Hop til indhold

Smart-House El. Ihc?

Sten
 Share

Recommended Posts

Se NU bliver det svært. Jeg skal snart igang med mit private 200m2 hus, og kan simpelthen ikke bestemme mig for om jeg skal fortsætte i min IHC bane, eller om jeg tør satse på Smart-House. Jeg har fået priser fra Jens A og sammenlignet med mine IHC priser, ligger systemerne tæt rent økonomisk.

Hvad ville DU vælge, og hvorfor/hvorfor ikke ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Nå det kom helt af sig selv, efter jeg havde lavet funktionsbeskrivelsen og sammensat materialelisten. Smarthouse blev 20k dyrere end IHC.....

KNX er ikke interessant pga. prisniveauet. Komponenterne er stadig ret dyre, og ydermere skal man sætte sig ind i de enkelte komponenters funktioner, da der ikke er 100% valgfrihed..

Link til kommentar
Del på andre sites

• 2 weeks later...

Nå det kom helt af sig selv, efter jeg havde lavet funktionsbeskrivelsen og sammensat materialelisten. Smarthouse blev 20k dyrere end IHC.....

KNX er ikke interessant pga. prisniveauet. Komponenterne er stadig ret dyre, og ydermere skal man sætte sig ind i de enkelte komponenters funktioner, da der ikke er 100% valgfrihed..

Hvad er den samlete pris? 20K er ikke meget hvis den samlet pris er +100K, og man tager i betragtning at Smart-house bliver videre udviklet, mens LK's IHC er på vej ud af marked.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 1 month later...

Overhovedet ikke - IHC, er og bliver, udviklet mod hr. og fru. Danmark, altså det brede forbruger marked, ikke imod et begrænset entusiast marked.

De skyhøje priser på IHC produkter indikerer ikke lige at det er det brede forbrugermarked LK prøver at ramme. Har lidt på fornemmelsen at LK betragter sig som markedets B&o. Problemet er bare at der ikke sker en skid i deres udviklingsafdeling, hvilket godt kunne tyde på at de ikke betragter IHC som et fokusområde. At LK kan tillade sig at være så sløve hænger sammen med at de næsten har monopol på danskernes el materiel.

Link til kommentar
Del på andre sites

Monopol eller ej, det frie marked er opfundet og det står dig frit for at købe de løsninger de implementere i England, Frankring, eller Tyskland. Husk markedet i hele Danmark er ikke meget større end Hamburg, eller Berlin. Men nå nej, jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde noget tilsvarende i Tyskland. Bevares der findes da løse "plugs" som kan fjernbetjenes via en app, og der findes systemer/platforme der er beregnet til at koble alt muligt sammen (homeseer mv) men de er ikke ligeså nemme at gå til som IHC. Og supporten på det i DK er vist også svær at finde. IHC kan de fleste lokal elektrikkere sådan til husbehov, og de kan altid ringe til LK/Schneider ligesom du kan som slutbruger. Selvom LK/Schneider på Dialogmøderne tydelig gjorde opmærksom at ders primære kunder (og fokus) er Installatørene, ikke slutkunderne.

Men du har helt ret i de er ikke fremme i bussen og oppe på dupperne når det kommer til udvikling og information. Selve produktet er dog meget robus, stabilt og noget der formentlig bliver supporteret lang tid fremover. Også selvom produktet måtte opnå EOL status.

Link til kommentar
Del på andre sites

Monopol eller ej, det frie marked er opfundet og det står dig frit for at købe de løsninger de implementere i England, Frankring, eller Tyskland. Husk markedet i hele Danmark er ikke meget større end Hamburg, eller Berlin. Men nå nej, jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde noget tilsvarende i Tyskland. Bevares der findes da løse "plugs" som kan fjernbetjenes via en app, og der findes systemer/platforme der er beregnet til at koble alt muligt sammen (homeseer mv) men de er ikke ligeså nemme at gå til som IHC. Og supporten på det i DK er vist også svær at finde. IHC kan de fleste lokal elektrikkere sådan til husbehov, og de kan altid ringe til LK/Schneider ligesom du kan som slutbruger. Selvom LK/Schneider på Dialogmøderne tydelig gjorde opmærksom at ders primære kunder (og fokus) er Installatørene, ikke slutkunderne.

Men du har helt ret i de er ikke fremme i bussen og oppe på dupperne når det kommer til udvikling og information. Selve produktet er dog meget robus, stabilt og noget der formentlig bliver supporteret lang tid fremover. Også selvom produktet måtte opnå EOL status.

Slutbruger kan ikke længere ringe eller skrive til LK/Schneider. Vi bliver henvist til at skulle gå gennem en installatør. :angry:

Stabilt vil jeg ikke ligefrem kalde IHC. Min controller genstarter 1-2 gange om året, og ca. hver 4 gang sker det et eller andet underligt under genstarten, så man må genstarte den manuelt eller tage strømmen til den, for at få alt til at virke igen. Ikke ligefrem betryggende når man har +100 dage om året hvor man er uden for DK. Jeg har fået tilbudt en ombytnings controller, men LK vil ikke garanter at problemet forsvinder, og jeg gider ikke skulle genlinke +10 wireless enheder, som enten sidder i 2,5M højde, eller bag en reol, når jeg ikke kan få nogen garanti for at problemerne forsvinder.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 5 months later...

Hvilken udvikling har du set inden for IHC siden wireless kom til for snart 10 år siden?

Det svar er meget simpelt... INGEN... Desværre...

Jeg går og overvejer meget kraftigt at skifte alt mit IHC skrammel ud med en PLC, eller evt. et antal af Siemens LOGO så de kan styre hvert deres rum, både hver for sig og i netværk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det svar er meget simpelt... INGEN... Desværre...

Jeg går og overvejer meget kraftigt at skifte alt mit IHC skrammel ud med en PLC, eller evt. et antal af Siemens LOGO så de kan styre hvert deres rum, både hver for sig og i netværk.

Bare vær opmærksom på at du (såvidt jeg husker) kun kan have 7 LOGO'er i samme LOGO netværk. Men ellers vil jeg give dig ret. Overvejer også selv at gå LOGO vejen, men har også kig på SmartHouse. Pt. har jeg dog ikke nogen udvidelses behov, og der er ikke et IHC system som umiddelbart dækker alle mine behov, så jeg er lidt i vente position pt. Men et er sikkert. Skulle jeg starte fra grunden idag, blev det ikke LK's IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej.

Jeg har ikke prøvet det af i praksis... indrømmet...

- men man kan i softwaren sagtens sætte flere sammen, og i simulering er der heller intet til hinder for at snakke mellem flere...

Hver LOGO kan have forbindelse ud til 6-7 andre, det er korrekt, men disse kan så vidt jeg kan finde ud af, have forbindelse til hver 6-7 mere, hvis man ønsker...:-)

Jeg har kun prøvet at sende et signal frem og tilbage mellem 15 logo´er i simulerings programmet, og det fungerede...

- eller rettere, jeg satte 15 ind i programmet, og sendte signal mellem et par stykker, både den første og den sidste, samt et par andre i midten...

Men selv med en begrænsning af 7 logoer, og så alle de I/O man kan trække på dem, så tror jeg man har ligelige muligheder for at flytte hele sit hus over fra IHC...:-)

Jeg i dag har leget lidt med to LOGO´er, begge som master, og begge trækker udgange i den anden logo...

LOGO 1 skifter farve i displayet, og styre udgang 1 og 2 på begge.

LOGO 2 styre udgang 3 og 4 på begge.

https://www.dropbox.com/s/06608bn09gcfpv0/LOGO.avi?dl=0

Det kan da sagtens være at jeg støder på nogle "udfordringer", men jeg kan pt. ikke se hvor det skulle være...

Link til kommentar
Del på andre sites

Da jeg for efterhånden 6 – 8 år siden startede op på renoveringsprojektet af vores gamle hus, overvejede jeg også alternativer til LK IHC. Jeg havde især kig på Beckhoff, fordi de for mig at se, i hvert fald på daværende tidspunkt, var dem der mest aktivt benyttede deres PLC også til BuildingAutomation. Jeg arbejde på daværende tidspunkt med programmering af Siemens PLC’er, men fandt ikke det som oplagt alternativ.

Jeg endte med at vælge LK IHC af især to grunde.

Den ene grund er, som også nævnt tidligere i tråden her, at LK IHC kan serviceres af de fleste el installatører. Det er for mig ikke uvæsentlig, især hvis vi på et tidspunkt ønsker at fraflytte huset.

Den anden grund er de trådløse UNI dimmere. På trods af at nogle har / har haft (inklusiv mig selv) problemer med Wireless delen, synes jeg dimmerne er fantastiske. At styre sin belysning med scenarier, med fuld kontrol over niveau og rampetider synes jeg giver en super effekt.

Blot for at stille min nysgerrighed, kunne jeg godt tænke mig at høre hvilke dimmere jer som overvejer LOGO! styring, påtænker at benytte?

Hilsner Ole.

Link til kommentar
Del på andre sites

Enhver med 1-10V indgang, da man sagtens kan få 0-10V udgange til en logo...

MEN...
Jeg har slet ingen dimmere, Jeg valgte dem helt fra og solgte dem alle, da vi gik over til led belysning. Jeg har så bare et antal tændinger mere, så vi på den måde kan dæmpe lyset ved at slukke nogle lamper...
Dvs. jeg har ren on/off af alting, så for mig giver det slet ingen udfordringer...

Jeg har heller ikke VARME, TYV eller BRAND på min IHC....

TYV klarer jeg med min Siemens SPC, relæudgang blinker med alt lys i huset. (Ud over centralens egne overvågede sirener og blink)

BRAND har jeg på en konventionel INIM Smartline, relæudgang fra denne tænder alt lys i huset. (Ud over centralens egne overvågede sirener)

VARME i huset er 2 varmepumper som styres af en Profort, i kombination med android app´en "Tasker" på min telefon.

:-) 

Link til kommentar
Del på andre sites

Da jeg for efterhånden 6 – 8 år siden startede op på renoveringsprojektet af vores gamle hus, overvejede jeg også alternativer til LK IHC. Jeg havde især kig på Beckhoff, fordi de for mig at se, i hvert fald på daværende tidspunkt, var dem der mest aktivt benyttede deres PLC også til BuildingAutomation. Jeg arbejde på daværende tidspunkt med programmering af Siemens PLC’er, men fandt ikke det som oplagt alternativ.

Jeg endte med at vælge LK IHC af især to grunde.

Den ene grund er, som også nævnt tidligere i tråden her, at LK IHC kan serviceres af de fleste el installatører. Det er for mig ikke uvæsentlig, især hvis vi på et tidspunkt ønsker at fraflytte huset.

Den anden grund er de trådløse UNI dimmere. På trods af at nogle har / har haft (inklusiv mig selv) problemer med Wireless delen, synes jeg dimmerne er fantastiske. At styre sin belysning med scenarier, med fuld kontrol over niveau og rampetider synes jeg giver en super effekt.

Blot for at stille min nysgerrighed, kunne jeg godt tænke mig at høre hvilke dimmere jer som overvejer LOGO! styring, påtænker at benytte?

Hilsner Ole.

Manglende dimmer og tilsvarende home building produkter til LOGO er den primære årsag til at jeg ikke forlængst er sprunget på den vogn.

SmartHouse/Smartbuilding har det hele, og man kan lave et program offline uden at købe produkterne, men jeg har svært ved at gennemskue hvordan man laver en varme styring, hvor man ændre setpunktet i alle rum på engang på basis af en udendørs temp. sensor, så der strander den løsning pt. Derudover vil jeg gerne kunne skrue helt ned for varmen når jeg er bortrejst, samt lave nat sænkning. Disse 2 funktioner er det heller ikke lykkes mig at lave endnu.

Link til kommentar
Del på andre sites