Hop til indhold

Varmestyring Forsinket Start Af Cirkulationspumpe

Christian T
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg syntes jeg har søgt rundt i forumet og på nettet men uden at finde et svar. så nu prøver jeg lykken. 

Jeg er igang med at tilslutte gulvvarmen på førstesalen til IHC.

Gulvvarmen køre lige nu med en Wavin styring med cirkulationspumpe og selvfølgelig 24v dc telestater. 

Når jeg kalder på varme med Wavin styringen, så starter cirkulationspumpen og 3 min senere åbner telestaten. 

Men når jeg kalder på varme med IHC, så åbner telestaten og 3 min senere starter cirkulationspumpen.

Er det nogen der ved om det har noget at sige at de starter pumpe og telestater i hver sin rækkefølge?

Syntes det virker lidt underligt at LK og Wavin ikke er helt enige om hvad der skal starte først.

Mvh. Christian 

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu kender jeg ikke Wavin's styring, men er du sikker på at den ikke både starter pumpen og åbner telestaterne samtidigt? Der går jo lige lidt tid, før telestaterne begynder at åbne, grundet virkemåden på en telestat (noget voks der bliver opvarmet).

Synes derfor også, at det giver meget god mening, at pumpen både starter/stopper med lidt forsinkelse, så telestaten også når at åbne/lukke.
Tiden kan jo indstilles efter hvor hurtigt telestaten er om at åbne/lukke.

Vær iøvrigt lige opmærksom på, at der er fejl i fb. 5.2.03.d. Pumpestyring, der gør at den ikke fungerer, hvis controlleren genstarter imens der er nogle rum som kalder på varme.

Link til kommentar
Del på andre sites

Man kan argumentere for at der ingen grund er til at pumpen skal køre før telestaterne er (helt) åbne og man kan argumentere for at pumpen lige skal skabe lidt tryk/flow inden. Hvilken filosofi kommer vist an på hvilken skole programmøren er fra.

Om det er 0,1,2 eller 3 min. før eller efter betyder vist ikke noget i praksis. Slet ikke set i forhold til åbne/kørselstiden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Arrr. Torben det giver ret god mening. Nogen gang kan man stirre sig blind på et problem der overhoved ikke er der. Torben åbner telestaterne så igen mens pumpen forbliver slukket? og er der evt. et løsning ud over at skue ned for varmen og skrue op igen så det hele starter igen?

Ja Lars pumpen skal trække lidt flow fra veksleren i kælderen. men der går alligevel lidt over 3 min før telestaten begynder at rykke sig. så pumpen når lige at få omkring 30 sekunder til at skabe lidt flow inden der er helt åben for telestaten. Så den indstilling for lov til at blive hvor den er på 3 min  

Link til kommentar
Del på andre sites

Arrr. Torben det giver ret god mening. Nogen gang kan man stirre sig blind på et problem der overhoved ikke er der. Torben åbner telestaterne så igen mens pumpen forbliver slukket? og er der evt. et løsning ud over at skue ned for varmen og skrue op igen så det hele starter igen?

Ja pumpen forbliver slukket når controlleren genstarter som den er fra LK.

Man skal så enten skrue setpunkt i samtlige rum ned til under aktuel temperatur, og derefter op igen, ELLER "bare" ændre drifttilstand. Så kommer det også i gang igen. Det er selvfølgelig en lidt klodset løsning, så det er trods alt bedre bare at rette den bøf i funktionsblokken. :lol:

Jeg har vedhæftet rettet fb.

5.2.03.d. Pumpestyring.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

Share

• Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok