Jacob Nielsen1354922309 Skrevet November 19, 2014 Rapporter Share Skrevet November 19, 2014 Hej Alle Jeg har kikket lidt i forum vedr. dioder i tryk, men synes ikke jeg får afklaret alle spørgsmål. Er der nogen som har prøvet at installere 4 dioder i et tryk uden nogen i, i forvejen? Jeg har fundet ud af, at der skal formonteres en 1k ohm modstad for hver diode, så udgiften er ok, og samtidig kan man selv vælge imellem et hav af farver, og i 2 slutte tryk kan man montere 2 flerfarvet dioder og en kina pir under. VhJacob Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Jacob Nielsen1354922309 Besvaret November 20, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 20, 2014 Slet ingen der har leget med denne mulighed?? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Danni k Besvaret November 20, 2014 Rapporter Share Besvaret November 20, 2014 Jeg har ønsket mig det men ikke selv forsøgt. Endnu :-) Bare det at den man kan få med fire dioder er i to forskellige farver og den er 1½ modul selvom der kun er fire tryk...? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
BrianPedersen Besvaret November 20, 2014 Rapporter Share Besvaret November 20, 2014 Jeg har loddet flere blå dioder i tryk, men du kan ikke regne med at det bare skal være en 1kohm modstand, det skal udregnes ud fra værdien på LED´en Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Jacob Nielsen1354922309 Besvaret November 20, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 20, 2014 Jeg har loddet flere blå dioder i tryk, men du kan ikke regne med at det bare skal være en 1kohm modstand, det skal udregnes ud fra værdien på LED´en Ja det kan variere lidt, så det skal man selvfølgelig være opmærksom på. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
IHC-Hansen Besvaret January 25, 2015 Rapporter Share Besvaret January 25, 2015 Jeg har ændret på 6tryk således at jeg fik 2 led ved de 2 miderste tryk, det kunne gøres med en lille lus. Jeg overvejer at ændre modstanden, da jeg synes led'erne er lidt for kraftige. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Bjarne Sørensen Besvaret January 25, 2015 Rapporter Share Besvaret January 25, 2015 Det bliver noget hø at eftermontere eller i det hele taget skille et Opus tryk ad. Printet er sat fast med nogle smelte-stag så det er ikke nemt at få samlet igen hvis man først får det brækket fra hinanden. Beklager det dårlige billede taget med iPad (mini). Men jeg vidste at der lige skulle være en grund til at dette tryk har siddet præcis sådan i 1,5 år i min stue :) Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Bjarne Sørensen Besvaret January 25, 2015 Rapporter Share Besvaret January 25, 2015 Og skidtet roterede 90^ ved upload Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
BrianPedersen Besvaret January 25, 2015 Rapporter Share Besvaret January 25, 2015 Hvaaeee Bjarne har du sparet dåserne væk bag dine tryk ? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Bjarne Sørensen Besvaret January 25, 2015 Rapporter Share Besvaret January 25, 2015 Ja da, det er TRÆLS at hugge dåser i og ikke nødvendigt Haha og afsløret, dette tryk sidder med akrylfuge, ingen skruer Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
BrianPedersen Besvaret January 25, 2015 Rapporter Share Besvaret January 25, 2015 "Ja da, det er TRÆLS at hugge dåser i" MEGET GOD POINTE !!!! havde helt glemt hvor træls det er... (har gips vægge) Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kristian Thorsen Besvaret February 14, 2015 Rapporter Share Besvaret February 14, 2015 Jeg har loddet flere blå dioder i tryk, men du kan ikke regne med at det bare skal være en 1kohm modstand, det skal udregnes ud fra værdien på LED´enKunne man ikke sætte 24v led i og så fjerne modstanden??? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
BrianPedersen Besvaret February 14, 2015 Rapporter Share Besvaret February 14, 2015 Principielt jo, hvis du kan finde en 24v LED... men nu er det bare sådan, at de fleste steder hvor man køber led (bla dem der sælger til biler mv) hvor de sælger dem som 12v og 24v, så er det fordi de har siddet på værkstedet og loddet en modstand på, og givet det lidt krympeflex, men det er det bare ikke plads til i et tryk.. https://www.matronics.dk/kategori/byg-selv-led/dioder/produkt/5-stk-3mm-dioder-til-12v-i-loesdele Hvis vi tager udgangspunkt i denne, som de reklamerer med er til 12V, så kan du se at der følger modstande med, til 12V, og de har været så flinke at de ikke skriver værdien på de mostande der følger med, eller volt på LED´en, så det bliver svært at regne ud... Vi kan i stedet tage denne:http://www.el-supply.dk/?Gid=204&VNr=453.6C2000 Den er angivet til 2,5V og 20maSå regner vi mostanden ud til 24v 24v-2,5v = 21,5v20ma -> 0,020A21,5v/0,020A = 1075ohm Her vil en 1kohm modstand være passendehttp://www.el-supply.dk/?Gid=639&VNr=902410 bemærk at der er 3 gængse størrelse af SMD modstande, og jeg ved ikke lige hvilken type der sidder i et tryk, men der er billeder af typerne i menuen, hvis du vælger el-supply og det er ingen problem af skifte hvis du har en spids loddekolpe og en rolig hånd.. god fornøjelse (husk at LED´en skal vende rigtigt, den er flad på den ene side, ellers for du ikke lys i den, modstanden er ligemeget hvordan den vender..)du kan også bruge et mulitmeter til at tjekke den modstand der sidder i trykket, det kan jo være at den allerede er 1kohm, eller 1k1ohm (1100ohm) 1k eller 1k1 ligger i standart serien er modstande, og vil begge passe til den diode jeg har linket til fra el-supply Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts