bedst da programmet jo bør løbe den igennem og dermed få liv i stikkontakten igen efter et utilsigtet nedbrud. Her kunne man forestille sig controlleren kunne have problemer med at huske status efter et nedbrud. Til gengæld burde den jo komme op igen med samme værdi den havd, hvis man midlertidig og bevidst havde slukket for den i Serviceview.

Til log af genstart benytter jeg mig af Log 10 hændelser FB, som er modificeret med powerup hændelse som via Sceneview sender en mail.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Lars

Okay, tak. Begge metoder kan benyttes og giver det samme resultat.

Den FB du tænker på "log af 10 hændelser" er det denne 4.1.14.a. Log af 10 indgange?

FB'n 4.1.13 Powerup - Always on 

Klippet lidt fra hjælpeteksten:

"Når controlleren opstarter eller genstarter, giver Udgangen ”One Shot” en kort puls (250ms)"

Så kunne denne FB vel egentlig også benyttes til at logge controller genstarter uden at jeg skal forsøge mig i at modificere en blok?

For at få en mail er det vel på udgangen "one shot" at det skulle laves på?

Mvh Søren
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Har lige opdaget at 'One Shot' i FB'n 4.1.13 Powerup - Always on ...

Klippet lidt fra hjælpeteksten:

"Når controlleren opstarter eller genstarter, giver Udgangen ”One Shot” en kort puls (250ms)"

...også giver en puls år der bliver uploaded et nyt program til controlleren... men det er nok det som menes med "opstarter" som nævnes i hjælpeteksten.

Mvh Søren
Link til kommentar
Del på andre sites