Anders Mørk Skrevet July 28, 2014 Rapporter Share Skrevet July 28, 2014 Hejsa, jeg har et specielt problem med garagelys der får HPFI-relæet til at slå fra, så jeg ville lige høre om der er nogle der har nogen ideer til hvordan man kan fejlsøge det... Sådan som det fungerer lige nu er der en PIR, et skumringsrelæ, en lysdæmper, to udendørs lamper og et sæt af spots i garagen involveret. Programmet for IHC-styringen er således, at nå rskumringsrelæet finder ud af at det er mørkt, så startes de to udendørs lamper på halv styrke. Når PIR'en, der er monteret i vognlyet, så lægger mærke til at der f.eks. er ankommet en bil, er det meningen, at de to udendørs lamper skal op på fuld styrke i ca. 20 minutter og at der tændes for spots i vognlyet. Det har virket upåklageligt i snart 10 år, men her for ca. et halvt år siden begyndte systemet at opføre sig mærkeligt. Dvs. når PIR'en lægger mærke ti,l at der er ankommet en bil efter skumringsrelæet har erfaret, at det er blevet mørkt, så slår HPFI-relæet fra. Det eneste vi har lavet om, er at vi har skiftet pærerne i udendørslamperne til de moderne sparepærer, der dog ifølge pakningen kan lysdæmpes. Jeg har siden hen erfaret at dimmere og moderne sparepærer ikke altid er lige gode venner, så jeg tænker at det måske kan være det der gør at HPFI-relæet slår fra. Er det helt skudt ved siden af? Kunne man evt. fejlsøge ved at afmontere pærerne i de to udendørs lamper for at se om problemet stadig opstår? Kunne det være PIR'en eller dimmeren der skal skiftes? Venligst,Anders Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Clemen Besvaret July 28, 2014 Rapporter Share Besvaret July 28, 2014 Ofte når det er udendørs spot, så er der kommet vand eller fugt i ledninger eller samlingerne. Letteste måde at fejlsøge er med service view og tænd for udgangen og se om det ikke også får hpfi til at slå fra. Så må du koble en lampe fra af gangen og finde den der har en overgang. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Claus Frederiksen Besvaret July 28, 2014 Rapporter Share Besvaret July 28, 2014 Når det først sker efter at PIR'en har detekteret bevægelse, skal du lede efter fejlene på dine spots. Det kan være alt fra vand i ledninger/samlinger, ledninger der er gnavet/slidt over, til en defekt transformer (hvis det er 12v). Sparepærer og lysdæmpere der ikke passer sammen, udløser ikke et HPFI - enten opfører de sig blot mærkeligt, ellers går pæren eller dæmperen til. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Anders Mørk Besvaret July 30, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret July 30, 2014 OK. Tak for svarene... Jeg tror lige jeg prøver service view til at starte med. Jeg overvejede lidt at programmere om så dimmeren aldrig satte udendørslyset på halv kraft. Tilsyneladende kan jeg godt tænde spots i vognlyet manuelt uden at HPFI-relæet slår fra, så derfor tænkte jeg at det må være en kombination af PIR-dimmer-udendørs lamper... Venligst,Anders Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Nicolas Søgaard Besvaret July 30, 2014 Rapporter Share Besvaret July 30, 2014 Anders, er det en 230v pir? For så kunne det godt lyde som om det er den der driller. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Anders Mørk (fb) Besvaret May 22, 2015 Rapporter Share Besvaret May 22, 2015 Nå, så er den gal igen... Problemet var væk i løbet af vinteren, men er så dukket op her hvor det blev lysere. Jeg fik derfor ideen at det måske er skumringsrelæet der driller. Tilsyneladende går problemet væk når gadelygten, der sidder tæt på skumringsrelæet, tændes. Kan et skumringsrelæ udløse et HPFI-relæ?Vh. Anders Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Fvistrup Besvaret June 9, 2015 Rapporter Share Besvaret June 9, 2015 Hvis der ikke var problemer hen over vinteren, lyder det som fugtproblemer. Det kan måske være en kombination af spots og udendørslyset. Men det er svært at sige, med mindre du har mulighed for at måle på installationen. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Anders Mørk Besvaret June 9, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 9, 2015 Du havde faktisk helt ret. Det viste sig at være en udendørs ledning til nogle havelamper. Havelamperne var aldrig blevet sluttet til udenfor men blot termineret i en plasticboks. De var sluttet til indenfor så der var åbenbart kommet vand i i plasticboksen og derfor tiltede HPFI'en. Der var heldigvis en nøgtern elektriker der målte på tavlen og stillede de rigtige spørgsmål, så det tog kun en halv time at finde fejlen, når man nu vidste hvad man skulle udelukke. Der havde tidligere været et forslag om at fejlsøge på de ni spots der hang i vognlyet, men det slap vi heldigvis for. Nu fungerer systemet upåklageligt igen. Til gengæld kom tanken så op om ikke man skulle opgradere controlleren til en ny og moderne sag med et webinterface. Jeg fik et tilbud på 17K for en ny controller plus ny programmering og det syntes jeg umiddelbart virker lidt dyrt. Vh. Anders Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret June 9, 2015 Rapporter Share Besvaret June 9, 2015 Jeg gør det gerne for det halve :-) Mikkel Skovgaard og Bjarne Sørensen 2 Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts