soerenkaa Skrevet September 10, 2014 Rapporter Share Skrevet September 10, 2014 Hej. Jeg har en gammel IHC-installation med en TermIHC-Controller.Har fået fat i en en gammel spand med Win98 + serial port og har nu kunne omkode nogle af mine betjeningstryk. JUBIIIII. I forbindelse med at jeg lavede ændringen fik jeg samtidig dokumenteret hvilke numre de forskellige betjeningstryk rundt i huset har. Jeg har dog et par betjeningstryk hvor det kun er 2/4 tryk, der bliver registreret i controlleren, og jeg derfor ikke kan angive en funktion til trykkene. Jeg er blevet nysgerrig på min installation i forhold til hvorfor jeg har nogle tryk der ikke bliver registreret. Uden at kende noget som helst til IHC-ledningsføringer tænker jeg, at der kan være tre steder det er galt. 1. Selve betjeningstrykket.2. Ledningen ind i inputmodulet3. Selve controlleren. Nogle af dem der manglede, kunne jeg se, efter at have pillet trykknapperne af, at der ikke var sat ledninger til og et sted var der brækket noget af, så det gav god mening. Der er dog stadig to steder hvor jeg hvert sted har to betjeningstryk der ikke virker. Jeg har fejlsøgt på følgende måde uden held: ad 1)Pillet trykknapperne af og kigget om ledningerne var sat til.Det så fint ud: ad 2)Jeg har haft fjernet 'beskyttelsen' på elvtavlen (undskyld mine manglende fagtermer) for at se ledningsføringen til input-modulet.Jeg har gættet mig frem til at de to tryk jeg har problemer med burde have nummer 73 og 74 og derfor ramme input-modul 4 på terminal 13 og 14. Mit gæt bygger på følgende:De to andre tryk i betjeningstrykket i samme kontakt bliver registreret som nummer 71 og 72. Et andet betjeningstryk i huset rammer 65, 66, 67 og 68. (som jeg forstår dokumentationen som ses billedet herunder) er der ingen 69 og 70. Derfor tænker jeg, at de to jeg mangler bør have 73 og 74 altså input modul 4 terminal 13 og 14 Når jeg kigger på det modul og de terminal-numre, ser ledningerne ud til at sidde fint: ad 3)Jeg har (efter at have roddet med omprogrammeringen) fået den opfattelse, at der ikke skal laves noget specielt i controlleren får at få registreret et betjeningstryk. (Er godt klar over at trykket skal kædes sammen med et output for at der trykket skal have en effekt). I en af menuerne kan man se hvilket ingangsnumre man rammer, når man trykker på de forskellige betjeningstryk, men de to der driller mig viser ikke nummer 73 og 74, når der trykkes på de to betjeningstryk, som jeg mener de burde. Det leder mig frem til mit spørgsmål. Er der noget jeg har overset eller misforstået?Nogen der har et bud på hvorfor jeg ikke ser de to betjeningstryk? Vh.Søren Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret September 10, 2014 Rapporter Share Besvaret September 10, 2014 Hvilke knapper (nr/farve) er det der ikke virker ?Det ser ud som om blå og orange er 71,72 (4-11 og 4-12) og at der også er tilsluttet blå og orange på 73,74.Prøv at følg 71,72 tilbage til kabelkappen og se hvor den grønne og den sorte (?) er tilsluttet. Kunne måske være dem på 75,76 (4-15 og 4-16)Du kan også have defekte indgange på modulet. Det kan du teste ved at bytte rundt med noget du ved virker. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
soerenkaa Besvaret September 10, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 10, 2014 Det er de to nederst knapper (NV og NH) der ikke virker ØV: 071 Blå ledning (4-11)ØH: 072 Orange ledning (4-12)NV: burde være 073 Grøn ledning (burde være 4-13)NH: burde være 074 sort ledning (burde være 4-14) Du har helt ret med hensyn til farverne på 4-13 og 4-14 i inputmodulet. Jeg kan godt se nu, at de ikke er grøn og sort, så der er et eller andet der ikke hænger sammen.Men hvis de nu er sat i 4-15 og 4-16 i stedet, burde jeg jo kunne se at jeg fik et input på 75 og 76. Og den registrerer slet ikke noget input i controlleren. En mulighed er jo også, at det er det forkerte inputmodul jeg kigger på. (Det er bare mærket med en label der hedder 'inputmodul nr.4) Jeg tror jeg vil prøve dit forslag med at bytte rundt på nogle af ledningerne.Jeg tænker at jeg fx kan starte med at tage den blå 4-11 fra i inputmodulet og så se at ØV ikke virker mere. Det må vel være en måde til at finde ud af, om jeg har gang i det rigtige input-modul. Hmmm, mens jeg sidder og skrive dette og forsøger at holde styr på farver og tal kommer jeg til at se, at der ikke går ledninger ind i terminalerne 1-7. Hvis det virkelig er inputmodul 4, burde der ikke være input på 61-67, hvilket jeg kan se i min dokumentation at der er. Der må være noget galt med lablingen af inputmodulerne. Jeg prøver at kigge nærmere på det, når jeg er blevet frisk i hovedet igen :-) 1.000 tak for din tid og inputs Lars.Det er super lækkert! Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
soerenkaa Besvaret September 11, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 11, 2014 Som jeg skrev i går aftes var jeg ved at være træt i hovedet.Det med at det ikke kunne være input-modul nummer 4, var noget sludder.På billedet så det ud til, at der ikke var ledninger i terminal 1-7, men det var bare fordi billedet var taget lidt ovenfra :-) Prøvede at pille 4-11 fra og kunne bekræfte, at det var det rigtige input-modul jeg havde fat i. Med lidt rystende hånd fik jeg klikket modulet af, og fandt faktisk både en grøn og en sort ledning.I med dem i terminal 17 og 18 og VUPTI.... så er det hul igennem på 77 og 78 :-) Sikke en succes...Føler mig meget elektriker-agtig nu :-) Igen tak for råd og vejledning Lars. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret September 11, 2014 Rapporter Share Besvaret September 11, 2014 Selv tak.Det er rart at hjælpe nogle der selv gør en indsats, undersøger og sætter sig ind i tingene, inden man bare giver sig til at spørge ud i det fri.Syntes f.eks. det er utroligt så mange det lykkedes for at finde dette forum og stille samme spørgsmål igen og igen, uden at konsultere producentens hjemmeside, og/eller læse manualen/vejledningen. Men det er sikkert bare mig ;-)Kommer til at tænke på den gamle joke om patienten der går til tandlæge og klager over det gør ondt i tanden. Tandlægen spørger: "Hvilken tand ?"Patienten svarer: "Det må du da finde ud af, det er jo dig der er tandlæge !" Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts