MaBoNi Skrevet April 3, 2014 Rapporter Share Skrevet April 3, 2014 Hej IHC-Users, Jeg har nu brugt de sidste 2 aftener på at gennemlæse diverse tråde herinde (fantastisk med alt den hjælp I yder ) samt indhente diverse informationer om IHC rundt omkring på nettet. Vi står overfor at skulle bygge et nyt hus og den lille gadget-djævel inden i mig siger mig jo at vi skal have IHC i hele hytten! Jeg er dog meget i tvivl om mer-investeringen (ca. 50.000 kr.) er det hele værd. Specielt når man tænker på at alle IHC enhederne bruger strøm hver time, året rundt. Hele huset vil blive sat op med LED-belysning, så det er begrænset hvad der spares ved autosluk. Til gengæld har vi jo så en milion forskellige ting der kører på standby, som kunne lukkes ned i bestemte tidsrum. Dertil kommer at jeg ikke har kunnet finde nogen informationer omkring hvorvidt vores Stiebel Eltron varmeanlæg (hjulpet frem af Danfoss Air Flex) vil kunne integreres med IHC. Det samme er gældende for de 2 Krispol garageporte vi har valgt (disse kunne dog ændres til andet mærke hvis det blev nødvendigt). Min første tanke var jo at det hele skulle køre trådløst for at spare på kablerne og dermed også minimere installatør udgiften. Men kan jo læse flere steder herinde at der kan være problemer med at få det til at række langt nok (huset bliver på 180 kvm + 48 kvm garage). Så mine spørgsmål er i sidste ende, kan IHC betale sig hvis vi kigger på økonomien? Vil varmeanlæg og porte kunne integreres? f1freakdk 1 Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret April 4, 2014 Rapporter Share Besvaret April 4, 2014 Hej MaBoNi og velkommen til IHC-User.dk Dejligt at høre der er nogen der starter med at læse gamle indlæg, INDEN de poster. Men generelt nej IHC kan ikke betale sig rent økonomisk på besparelser alene, men hvis man ønsker en funktion af komforthensyn hvad er den så værd (hvad vil du betale for det). Prøv at sammenligne med biler. Hvor mange betaler ikke ekstra for dit og dat som elruder, fjernbetjent lås osv. osv. Det er i bund og grund unødvendigt, men dejligt komfortudstyr at have - men det koster. Nå tilbage til dine konkrete spørgsmål. Dit link til SE varme virker ikke. Er der tale om ventilations anlæg, varmepumpe eller gulvarme kredse ? Du skal nok ikke forvente direkte integration med alt for meget, men er der relæindgange så kan det selvfølgelig styres af IHC. Vil i øvrigt helt sikkert anbefale kabling alle steder hvor det er muligt, og kun Wireless til dimmere. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
ThomasHej Besvaret April 11, 2014 Rapporter Share Besvaret April 11, 2014 Hej MaBoNi, Jeg er helt enig med Lars, at isoleret set så er og bliver IHC en luksus/lege ting som på ingen måde kan forsvares økonomisk. For mange år siden (1992) byggede jeg mit hus, og stod med præcis samme overvejelse. Jeg valgte at sige nej (prisen var sjovt nok også 50.000 kr dengang, men det var jo så 1992-kr). Jeg har fortrudt det mange gange siden. Dels irritationen ved at "kontakten ved køkkenet" tænder det gale lampested og at man - trods alle forsøg - ikke kunne planlægge det hele. De værste fejl blev rettet med en elektriker som kom og "omforbandt" korrespondancekontakter, lampesteder osv, men flere gange ville man nu alligevel gerne have noget som var lidt smartere. Her i 2013/2014 lavede jeg så en ombygning/tilbygning af huset, og denne gang kom der IHC (trådført) i alt det nye, og derefter har jeg i samme omgang lavet en kombination af Wireless og trådført i det gamle. Det var dyrt, men også dejligt. I alt er jeg endt med 7 stk 24v input moduler,9 stk 24v output moduler, 3 stk 220v outpiut, 1 stk 400v output, samt en del batteritryk/Wireless relæer. Er par tips (jeg er helt enig med Lars' tips) Trådførte kontakter er mere responsive end Wireless. Med dette menes at Wireless kontakter godt kan have en lille forsinkelse (2-300 ms) som man som menneske kun sjældent bemærker, men som kan have betydning hvis man vil lave f.eks funktioner med dobbelt-tryk (ligesom dobbelt-klik med en mus). Så kan det være at kun trådførte kontakter kan håndtere dette.Kun trådførte kontakter kan have lysdioder. Jeg har lysdioder i samtlige trådførte kontakter - og det er guld værd. Du bestemmer selv hvad dioden skal lave (den har som så intet med kontakten at gøre), men typisk anvendelse er ledelys, on-lys til f.eks lys bag en dør, blik til at henvise opmærksomhed på en timer er ved at løbe ud, eller hvad ved jeg.Hvis du på nogen måde er teknisk anlagt, så skal du programmere systemet selv. Det er slet ikke så svært når man først kommer i gang, Der er mange herinde som kan hjælpe med råd, og du er velkommen til at give mig et kald hvis du vil: 29229886 (Thomas)Indkøb af IHC er billigst på nettet. Jeg lavede en aftale med min elektriker, at jeg indkøbte og leverede alle moduler. Jeg lavede en god deal med en netbutik som i forvejen var billig, og fik derefter yderligere rabat. Langt under hvad elektrikeren kunne levere (selv uden at tage nogen avance).Som Lars skriver. Wireless dimmere er et must ved installation af dimmere. Du skal ikke købe UNI400 dimmere til tavlemontering. De kan ikke "oplyse" om de er tændt eller slukket til IHC systemet og kan ikke indstilles på en fast % fra et IHC program. Sagt anderledes, du har flere muligheder med en Wireless dimmer. Der er omveje til at opnå næsten det samme med UNI400 men det er besværligt.Et ny-byg råd vedr. EL. Tænk dine hverdags-situationer igennem. F.eks. det er aften og du går nu ind i et mørkt soveværelse. Det ville være rart at du ved døren kunne tænde sengelamperne, og når du så har lagt dig at du derefter fra sengen kunne slukke dem igen. I gamle dage kunne man lave et udtag ved gulvet som man kunne sætte sengelamperne til, og så 2 korrespondance kontakter, en ved døren og en ved sengen som styrede denne udgang. Med IHC kan du blot sætte en styret stikkontakt op ved gulvet og så 2 kontakter (trådførte eller Wireless) som styrer stikkontakten. Måske kan du så også lade kontakten have en "sluk badeværelset" funktion når du nu er i gang (man ligger i sengen og opdager lyset brænder på badeværelset)... IHC er smart når først man har oplevet det. PS: I hele min ombygning fik jeg også sat LED lys op - jeg brugte meget lang tid og indkøbte mange forskellige LED spots, før jeg "så lyset". Jeg valgte en NordTronic QuickInstall med 5w LED, 2700k, 40 gr spredning. Den lyser fuldstændig som en halogen. Alle de andre jeg så, var "blå" i en-eller-anden grad. Thomas Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts