kitora Skrevet July 25, 2008 Rapporter Share Skrevet July 25, 2008 Jeg gik i Februar i gang med at fræse dåser ind i væggene, og har siden da trukket kabler og monteret dåser lidt til og fra. Vi har ikke så travlt med at bygge huset eftersom det først skal stå færdigt når vores eget hus er færdigt.Lidt kolde fakta:4 IHC tavler2 IHC net tavler1 GruppetavleDer bliver monteret 27 1 moduls forfradåser under IHC tavlerne og 27 over IHC tavlerne. Alle 230V kredse kommer til at køre til hver sin forfradåse hvorfra de skal sjøjfes til selve IHC tavlen. Årsagen er at jeg nemt kan tilføje, flytte eller fjerne wireless lysdæmpere. Resten af kredsene som ingen lysdæmper har bliver lukket med et blænddæksel. Det er planen at der skal graveres et ID i låget på dæmperen eller blænddækslet så det er nemt at identificere hvad det er til.Der bliver bygget fronten af et skab op foran tavlerne så de er skjult inde i skabet. Fortsættelse følger. [img size=480]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/images/RIMG0044.JPG Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
jan petersen1354922231 Besvaret August 4, 2008 Rapporter Share Besvaret August 4, 2008 Hej jeg er også igang med at bygge nyt hus nok samme setup som dit. det er smart med at placere alle wireless i dåser men er det nødvendigt, jeg tænkte at jeg kunne spare en hel del loftdudtag og kabling ved at sætte wireless modulet ude ved PL dåsen. jeg går ud fra at du bruger et alm. 230Vac Output modul til at styre alm lampeudtag eller bruger du også her wireless ?Det er smart med den mellemvæg du laver tilæ at gemme kabler i.Har du lavet en plan over IHC Net delen det har jeg lidt problemer med at bestemme mig om hvordan det er bedst. pt har jeg bare trukket IHCNet kabel til de 12 dobbel udtag jeg har valgt i huset. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
kitora Besvaret August 4, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 4, 2008 Der er ingenting at spare ved at placere dæmperne ude ved lampeudtaget. Om du skal sløjfe den i kablet ved tavlerne eller ved lampeudtaget er ligemeget. Fordelen ved mit setup er at det er betydeligt nemmere at programmere dem eftersom de alle sidder samme sted.Jeg har heller ingen plan med IHC net installationen. Jeg har i første omgang bare trukket kablerne mellem udtagene og tavlerne og forbinder dem senere. Det eneste jeg har i tankerne er at have udtagene til underetagen i bunden og udtagene til overetagen i toppen. Der skal 2 IHC net tavler til fordi jeg implementerer mit B&O anlæg i installationen. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
jan petersen1354922231 Besvaret August 4, 2008 Rapporter Share Besvaret August 4, 2008 HejJeg regnede ud fra at der jo kun skal køres 1 fase + nul rundt til den gruppe af dimmer modulerne som har samme sikring, sidder de i tavlen skal der jo et kabel ud til hvert lampested, og så kommer der jo lampeudtaget oven i.Jeg forhørte mig hos en anden på dette forum og de sage at jeg ikke skulle røre ved selve dimmer modulet ved opsætningen det klares alt sammen fra software programmet. er det ikke korrekt eller skal men ind og trykke på selve modulet ? for så kan det ikke være praktisk med loftmoduler ude i PL dåserne.IHC Net vil du køre TV ud via dette system ? Jeg har ikke B&O system men regner med a kunne bruge det tovejs system som en IR sensor tilbyder. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Jakob Bruun Besvaret August 5, 2008 Rapporter Share Besvaret August 5, 2008 peterja01 skrev:Jeg forhørte mig hos en anden på dette forum og de sage at jeg ikke skulle røre ved selve dimmer modulet ved opsætningen det klares alt sammen fra software programmet. er det ikke korrekt eller skal men ind og trykke på selve modulet ? for så kan det ikke være praktisk med loftmoduler ude i PL dåserne.Første gang du skal programmere noget, altså der hvor du også skal linke dine wireless moduler til controlleren, der skal du ud og trykke på alle sammen.Men efter det, burde det ikke være nødvendigt, jeg har dog oplevet et par gange at jeg er blevet nød til at trykke på dem igen, fordi den ikke kunne finde dem.Wireless lampeudtag fylder lidt mere end almindelige, og jeg synes i forvejen det kan være lidt besværligt at få sat et lampeudtag op, og det vil jo ikke være nemmere med et der fylder mere ;)Men det er jo 100% op til en selv, om man vil ha' wireless dimmer på sine lampeudtag, om man vil ha' dem i lampeudtaget eller et andet sted.Gør det du selv synes er smartest. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
kitora Besvaret August 26, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 26, 2008 Så er stærkstrømskablerne trukket op i dåserne og sløjfet videre til tavlerne. Tavlen helt til venstre er til alarm og gulvvarmestyring og tavle nummer 2 er til lysstyringen. Jeg mangler stadig at trække svagstrømskablerne op på plads, men det håber jeg på at få gjort i weekenden. Næste projekt er IHC net tavlerne og målertavlen.To be continued.... [img size=360]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/images/RIMG0013.JPG Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts