Hop til indhold

Hjælp Til At Komme Igang, Helt Lost...

Recommended Posts

Har købt et hus hvor der er IHC, men aner ikke rigtig hvordan jeg kommer igang med det. Har købt et rs232 usb-kabel på ebay, men der sker ikke så meget når jeg kobler det til, har installeret en driver fra LK´s side. Systemet er sat op i 2001.

Jeg har en windows 7 bærbar men jeg er i tvivl om jeg overhovedet kan få det til at virke med det gamle system.

Jeg fik ved overtagelsen bare nogle papirer hvor der står hvilke grupper der gør hvad og en floppy diskette, men den kan jeg ikke stille så meget op med :-D

sælger var ikke til meget hjælp.

har vedhæftet billeder af installationen.

håber der er nogen derude der har lidt tid og tålmodighed til overs til at hjælpe.

post-6591-0-31527300-1399580240_thumb.jp

post-6591-0-44423500-1399580242_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

Velkommen til IHC-user.dk

Det er den gamle dos controller du har og den er ikke ligefrem den nemmeste at have med at gøre.

Først og fremmest skal du være sikker på din USB-RS232 forbindelse/drivere virker. Test evt. med et terminal program som putty eller lign. med en loop på ben 2-3.

Derefter skulle du kunne være heldig at få hul igennem hvis du får installeret og eksekveret det gamle dos program korrekt i Win7.

Der er faktisk også en manual her:

http://lk.dk/download/Manualer/ihc104dk.pdf

Ellers må du jo have fat i http://www.hareskov-elektric.dk/ som jo tilsyneladene har lavet det i tidernes morgen. De praler stadig med de laver IHC ;-)

Det bedste råd er dog nok: begynd at sparre sammen til en ny controller, og få den skiftet (opgraderet).

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du ikke selv er frisk på at skulle skifte controller og få dit lys til at virke igen lige med det samme, så kan jeg give dig et lille hint med hensyn til tidsforbruget for en elektriker at skifte den.

Jeg skiftede en gammel dos controller hos en kammerat, forinden havde han lavet en grundplan tegning af huset, hvor alle lampesteder var tegnet på, og alle tryk var tegnet på, hvor han havde skrevet ned nøjagtig hvordan det virkede.

Eks ved et tryk:
ØH (øverst højre) = Tænding A
ØV = Tænding G
NV = Sluk ALT

ud fra denne plantegning er det nu ret hurtigt at sætte det basale op i controlleren.

så skifter man den gamle controller ud med den nye. indlæser LK´s standart program til at finde ud af hvilke indgange og udgange der sidder hvor.

Nu er det så en god ide at være to.

Når den nye controller er tilsluttet pc´en med usb, har controlleren en "hjemmeside" (http://usb) og her en program der hedder serviceview, her kan man se hvilken indgang der bliver aktiveret ved et tryk, så er det bare med at rende rundt i huset og trykke, og notere indgange på tegningen, derefter så ligger alle udgange i test programmet, og de kan aktiveres fra computeren, og så ingen rund og se hvad der tænder, og notere på tegningen, og så er det derefter lynhurtigt at programmere huset op igen, til at være "funktionsdygtig"

Alt dette tog mig 2 timer en søndag eftermiddag, hvor der var tid til kaffe samtidigt.

Det kan måske give dig en ide om hvor meget tid det tager hvis du skal have en elektriker til at gøre det, og jeg arbejder ikke med IHC til dagligt, kun det jeg selv har privat, men er dog elektiker

Link til kommentar
Del på andre sites

• 5 months later...

Hiver lige min gamle tråd frem igen, da jeg ikke rigtig er kommet videre.

Jeg er ikke selv teknisk ferm nok til at kunne udskifte den controller, så jeg havde en elektriker til at kigge på det. Han ville gerne have 16000 for at udskifte controlleren og installere nogle wireless controllere og selve programmeringen. 

Det er markant mere end vi havde regnet med at ofre på det, så den vej går vi ikke lige nu.

Så jeg er tilbage ved at få den nuværende dos controller til at virke. jeg tænker at hvis jeg får skaffet mig en gammel computer og det rigtige kabel må det kunne lade sig gøre?

Er der en der vil sende mig et link til det rigtige kabel, så jeg ikke får købt noget juks igen?

Og hvilken windows version skal jeg opstøve en computer med? skal jeg helt tilbage og lede efter windows 98?

Og er der ellers andet jeg skal være opmærksom på?

Håber i kan hjælpe.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er ikke selv teknisk ferm nok til at kunne udskifte den controller, så jeg havde en elektriker til at kigge på det. Han ville gerne have 16000 for at udskifte controlleren og installere nogle wireless controllere og selve programmeringen. 

Hvis jeg var dig, ville jeg få udskiftet controlleren.

Først ville jeg udfordre elektrikkeren på prisen:

Overslag:

IHC Controller. 5.000,-

Udskiftning af controller (1 time inkl kørsel): 625,-

Programmering af controller (Max 1 dag): 4.687,50

I alt 10.312,50 (inkl moms)

Afhængig af hvor du bor i landet, så kan det jo være at du kan finde en venlig sjæl i dette forum, der vil hjælpe med programmeringen (og måske endda udskiftning)

Link til kommentar
Del på andre sites

Share

• Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok