Hop til indhold

Styring Af Pumpe

Recommended Posts

Hej

Jeg har tænkt mig at bygge en styring af en pumpe som skal starte hvis vandstanden bliver for høj, noget som jo kan være ganske nyttigt i disse tider :)

Jeg har tænkt mig at styre pumpen via et kombi relæ som jeg havde liggende og så bygge en flyde switch ved hjælp af en reed kontakt eller en micro switch som jeg vil lode direkte hen over den ene af kontakterne på kombi relæet.

Spørgsmålene er nu om det kan lade sig gøre at lode en reed kontakt eller en micro switch direkte hen over kontakterne på relæet?

Hvordan håndterer system at kontakten er aktiveret i længere tid? Kontaket vil være aktiveret indtil pumpen har pumpet nok vand væk til at flyderen er faldet ned igen.

Jeg har tænkt at pumpen skal blive ved med at pumpe i 10 minutter efter at den er blevet aktiveret første gang, men scenariet kunne også være at den skulle stoppe efter 5 min efter at kontakten ikke er aktiveret mere - har i noge gode forslag til FB der kan klare dette modtages de gerne (så er jeg fri for at lede og prøve mig frem  :) )

/Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

En pumpe har ikke godt af at køre tør.

Så det er bedre at lave niveau melder så det passer med start/stop.

Istedet for wireless tryk er det nemmere at bruge et "puck" input: http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=525B0001

Jeg har selv en pumpebrønd for grundvand, men med IHC controllerens kæmpe mangel på drift sikkerhed har jeg valgt at lade dykpumpens egen indbyggede "tyrenosser" styre pumpen. 

Jeg har så indkøbt reed kontakt som skal påbygges niveaumåler via pind og flamingo, så jeg kan lave overvågning (og ikke styring) af denne vej. Men der er andre opgaver der har første prioritet, så reed kontakten ligger lige lidt på lager ...  ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er helt med på at en pumpe ikke har godt af at køre tør, det er netop derfor jeg skal have en timer på som styrer hvor lang tid pumpen kører. 

Hvis for eksempel brønden eller tanken indeholder 1000 liter når den er fyldt og pumpen flytter 3000 liter i timen, ja så skal timeren sættes til noget der ligner 20 min.

Men en "PUCK" og en pumpe med flydekontakt kunne også have løst problemet, men som skrevet alle først havde jeg tænkt mig at bruge et kombi relæ som jeg alligevel havde liggende, og på den måde kan jeg både styre pumpen og få melding om hvornår den skal starte. Den kontakt hvor pumpen tilsluttes er ikke styret af IHC.  

Link til kommentar
Del på andre sites

Share

• Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok