Hop til indhold
  • 0

Kolde Gulve

Michael Tøttrup
 Share

Spørgsmål

Hej.

Nu har vi nået den årstid som kritisk herhjemme. Hvor der ikke er tilstrækkeligt koldt til at rumtemperaturen aktiverer gulvvarmen, men gulvene føles kolde at gå på. Jeg tænkte desværre ikke så langt, da jeg støbte gulv, at jeg skulle have haft gulvfølere med ned og med klinkegulv burde jeg nok have haft dette. Men er der nogle der har løst problemet med en form for programmering? Altså så gulvene får lidt varme selvom rumtemperaturen er på setpunkt. Det skal jo selvfølgelig stadig være noget der giver mening i forhold til automatisk styring af gulvvarmen, så den ikke bare står og banker afsted som en "dum" varmestyring. Har rumfølere i alle rum og hele shunten koblet op på IHC både telestater og pumpestyring.

Gode råd og erfaringer modtages med kyshånd, så jeg forhåbentligt snart kan stille futskoene igen ;) haha

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Jo det siger den almindelige logik. Har dog ikke lige kikket nærmere i FB'n for at se hvordan de har implementeret hysteresen. Nogle gange virker det nemlig kun den ene vej, når temp. falder, men ikke når temp. stiger.

Prøv at øg hysteresen eller setpunktet.

Et andet alternativ kunne være at sætte rumtermostaterne så telestaterne er helt åbne (eller fjern dem) og så lav midlertidig pulsstyring på din cirkulationspumpe, indtil der bliver behov for egentlig varmestyring.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Sad og rodede lidt rundt i Visual idag, og opdagede at den gulvvarme FB jeg havde brugt til at starte med var blevet fjernet i FB'ene, så jeg slettede ALT gulvvarme programmering og startede forfra med nye FB. Nu virker pulsvarmen, så den er on 10 min og off 15 min når temp ligger inde for hyseresen. Men tak for input :)

Det ville være så skide lækkert hvis man kunne få nogle rumtempfølere med infrarød gulvføler som kunne kobles på IHC. Har set at Danfoss og Wavin har fået det i nogle af deres rumfølere. Pisse smart, når nu man er så uheldig at have glemt de fortrådede gulvfølere i betongulvet :(

Link til kommentar
Del på andre sites