Hop til indhold
  • 0

Kodetastatur - Udskiftning

Kasper Riis
 Share

Spørgsmål

Hej på IHC-user :)

Jeg har et IHC kodetastatur der er gået itu og skal skiftes.

Jeg har fået et tilbud fra en dygtig lokal elektriker for udskiftning, som jeg dog synes er lidt dyrt.

Inden jeg slår til eller afviser vil jeg dog gerne høre jeres input.

Derfor håber jeg I kan hjælpe med at 'forventningsafstemme' :)

Jeg troede blot det handlede om at skifte tastaturet ud med et nyt - altså koble et nyt på ledningerne ude ved panelet.

Elektrikeren skriver dog, at der sidder en præfabrikeret ledning på sådan et tastetur, som skal anvendes. Det betyder ifølge elektrikeren at prisen stiger.

Elektrikeren giver et bud på 4000 kr. - Er der nogle der tør tilkendegive, om det er rimeligt for sådant et udskiftningsarbejde?

Selv havde jeg forventet omkring 1500 for materialer og 1000 for arbejdet.

Mange hilsner

Kasper

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Det er rigtigt at tastaturet er med 4 meter faststøbt kabel, som ikke kan afmonteres. Hvor lang tid det tager at skifte tastaturet, kommer i høj grad an på, hvordan installationen er lavet til det gamle tastatur, så prisen er svær at anfægte uden at have set det. Det kan både være en lille nem opgave, men kan absolut også være mindre sjov. :)

-Ved du om kablet er ført i rør til tastaturet?

-Om det er samlet et sted - evt i en sløjfeindsats med sabotagesikring (måske i loftrum)?

-Sidder tastaturet måske så tæt på tavlen, at det fastmonterede kabel kan nå?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Torben.

Tak for fint svar.

Fra panelet går der inde i muren et rør op til en sløjfe (ca. 0,6 meter oppe). Derfra trækkes kablet ca. 2 meter over til tavle.

Jeg er ret sikker på at kablet er ført i rør.

Giver det anledning til om opgaven bliver nemmere eller sværere :)

Mvh

Kasper

Hvis kablet er ført i rør op til en sløjfeindsats, så tager det ikke lang tid at udskifte. Det burde ikke tage mere en 30 min, så hvis man medregner kørsel, så er dit bud ikke helt ved siden af.

Uden at kende dine kundskaber, så vil jeg sige at hvis det er ført i rør, så behøver du ikke en elektrikker til at udskifte tastaturet.

mvh

Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Kristian.

Det er lige det jeg tænker.

Mht. egne evner så ...... :)

Mon ikke også der er noget indtastningssekvens man skal gøre efter det er sluttet til?

og Nulstilling i controller software ?

Jeg har pt. været inde og deaktivere lydgiver, da alarmen kører hele tiden ellers (får underlige signaler fra panelet når der er vand i :))

Mange hilsner

Kasper

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Det lyder som om, at det er forholdsvis nemt at udskifte tastaturet i din installation. Mon ikke installatøren har givet et bud ud fra "worst case scenario"? Han har selvfølgelig en forretning at drive, og laver derfor ikke arbejdet bare for at være flink. :D

Der skal bare smides en ny administratorkode + brugerkode/r i det nye tastatur bagefter. Der skal ikke nulstilles i software (du skal selvfølgelig lige have aktiveret dine lydgivere igen).

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Torben.

Jeg tror du har helt ret :) Tak for din store hjælp - det er super fedt!

Mon der findes en manual til hvad man taster på panelet efter montering for at smide administrator + brugerkoder ind ? 

Jeg tænker vel at den skal bruge koder fra eksisterende panel ? Det er vel lagret i controlleren og ikke panelet?

Mvh

Kasper

Link til kommentar
Del på andre sites