sornor Skrevet January 3, 2015 Rapporter Share Skrevet January 3, 2015 Hej forum, jeg er ny på IHC fronten og planlægger en støre ombygning og har besluttet mig for at lave det med home automation. På den ene side virker det til at IHC er lidt forældet og ikke helt følger med omkring eks. Wireless PIR, temperatur målere, kamera integration etc. Men jeg har heller ikke kunnet finde nogle alternativer der opfylder alle krav ikke mindst på kontaktsiden (FUGA) Jeg har allerede brugt foraet en del og håber i måske kunne give nogle input hvis jer er ved at lave nogle åbenlyse brølere i nedenstående konklusioner, inden jeg lægger mig helt fast på komponenter og kabeltræk. Her er mine konklusioner og spørgsmål indtil videre. 1. Alarm (indbrud og brand), jeg har overvejet lidt frem og tilbage mellem at bruge IHC eller eks. Powermax Pro, men er endt på IHC for at have det hele et sted, selvom jeg synes det er lidt ufleksibelt at man ikke eks. Kan bruge wireless PIR og vindueskontakter.2. Kamera integration, ser ikke ud til at IHC har noget her så det må blive i et selvstændigt setup, her ville powermax nok have nogle bedre muligheder.3. Varmestyring, jeg vil have Baade vand båren gulvvarme og radiatorer, så her her har konkluderet at jeg er bedre tjent med et Danfoss Link, Living connect da IHC ikke har hele pakken her, så må jeg leve med at det ikke er integreret og at Danfoss ikke kan fjernbetjenes endnu selvom vi skriver 2015. Laver jeg en stor fejl ved ikke at satse på IHC her?4. Har jeg behov for GSM modem til min alarm eller kan det hele køre over IP med iphone/ipad apps?5. Generelt omkring kabling forventer jeg at bruge IHC kabel til alt der har med IHC Tryk, IHC Alarm, godt valg eller kan jeg ligeså godt bruge cat 6/7 til alarm?6. Jeg har valgt ikke at bruge IHC Net, men i stedet trække både ethernet og Coax, da det vel kun er et spørgsmål om tid inden Coax/traditionel antenne er helt død. Jeg overvejer Cat 7 eller Cat 6 kabling. Vil gerne fremtidssikre, men bliver der nogensinde behov for cat 7? Har i nogle input til evt. forkerte konklusioner? Påforhånd tak. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Henning Pedersen Besvaret January 3, 2015 Rapporter Share Besvaret January 3, 2015 Hej sornor Jeg har lidt kommentarer til dig. 1. Godt valg, idet de komponenter du anskaffer til dit IHC alarm anlæg også kan anvendes til andre formål. F.eks lukke for varmen når et vindue åbnes eller tænde udendørs lyset når yder/terrassedøren åbnes. 2. ? 3. Hvorfor både gulvvarme og radiatorer. Hvis det er for bedre at kunne udnytte alle mulighederne for dag/nat sænkning, så vil jeg mene at der i dag findes andre og væsenligt billiger løsninger. Prøv evt. at søge efter "let gulvvarme". Med et "let" system kan reaktionstiden komme helt ned på 5 min. og du kan nøjes med en fremløbstemp. på kun 30-32 C, i modsætning til 60-70 C i dine radiatorer. Dermed åbner du også op for andre muligheder end fjernvarme. 4. ? 5. Du kunne også overveje PTS kabler. 6. Fremtidssikring - det er sørme svært at spå, især om fremtiden - i mit hoved kommer alt til at køre på WiFi eller en anden trådløs standart. Jeg ser, i dag, derfor ingen grund til at trække kabler til andet end TV. God fornøjelse. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Jens Jakob Besvaret January 3, 2015 Rapporter Share Besvaret January 3, 2015 Hej tja læs lige her 3. Varmestyring, jeg vil have Baade vand båren gulvvarme og radiatorer, så her her har konkluderet at jeg er bedre tjent med et Danfoss Link, Living connect da IHC ikke har hele pakken her, så må jeg leve med at det ikke er integreret og at Danfoss ikke kan fjernbetjenes endnu selvom vi skriver 2015. Laver jeg en stor fejl ved ikke at satse på IHC her? https://www.livingsmarttv.dk/danfoss-living-connect-anmeldelse/ Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
sornor Besvaret January 3, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 3, 2015 Hej sornor Jeg har lidt kommentarer til dig. 1. Godt valg, idet de komponenter du anskaffer til dit IHC alarm anlæg også kan anvendes til andre formål. F.eks lukke for varmen når et vindue åbnes eller tænde udendørs lyset når yder/terrassedøren åbnes. 2. ? 3. Hvorfor både gulvvarme og radiatorer. Hvis det er for bedre at kunne udnytte alle mulighederne for dag/nat sænkning, så vil jeg mene at der i dag findes andre og væsenligt billiger løsninger. Prøv evt. at søge efter "let gulvvarme". Med et "let" system kan reaktionstiden komme helt ned på 5 min. og du kan nøjes med en fremløbstemp. på kun 30-32 C, i modsætning til 60-70 C i dine radiatorer. Dermed åbner du også op for andre muligheder end fjernvarme. 4. ? 5. Du kunne også overveje PTS kabler. 6. Fremtidssikring - det er sørme svært at spå, især om fremtiden - i mit hoved kommer alt til at køre på WiFi eller en anden trådløs standart. Jeg ser, i dag, derfor ingen grund til at trække kabler til andet end TV. God fornøjelse.Hej Henning, tak for input. 2. Her tænker jeg på integration mellem video overvågning og alarm under en samlet Løsning. 3. Grunden til en kombineret Løsning mellem radiatorer er at der er tale om en ombygning, hvor der eks. Ikke bliver lavet ny gulvvarme i værelser og bryggers, mens der lægges gulvarme i stuer og bad. Har du nogle alternative løsninger du kan pege på? 4. Er som sagt ny i IHC verdenen, men mit spørgsmål er om GSM modem er påkrævet for at have et velfungerende alarm system eller om det nu kan afløses af kommunikation direkte over internettet. 6. Ja det tænkte jeg også, men har i forbindelse med en ombygning en unik mulighed for at kunne trække kabler, selvom de måske aldrig kommer i brug. For at undgå ærgrelsen senere over et manglende kabel. Mvh.Søren Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
sornor Besvaret January 3, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 3, 2015 Hej tja læs lige her 3. Varmestyring, jeg vil have Baade vand båren gulvvarme og radiatorer, så her her har konkluderet at jeg er bedre tjent med et Danfoss Link, Living connect da IHC ikke har hele pakken her, så må jeg leve med at det ikke er integreret og at Danfoss ikke kan fjernbetjenes endnu selvom vi skriver 2015. Laver jeg en stor fejl ved ikke at satse på IHC her? https://www.livingsmarttv.dk/danfoss-living-connect-anmeldelse/Hej Jens Jakob, tak for input. Ja det er muligvis ikke problemfrit, men hvad er der af velfungerende alternativer, når jeg nu også har almindelige radiatorer? Jeg kan selvfølgelig vælge at have IHC til at styre gulvvarmen og have værelserne til at køre autonomt. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Jens Jakob Besvaret January 3, 2015 Rapporter Share Besvaret January 3, 2015 Skal der ny radiator til, ville jeg trække slanger ned til din shunt fra hver radiator stille flow på din shunt så radiator ikke malker den og sætter testator på og lade ihc styre det, med mindre du absolut vil ha 60 grader i fremløb til din radiatorer, det er nødvendig ved 2 strengs system for det meste Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
sornor Besvaret January 3, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 3, 2015 Skal der ny radiator til, ville jeg trække slanger ned til din shunt fra hver radiator stille flow på din shunt så radiator ikke malker den og sætter testator på og lade ihc styre det, med mindre du absolut vil ha 60 grader i fremløb til din radiatorer, det er nødvendig ved 2 strengs system for det mesteSatser på at genbruge eksisterende radiatorer, mit andet scenarie er at lade IHC styre de fire nye zoner jeg får med gulvvarme og så leve med at jeg ikke central kan styre temperaturen i værelser og bryggers. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret January 3, 2015 Rapporter Share Besvaret January 3, 2015 3:Til styring af radiator kan jeg anbefale et kik på:http://www.conradelektronik.dk/MAX%21-Radiatortermostater.htm?websale8=conrad-dk&ci=SHOP_AREA_37360_0812043Her er mulighed for en central styring via rumtermostat og mulighed for Internet/web gateway. Måske det kunne integreres og styres via noget IFTTT eller MikkelS´s IHC Captain.Conrad er noget billigere end Danfoss, men måske ikke så lækker i designet. Til gængæld er de dejlig nemme at aflæse og betjene. 4:Hvis alarmsystemet skal være noget værd bør det være noget der virker når strømmen ryger. Det gør IHC måske men, det er ikke sikkert din Internetforbindelse gør. Derfor vil kan et SMS modem være nødvendig. 5:Det kommer an på om det skal nærføres op af 230V kabler eller i samme rør. Så er IHC Link det rigtige valg. Som rent signal kabel til tryk mm der ikke skal bære IHC´s 24V forsyning er Cat.3/5/6 kabel OK. 6:Skærmet Cat.6 eller 7 kan benyttes til TV med det rigtige tilslutning/fordelings udstyr i enderne. Så trækker du kabler alligevel til LAN så kan de også benyttes til TV.Det er muligt kablingen bliver overflødig en gang i fremtiden, men herhjemme vil ungerne være noget utilfredse hvis de skulle være på Internettet via WIFI når de skal spille. Det er det for ustabilt til her. Virker muligvis i andre miljøer, hvor man ikke har microovn mm. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
sornor Besvaret January 3, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 3, 2015 3:Til styring af radiator kan jeg anbefale et kik på:http://www.conradelektronik.dk/MAX%21-Radiatortermostater.htm?websale8=conrad-dk&ci=SHOP_AREA_37360_0812043Her er mulighed for en central styring via rumtermostat og mulighed for Internet/web gateway. Måske det kunne integreres og styres via noget IFTTT eller MikkelS´s IHC Captain.Conrad er noget billigere end Danfoss, men måske ikke så lækker i designet. Til gængæld er de dejlig nemme at aflæse og betjene. 4:Hvis alarmsystemet skal være noget værd bør det være noget der virker når strømmen ryger. Det gør IHC måske men, det er ikke sikkert din Internetforbindelse gør. Derfor vil kan et SMS modem være nødvendig. 5:Det kommer an på om det skal nærføres op af 230V kabler eller i samme rør. Så er IHC Link det rigtige valg. Som rent signal kabel til tryk mm der ikke skal bære IHC´s 24V forsyning er Cat.3/5/6 kabel OK. 6:Skærmet Cat.6 eller 7 kan benyttes til TV med det rigtige tilslutning/fordelings udstyr i enderne. Så trækker du kabler alligevel til LAN så kan de også benyttes til TV.Det er muligt kablingen bliver overflødig en gang i fremtiden, men herhjemme vil ungerne være noget utilfredse hvis de skulle være på Internettet via WIFI når de skal spille. Det er det for ustabilt til her. Virker muligvis i andre miljøer, hvor man ikke har microovn mm. Hej Lars, tak for input. 3:Jeg var blevet ovebevist om nu at gå efter efter IHC til varmestyringen hvor der er gulvvarme og så finde et parllelt system til de andre rum, eks. VERA Controller og Danfoss Z Wave termostater, men jeg skal da lige have set noget mere på Conrad, det ser ud til at kunne være det rigtige. 4: Ja min ide var så at bruge pengene på at sikre internet modem med UPS istedet for et GSM modem hvis ellers jeg funktionalitetsmæssigt ville være ok uden at have Modem. 5:Tak 6:Ja er også bange for at jeg på et eller andet tidspunkt vil fortryde hvis jeg ikke benytter lejligheden til at få det med rundt og så kan man vel ligeså godt gå efter cat7 fra start, når man alligevel bruger tid på det. Selvom vi p.t. egentlig fungerer fint wireless med to acces punkter der dog internt er forbundet med kabel. Medmindre der er andre grunde til at vælge cat6 shielded frem for cat7. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Claus Frederiksen Besvaret January 3, 2015 Rapporter Share Besvaret January 3, 2015 5:Det kommer an på om det skal nærføres op af 230V kabler eller i samme rør. Så er IHC Link det rigtige valg. Som rent signal kabel til tryk mm der ikke skal bære IHC´s 24V forsyning er Cat.3/5/6 kabel OK. Det holder ikke helt med Cat 3/5/6 kabel - kobberet er for tyndt til at blive koblet til IHC strømforsyningen uden ekstra forsikring. En 72W strømforsyning kan afgive maks 3A, og der skal derfor bruges mindst 0,6mm kabel jvf. stærkstrømsreglementet - og LK's egne forskrifter. (std kat 5e kabel er AWG24 - svarende til ca 0,45mm).Mht. til den forhøjede mærkespænding på IHC-link kablet, er der også andre (billigere) kabler som også har en mærkespænding på over 230V.Og reelt er der kun brug for den, hvis kablet skal føres sammen med enkeltisolerede ledninger, f.eks. den type som bruges i rør eller tavler, eller installationskabel hvor yderkappen er fjernet. Normal er det ikke et stort problem, da man typisk vil have en separat tavle til svagstrømssiden, så de aldrig kommer i nærheden af hinanden.Så enig med Lars - brug ikke penge på Link-10 kablet, men det skal være mindst 0,6mm. F.eks. disse: http://billigihc.dk/15001-ptk-hsk Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Claus Frederiksen Besvaret January 3, 2015 Rapporter Share Besvaret January 3, 2015 6. Jeg har valgt ikke at bruge IHC Net, men i stedet trække både ethernet og Coax, da det vel kun er et spørgsmål om tid inden Coax/traditionel antenne er helt død. Jeg overvejer Cat 7 eller Cat 6 kabling. Vil gerne fremtidssikre, men bliver der nogensinde behov for cat 7? For at udnyttet Cat 7/7a skal der bruges nogle helt specielt konnektorer, som kun er delvis kompatible med RJ45. (Hastigheden nedsættes til Cat 6 niveau, hvis man indsætter et standard RJ45 stik) Jeg vil gå efter Cat 6a, hvor du kan koble 10 Gbit udstyr til.Hardwaremæssigt (switch/netkort) er det næste trin på kobber ikke klar endnu (40Gbit), men vil blive baseret på Cat 8 standarden (som heller ikke er helt færdig endnu). Dermed er der ikke nogen fordel i fht. datanetværk at vælge cat 7 / 7A. Hvis du påtænker at gøre som Lars foreslår og via baluns sende antennesignalet over dine PDS-kabler, kan det være en fordel at vælge Cat 7A kabler. De er testet op til 1000Mhz i modsætning til Cat 6A / 7 som kun er testet til hhv 500 og 600 Mhz. Antenne signaler kan gå op til omkring 860 Mhz. Der er nu sikkert nogen der har fået det til at virke på 6A kabler - men få så en garanti fra din leverandør at det kommer til at virke. Det ville være ærgeligt, og spild af tid og penge at skulle til at trække kablerne om. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts