Hop til indhold
  • 0

Fortrådet Dimmer Med Pir - Hjælp

MichaelThomsen
 Share

Spørgsmål

Hej interesserede hjælpende folk :)

Jeg står med et lille problem:

Jeg har et badeværelse, med 4 spot i loftet som styres af en 350CR IHC tavle dimmer.

Den er fortrådet op med en 24V udgang til styring og så en generel sluk alt ledning som går igennem alle dimmere.

Den bliver så styret med en et tryks betjening, og det virker perfekt.

Nu er der monteret en PIR føler på væggen ved siden af døren, som skal tænde lyset i loftet på det sidste niveau, og slukke det igen, hvis ikke der er bevægelse inden for 5 minutter.

Så kan man nemlig stadig dæmpe lyset op og ned på trykket.

Men jeg kan ikke rigtigt få koblet den ind over så det virker.

Er der nogle der har idé'er til hvordan det kan løses på en fornuftig metode?

Venlig hilsen

Michael Thomsen

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Det er ikke for at være lyseslukker, men den lysdæmper er slet ikke velegnet til IHC, hvis ikke man kan nøjes med touch-styring og sluk alt. Grunden er, at den hverken har memory funktioner eller tilbagemelding til controlleren angående status tændt/slukket. Derfor skal status af lysdæmperen "gættes" af en funktionsblok via nogle timere, og den vil før eller siden gætte forkert. Når den så har "gættet" forkert, skal man lave et langt reguléringstryk, for at få den på rette spor igen. At lysdæmperen ikke har sin egen udgang til sluk, giver endnu en mulig fejlkilde, da man så er nødt til at bruge touch pulsen til også at slukke lysdæmperen med, for at de andre lysdæmpere ikke også slukker når PIR Timeren udløber. Det er også vigtigt at lysdæmperen er slukket ved overførsel af projektet og powerup - altså også hvis controlleren genstarter. Ellers skal man igen regulére lysniveauet på trykket, for at få styr på status i funktionsblokken.

Det bedste vil under alle omstændigheder være, at udskifte den med en wireless dimmer, som er de eneste med tilbagemelding til controlleren ang. status.

Når det så er sagt, har jeg lige prøvet at udskifte funktionsblokke til dimmer og PIR. Så kan du da prøve, om funktionaliteten er til at leve med.

Ole og Pernille_1.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Det er ikke for at være lyseslukker, men den lysdæmper er slet ikke velegnet til IHC, hvis ikke man kan nøjes med touch-styring og sluk alt. Grunden er, at den hverken har memory funktioner eller tilbagemelding til controlleren angående status tændt/slukket. Derfor skal status af lysdæmperen "gættes" af en funktionsblok via nogle timere, og den vil før eller siden gætte forkert. Når den så har "gættet" forkert, skal man lave et langt reguléringstryk, for at få den på rette spor igen. At lysdæmperen ikke har sin egen udgang til sluk, giver endnu en mulig fejlkilde, da man så er nødt til at bruge touch pulsen til også at slukke lysdæmperen med, for at de andre lysdæmpere ikke også slukker når PIR Timeren udløber. Det er også vigtigt at lysdæmperen er slukket ved overførsel af projektet og powerup - altså også hvis controlleren genstarter. Ellers skal man igen regulére lysniveauet på trykket, for at få styr på status i funktionsblokken.

Det bedste vil under alle omstændigheder være, at udskifte den med en wireless dimmer, som er de eneste med tilbagemelding til controlleren ang. status.

Når det så er sagt, har jeg lige prøvet at udskifte funktionsblokke til dimmer og PIR. Så kan du da prøve, om funktionaliteten er til at leve med.

Tak for svar, Torben.

Den eneste grund til at jeg har valgt en fortrådet dimmer i tavlen, er af den grund, at det er spot der er monteret i loftet med et downlight kabel trukket i tavlen. Det var ikke muligt at placere et lampeudtag i loftet samtidigt med spot, desværre.

Så havde jeg nemlig brugt udgangen, bagfra dåsen til kablet.

Er der andre muligheder end dette?

Prøver lige det du har lavet og ser det an - tak skal du have :)

Link til kommentar
Del på andre sites