Hop til indhold

Inkludering Af Dimmer I Gruppe

soerenkaa
 Share

Recommended Posts

Hej.

Vil starte med at undskylde hvis dette indlæg er oprettet i den forkerte kategori, men kan ikke finde en der omhandler TermIHC-programmering.

Jeg har et gammelt anlæg med en TermIHC-controller.

Det er nu lykkes mig at tæmme den og har fået styr på alle mine betjeningstryk.

Jeg har dog en enkelt ting tilbage der driller mig.

Har en sluk-alt-knap ved sengen og ved hoveddøren, som er programmeret til at slukke en gruppe (OffG002).

Den slukker alt på-når den lampe der er koblet en dimmer på.

Dimmeren er af typen:

Dimmer 350CR

25-350 VA

230V~

Betjeningstrykket til udtaget med lysdæmperen er kodet på denne måde: "FolU042"

Her kommer min manglende viden i spil.

Er ikke helt klar over hvordan lysdæmperen spiller ind, i forhold til når det er normalt betjeningstryk --> udtag.  (fx KipU042)

Når jeg bruger betjeningstrykket for at tænde udtaget med lysdæmper, kan jeg kort (via computeren jeg har koblet til controlleren) se at min betjeningstryk bliver registreret, men jeg kan ikke se at udgang 42 bliver markeret til at være on. Når jeg bruger betjeningstrykket igen slukker lampen fint. + jeg kan holde knappen inde for at skrue op og ned. Kan som sagt bare ikke se at udtaget at aktivt på samme måde som alle de udtag der ikke er lysdæmper på.

Mit problem er at jeg ikke kan slukke udtaget med lysdæmperen via en en OffG002-kommando.

Ved min dør har jeg et betjeningstryk der er kodet til OffG002. Altså at den skal slukke alt i gruppe 2.

Jeg har prøve at tilføje udtag 42 til gruppen (var ikke tilføjet), men lampen bliver alligevel ikke slukket sammen med resten. (Hænger måske sammen med jeg heller ikke kan se at udtag 42 faktisk er tændt)

En anden underlig ting er, at hvis jeg bruger programmet til at prøve at tvangsstyre udtagene, kan jeg godt tænde udtag 42 (sådan at den bliver registret til On) og lampen tænder faktisk. Jeg kan dog ikke slukke den igen vha. tvangsstyring. Kan kun slukke den igen hvis jeg går over og trykker på betjeningstrykket (FolU042).

Er det en umulig opgave jeg har gang i? Eller er det bare fordi jeg ikke helt har forstået hvordan lysdæmperen spiller ind?

Vh

Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Søren

Det er i princippet bare et overdraget styresignal IHC'en laver på dimmeren. En status programmering er mulig selvom dimmer er 1-tast styret. Men i den virkelige verden er det håbløst da status altid skal være ens under upload og en strømafbrydelse vil give forkert status da dimmer ikke gentænder hvis den var tændt før afbrydelsen.

Med andre ord:

Hvis du kun har ledige 230V udgange på IHC'en er styring af faseklemmen på dimmeren din løsning. Hvis du vælger funktion i belysningsstyringsmenuen skal der blot indsættes den ekstra udgang og få elektriker ud med skruetrækkeren.

Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

Enig med Anders - styr forsyningen til dæmperen via en ny output 230 udgang. Og det er elektriker arbejde at få den ledning monteret

Hvis det bliver den løsning, skal du programmere det som en 350LR dimmer - side 89 i manualen.

Dette forudsætter at din dæmper i dag blivet styret af et output 230 modul (output modul 5). Hvis det er et Output 24 modul, er det en lidt anden snak.

Du kan dog aldrig få en tilbagemelding til TermIHC om dæmperen er tændt eller slukket. Controlleren sender blot pulser videre til dæmperen. En kort puls tænder eller slukker - en lang dæmper eller ned. Derfor er den også programmeret som Fol = follow. Det vil sige at udgangen er tændt så længe du holder knappen inde. Det er den rigtige måde at styre en lysdæmper på.

Se evt. side 150 i manualen for eksempel på programmering af lysdæmperen til sluk alt.

Manual: http://www.lk.dk/download/Manualer/ihc104dk.pdf 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Anders og Claus.

Tak for jeres tid og hjælp.

Som jeg forstår jeres vejledning, kan jeg, som det er nu, ikke programmere mig ud af mit problem uden at have fået monteret en ekstra ledning, fra et af de andre outputmoduler til dimmeren.

Havde håbet jeg kunne fikse problemet uden at det kom til at koste noget.

Claus, du skriver at det dog forudsætter at min dimmer bliver styret af et 230 output-modul.

Det gør den ikke.

Alle mine andre output-moduler er 230 moduler, men det til mine to dæmpere bliver styret af et 24 v modul.

1zp5mw5.jpg

w83ntw.jpg

Men så skal det laves på en anden måde for at få det til at virke?

Vh.

Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

Super godt billede - så kan jeg nemt forklare dig hvordan du gør det.

Jeg kan se at 24v ledningen til at lave sluk-alt med er monteret (den gule), men den er fælles (samme udgang) for de to lysdæmpere.

Hvis ikke du har sluk alt / sluk rum andre steder er det ikke noget problem. Men hvis de skal indgå i forskellige sluk funktioner, skal du have trukket en ekstra ledning, så du kan laver sikker sluk på lysdæmperne hver for sig. Det er dog ikke nødvendigt for din aktuelle udfordring.

For at få de to lysdæmpere med i din sluk-alt, skal du tilføje FolU043 til dit sluk-alt tryk (altså ikke til gruppen). Lysdæmperen skal nemlig have en kort impuls på klemme 3 for at slukke. For en god ordens skyld skal du nok også have fjernet U042 fra gruppen igen.

Så altså strengen for sluk alt trykket skal hedde: OffG002 FolU043 - så skulle det virke.

Håber det lykkedes - jeg har faktisk aldrig rodet med TermIHC før, så det har været lidt spændende at give gode råd omkring. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Da det er 350 CR dimmere du har, vil jeg nu påstå, at det er ren programmering (ret mig endelig hvis jeg tager fejl ;) )

Der allerede monteret en ledning til at slukke de 2 dimmere med. Det er den gule ledning, som kommer fra output 24 modulet. (det må så være udgangsnummer 43 i din installation).

Nu har jeg ikke programmeret en Term controller siden sidst i 90'erne, så hvordan det gøres, har jeg svedt ud for længe siden, og det kræver jo man er koblet på en controller for at prøve sig frem. Det må dog være noget med, at når du aktiverer dine sluk alt tryk, skal du starte en "hurtig-timer". Den indstiller du til ca 0,2 - 0,3 sekund. Så vælger du at udgangsnummer 43 skal gå ON når hurtig-timer starter, og OFF når hurtig-timer udløber. Så skulle de 2 lysdæmpere gerne slukke via dine sluk alt. ;)

Edit: Kan se Claus var lidt hurtigere på tasterne her, og det burde faktisk også fungere som han skriver.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Claus og Torben.

I er er bare nogle stjerner!!!

Som Claus foreslog, har jeg fjernet 42 (og 43 som faktisk også var tilføjet) fra gruppe 2 og prøvet med "OffG002 FolU043" til mit betjningstryk ved siden af hoveddøren og et ved siden af sengen....

OG DET SPILLER BARE MAKS!

Er vildt imponeret over de konstruktive tilbagemeldinger jeg har fået på mine 3 indlæg so fare i dette fantastiske forum.

Keep up the good work guys!

Takker og bukker herfra  :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Share

• Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok