Hop til indhold
  • 0

Fb Motorstyring

kofman
 Share

Spørgsmål

Hej Allesammen jeg har over længere tid nydt godt af dette forums viden, ved opsætningen af ihc til min bolig og til opsætning af openhab derefter.

nu har vi dog bygget videre og jeg er kommet til en ny udfordring. Jeg vil gerne styre motoren til mit emfang med ihc. Motoren kører 230 volt, så så langt så godt. jeg har sat de fire hastigheder motoren kan klare til hver sin udgang som efter anvisningerne fra producenten. Jeg skal nu altså bruge en funktionsblok er kan tænde for en udgang ad gangen i stigende rækkefølge mens den foregående bliver slukket.

er der nogen der har en ide til hvordan jeg lige kan strikke sådan en sammen?

jeg har flere gange læst om folk der kan programmere funktionsblokke, hvordan griber man det an? findes der udviklingsværktøjer eller er det bare den store xml editor man skal have på banen?

håber der er nogen der kan pege mig i den rigtige retning

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Ok vil du have sådan at det styres fra 1 tryk ?Sådan at man "togler" igennem de 4(5) step i stigende sekvens ?

Eller med 2 tryk så man kan vælge op/ned retning indtil man når limit grænsen (OFF eller niveau4)

For når vi ved hvordan du vil have det til at virke er det som regel rimelig let at programmere.

Mht til at programmere så foregår det i Visual programmet. Prøv at tage et kik i manualen. Der findes ikke nogen simpel "How to do guide". Heller ikke på nettet - desværre.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

tak for det hurtige svar, jeg havde som udgangspunkt tænkt mig at man skulle kunne bruge to knapper til at styre med, en op, og en ned, men ned i lang tid slukker hele baduljen. Måske man kunne lave blokken med tre indgange der bare skulle have en puls, og så kunne man selv koble det op til et kort og langt tryk blok?

jeg havde godt nok kommet ind forbi den der "vis program" del af visual, men aldrig helt forstået hvordan man kunne bruge det. Men ligner det en lille smule andre plc programmeringssprog skulle man da nok kunne finde ud af det.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Her er mit bud.

Der er lavet en pause på 200 millisekunder ved hastighedsskift fra en udgang slukker til næste hastighed tænder, for at undgå at motoren får spænding på 2 indgange samtidig.

Der er mulighed for at vælge hvad der skal ske når hastighed 1 er aktiv, og du trykker på hastighed ned. Enten slukkes der, eller der sker ingenting (forbliver på hastighed 1).

Der er også mulighed for at vælge hvad der skal ske når motoren er slukket, og der trykkes på tænd. Enten startes der på hastighed 1 eller på sidst brugte hastighed.

https://drive.google.com/file/d/0B_fg8tbnGCOvNjcwd2RwTFZhdk0/edit?usp=sharing

(Kan ikke få lov til uploade filer direkte så har lige delt på Google Drive)

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

det er bare iorden, jeg kigger på FB så snart jeg er hjemme, man må åbenbart ikke lige bruge google drive på det her corporate netværk :)

rigtig godt tænkt med pausen ved hastighedsskift, jeg havde også selv siddet og tænkt over hvordan man kunne ungå et scenarie hvor motoren ville få spænding på 2 indgange samtidig.

Link til kommentar
Del på andre sites