Hop til indhold
  • 0

Pir - Vintertid - Sol Op Ned V6.1

Szafranski
 Share

Spørgsmål

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

har oplevet det samme næsten, jeg har dog ingen pir på nogle lamper, det styres kun af Sol v6.1 (tidligere v6)

efter jeg opgraderede blokken virker det ikke, prøvede af loade igen, dog med et tom projekt først derefter min installation, men heller ikke det kunne få det igang.

havde så ikke tid til at gøre mere ved det, så efter ca. to dage begyndte det af virke af sig selv.

men hver gang jeg loader noget ind i controlleren sker det samme igen.

Aner ikke hvorfor

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Glemt at trykke vedhæft :D

Det er desværre umuligt af fejlfinde ud fra et screenshot, når der er flere funktionsblokke koblet sammen og man ikke kan se dem alle.

Det nemmeste er uden tvivl at fejlfinde i serviceview, når problemet er der, for at se hvilke udgange/indgange der ikke gør som forventet. Er skumring ON, giver PIR puls når man går forbi osv. osv.

I fb. 1.4.06.d. som du bruger, vil du i hvert fald få et problem med PIR og slukfunktion, hvis tilbagemelding fra din lysdæmper fejler, hvilket den jo af og til kan gøre, når det er en "beregnet" værdi fra en anden fb. (1.2.02.b. i dit tilfælde)..

Hvilken firmware kører du med i din controller??

Selve Sol op og nedgangs fb., er i bund og grund bare en udgang som er enten ON eller OFF afhængig af tidspukt, så det er i hvertfald nemt at tjekke i serviceview om det er den der driller.. Under indstillinger er der #Ignorerer_Sol_Nede_Om_Natten = Ja/Nej, og hvis den står til Ja, tror dit program at der er lyst om natten i det tidsrum man også kan indstille samme sted. Så vil PIR ikke virke i det tidsrum. Derfor bør den stå til Nej, hvis man bruger den som skumringsrelæ til at styre andre fb. med en indgang for skumring.

Jeg bruger ikke selv Sol op og nedgangs fb., da jeg selv har et rigtigt skumringsrelæ, men har lige indsat den i mit eget projekt, så jeg kan holde øje med tiderne. Umiddelbart ser det dog ud til at tiderne opdaterer som forventet, ud fra lidt simulering af en masse ændringer af tid og dato.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Bum bum. :D

Tror jeg har fundet fejlen. Efter overgang til vintertid begyndte mit lys af opføre sige mærkeligt. Jeg læste herinde, at der var fejl i sol op-ned v.6 og jeg valgte at smide den opdateret v.6.1 ind i stedet. Der har jeg så glemt at sætte #Ignorerer_Sol_Nede_Om_Natten = Ja/Nej til Nej. Hvilket den gamle var. 

Det er med stor sandsynlighed der fejlen ligger.

Så jeg takker for at du lige nævnte den.

Jeg afventer og ser hvad der sker i morgen tidlig.

Mht. serviceview, nu har jeg for det meste kun oplevet det om morgen når jeg skulle på job, det vil sige kl. 4.30. Her synes jeg ikke at ha haft overskud til at fejlsøge i serviceview :)

Link til kommentar
Del på andre sites