Kim carlsen Skrevet April 14, 2014 Rapporter Share Skrevet April 14, 2014 hejJeg er nået dertil i min hus renovering og forberedelser til IHC, at jeg skal til at købe stumper.Jeg har kun fået renoveret i stueplan så 1.salen kører normalt.Men hvorn får jeg koblet det sammen med trappelyset til 1.salen. Jeg har en gang med trappe til 1.sal. I gangen er lyset sat på to korrespondance afbrydere, en ved hoveddøren og en ved trappen. Den ved trappen er en dobbelt 1 moduls korrespondance hvor man også kan tænde/slukke trappelyset sammen med en afbryder på 1.salen. Så kan man lave en korrespondance hvor den ene ende er IHC og den anden er "klassisk"? Jeg vil gerne undgå at lave 1 moduls afbryderen om til 2moduler. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret April 14, 2014 Rapporter Share Besvaret April 14, 2014 Monter et wireless tryk ved trappen på 1. Sal Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kim carlsen Besvaret April 14, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 14, 2014 ja men det kræver at jeg kan få ført trappelyset til et output modul evt Wireless relæ. Jeg må lige få familietrikkeren ud og se hvad der er muligt i forhold til de eksisterende kabler. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
ThomasHej Besvaret April 19, 2014 Rapporter Share Besvaret April 19, 2014 Hej Kim, Jeg har selv været igennem samme øvelse - det er rimeligt nemt. Du kan dog ikke mikse en klassisk korrespondancekontakt med en IHC kontakt og så få den gamle korrespondance funktionalitet. Begge kontakter skal tilhøre IHC-verdenen om du vil. Det absolut nemmeste som ikke kræver nye ledninger, er at erstatte den ene korrespondancekontakt med et IHC Wireless kombi relæ (som har både tryk og et relæ) og erstatte den anden korrespondancekontakt med et Wireless batteritryk (som slet ikke benytter ledninger). Her er hvad du/i skal gøre: 1) Beslut i hvilken ende som relæet skal sidde (begge ender vil kunne virke). Dette kræver en dåse med "god plads", idet relæet fylder det meste af dåsen ud. Samtidigt kræver det adgang til nul-ledningen (normalt den blå ledning) i denne dåse. (Normalt er den til stede, men strengt taget behøves den ikke i det gamle setup). I begge ender er der på korrespondancekontakten monteret ledninger på 3 poler. En rød pol og 2 sorte poler. Korrespondance-kontakten skifter forbindelsen fra den røde pol til en af de 2 sorte. Typisk vil der ved hver pol være monteret 1 eller 2 ledninger. 2) Du skal nu i den ene ende montere kombirelæet. Ledningerne fra korrespondancekontaktens røde pol monteres på relæets røde pol. Nul-ledningen (typisk blå) som du fandt i dåsen monteres til relæets blå pol. Noter dig, hvilke ledninger som sad på korrespondancekontaktens ene hhv anden sorte pol. Ledningerne fra den ene sorte pol skal monteres til relæets sorte pol, ledningerne fra den anden sorte pol skal blot muffes sammen. Grunden til at du skal holde styr på hvilke ledninger som sad på hvilken sort pol, er at du måske skal bytte om på hvilke som nu går til relæet og hvilke som blev muffet. (Det kommer vi til) 3) I den anden ende, afmonteres korrespondancekontakten helt, og ledningerne som sad på den røde pol, muffes sammen med ledningerne som sad på en af de sorte poler. Ledningerne fra den anden sorte pol muffes sammen med sig selv. Batteritryk som skal monteres her senere bruger slet ikke ledninger. Du har nu opnået det, at du har valgt en af de 4 kombinationer som korrespondance-kontakterne kunne stå i og monteret ledningerne som svarer til denne kombination. Med lidt held vil det hele virke, hvis ikke, skal du forsøge at bytte om på de 2 sæt ledninger som sad på de sorte poler i det gamle setup. Det er lige meget i hvilken ende du forsøger først, og der er kun 4 kombinationer hvor typisk de 2 vil virke for dig. Hvis du har en polsøger kan du gøre dette meget hurtigere, men princippet er det samme. Når du er færdig, kan du derefter montere et batteritryk lige hvor du vil have det. Kombi-relæet har 4 tryk-knapper - og du kan få dem til at styre lige hvad du vil. De behøver ikke nødvendigvis styre relæet (selvom det jo nok er typisk at mindst en af dem gør det). Jeg har netop været igennem en om/til-bygning (som har IHC) men nu har jeg efterhånden også byttet hele den eksisterende installation ud - herunder mange korrespondancekontakter... Thomas Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kim carlsen Besvaret April 21, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 21, 2014 hej Thomas Tak for velbeskrevet svar. Desværre er der ikke ført nul frem i nogen af de to gamle afbrydere. Så tror løsningen må være at skifte lampeudtaget til et wireless og så wireless afbrydere i den "gamle" ende. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
McenterFreak Besvaret September 12, 2017 Rapporter Share Besvaret September 12, 2017 Ved godt det er en gammel tråd, men jeg har problematikken lige nu. Kan man ikke bare muffe kontakterne til ON, og montere et wireless lampeudtag på den første lampe, så det styres af wireles trykkene? Hvis ja, gode, forslag til hvorledes de "muffes". Mine er ret gamle og ledninger er sort/hvid/rød Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Martin Abildgaard Besvaret September 12, 2017 Rapporter Share Besvaret September 12, 2017 14 minutter siden, McenterFreak skrev: Ved godt det er en gammel tråd, men jeg har problematikken lige nu. Kan man ikke bare muffe kontakterne til ON, og montere et wireless lampeudtag på den første lampe, så det styres af wireles trykkene? Hvis ja, gode, forslag til hvorledes de "muffes". Mine er ret gamle og ledninger er sort/hvid/rød Hvis farverne er standard, burde du kunne sætte en Kombi kontakt.. med mindre du har en masse LED.. Sort=nul Hvid = fase Rød = tændledning.. Ellers bare brug alm. Samlemuffer. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
McenterFreak Besvaret September 13, 2017 Rapporter Share Besvaret September 13, 2017 11 timer siden, Martin Abildgaard skrev: Hvis farverne er standard, burde du kunne sætte en Kombi kontakt.. med mindre du har en masse LED.. Sort=nul Hvid = fase Rød = tændledning.. Ellers bare brug alm. Samlemuffer. Problemet er at hvis det er lavet efter dette diagram, så er der ingen nul i afbryderne Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts