Heino Poulsen Skrevet March 23, 2014 Rapporter Share Skrevet March 23, 2014 hejsa kan man få et wireless modul til åbning og lukning af garage port. skal ud og have kørt en ny port så vil gerne vide hvad hvad der muligt.. det skulle helt gøre med wireless system da gargen ikke er bygget sammen med huset... Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
michael lyngby Besvaret March 23, 2014 Rapporter Share Besvaret March 23, 2014 det kan godt lade sig gøre med et par ekstra relæer, så helt billigt blir det ikke Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
SilverLine Besvaret March 23, 2014 Rapporter Share Besvaret March 23, 2014 Din port motor skal have mulighed for tilslutning af eksternt trådført tryk, så kan det lade sig gøre. Vha. Et wireless universal relæ, og et alm. Relæ, som kan ligge en slut funktion over 'ekstern tryk' indgangen på port motoren. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Heino Poulsen Besvaret March 24, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret March 24, 2014 takker ind til vidre. men har lige fundet ud af jeg skal have trykket nyt strøm der ud, da der ikke var kraft der ude.. så jeg kunne jo trække nogle ledning med til ihc hvis gjorde det nemmer og mere smart at lave.. en cool ting ville kunne være at man kunne se om porten også var oppe eller nede.. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Clemen Besvaret March 24, 2014 Rapporter Share Besvaret March 24, 2014 Æder port motoren ikke kun 230v? Lettest at tjeke status er ved at montere magnet kontakter i bund og top på skinnen der så melder status retur til IHCen. På den måde kan du også bruge det til alarm delen. Der er andre emner der behandler samme opgave/problem her på forummet. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren Birkholm Eriksen Besvaret March 26, 2014 Rapporter Share Besvaret March 26, 2014 Hej Heino Jeg kan lige fortælle, hvordan mit port setup ser ud - som desværre er blevet en dyr løsning, men jeg har fulgt råd fra port leverandøren. Flere herinde har lavet det meget billigere. Jeg har to Crawford 600 Magic port automatikker - produceret i 2012 - Dertil har jeg købt to stk. ZKMagic50 indstikskort - 875 kr/stk ex. moms. Bemærk dog, hvis du får en port automatik som er nyere, så skulle dette indstikskort været indbygget default. Jeg tror automatikken skal være produceret sidst i 2013 for at det er med, men det skal man undersøge præcist. Kortene er monteret og testet at de virker, men jeg mangler at få sat nogle relæer op i tavlen og programmeret IHC'en. På fredag får jeg besøg at min elektriker, der skal lave det sidste. Med dette ZK-kort, kan IHC "se" om porten er åbent eller lukket, men præcis, hvordan det kommer til at virker ved jeg mere om på fredag. Mvh Søren Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Heino Poulsen Besvaret March 26, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret March 26, 2014 okay lyder spænden jeg snakkede med den lokal port man som havde give et tilbud, den model havde bare to ben som man skal lave et kortslutning impuls på så skulle den køre op / ned eller stoppe.. hvis jeg lige husker rigtig så skulle det være at mærket norpa det må da kunne bruge på en rimelig let måde at forbinde med en ihc dims.. jeg er bare ikke så hård i alt det der eletronik ting :-) Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren Birkholm Eriksen Besvaret March 26, 2014 Rapporter Share Besvaret March 26, 2014 det må da kunne bruge på en rimelig let måde at forbinde med en ihc dims.. jeg er bare ikke så hård i alt det der eletronik ting :-) Det er jeg desværre heller ikke, hvilket har resulteret i en dyrer løsning end jeg umiddelbart havde forventet, da jeg har fulgt råd og vejledning fra teknikkerne, som installerede mine porte. Mvh Søren Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Heino Poulsen Besvaret March 26, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret March 26, 2014 okay glæder mig til at høre hvordan det går på fredag. Hvad du eller skal bruge at dele for at få det til virke...er din port en led eller er det en normal port. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren Birkholm Eriksen Besvaret March 26, 2014 Rapporter Share Besvaret March 26, 2014 Jeg er også ganske spændt på, hvordan det kommer til at virker Indtil videre - for at få IHC styring på portene IHC 24 Input 2 x ZKMagic50 kort 2 x relæer som elektrikeren kommer med Og så tror elektrikeren kommer til at bruge ca 3-4 timer i alt for at installer og programmer. Jeg tror vi er oppe i små 5000 kr. Set i bagspejlet ærgre jeg mig lidt og denne - dyre - løsning. Min plan er at bruge et diode tryk til at åbne/lukke og vise status via dioden - Dioden skal lyser ved åbent og slukket ved lukket. Det er en ledport: http://www.crawfordgarageporte.dk/da/products/ledhejseporte-g60/471.html - se evt. vedhæftede billede. Mvh Søren Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Bjarne Sørensen Besvaret March 28, 2014 Rapporter Share Besvaret March 28, 2014 okay lyder spænden jeg snakkede med den lokal port man som havde give et tilbud, den model havde bare to ben som man skal lave et kortslutning impuls på så skulle den køre op / ned eller stoppe.. hvis jeg lige husker rigtig så skulle det være at mærket norpa det må da kunne bruge på en rimelig let måde at forbinde med en ihc dims.. jeg er bare ikke så hård i alt det der eletronik ting :-)Det er også sådan min port er udstyret. Du kan nøjes med et stk 24VDC 1-slutte relæ til at aktivere porten fra et output 24. Altervativt et 230V 1-slutte relæ/kontaktor hvis du kun har en 230v udgang til rådighed. Jeg har et ekstra relæ der kan bryde stop-kredsen i porten (stop for fotocelle) som aktiveres når alarmen tilsluttes så der ikke kan komme nogle og åbne porten via tryk eller fjernbetjening (eller jammer) når alarmen er aktiveret. Så undgår jeg at en tyv smadrer et vindue i garagen og hopper ind og kører porten op og stikker af med alle mine ting Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren Birkholm Eriksen Besvaret March 28, 2014 Rapporter Share Besvaret March 28, 2014 Så har jeg haft besøg af elektrikeren. Det er lavet således: - Input 24 modul der er forbundet til to relæer således det er potentialefrit, relæer er forbundet til indstikskort i port automatikken. - Der er sat et to tryk op i garagen, som kan åbne/lukke portene, eller standse porten. - I bryggerset har jeg et tryk med to dioder (som jeg ikke brugte i forvejen), de er sat til at lyse, hvis porten er alt andet end helt lukket. - På diode trykker er lavet langt tryk, så jeg også kan åbne/lukke indefra. - I Visual er brugt input 'Magnetkontaktsæt' til status aflæsning. Der er ikke monteret fysiske magnetkontakter, da indstikskortet kan afgive status. - I Visual er brugt output 'Magnetventil NO' til at give Puls. - FB 1.1.02.f er brugt til åben/luk. - FB 1.1.04.c er brugt til at give status - Tilstand for udgang er sat til invertering. Med dette setup kan jeg også aflæse status i IHCRemote App'en. Jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået det hele 100%, men mener det var sådan det er sat op. Nu skal jeg se, om jeg selv kan finde ud af noget programmering, således at efter eks. kl. 22.00 så lukker porten automatisk (dog med risiko for man bliver lukket ude) eller måske bedre, at jeg får en mail/SMS, hvis den er åben. Elektrikeren mente dog ikke der var nogen FB'er der kunne det default, men at man selv skulle lave en. Hvis nogen har ideer til funktionalitet, sig endelig til Mvh Søren Ps. som "bonus" fik jeg også skiftet min IHC PIR til en Servodan Minulux 41-272 (som anbefaling på dette forum) uden beregning. Forhåbentlig er den væsentlig bedre end IHC PIR'en og har bedre række-vide. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kristian Poulsen Besvaret March 28, 2014 Rapporter Share Besvaret March 28, 2014 Det lyder godt ... Bare lige et drilsk forslag ... Prøv at udløse portens nødåbner, og løft porten op manuelt ... Hvilken status siger din IHC så porten har; åben eller lukket ? :-) mvh Kristian Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Bjarne Sørensen Besvaret March 28, 2014 Rapporter Share Besvaret March 28, 2014 Ja min snor til nødåbner fjernet så tyven ikke kan bruge den. Men du er inde på noget. Dog kan det være at Sørens port hiver status fra nogle endestop i mortoren/skinnen og det ikke er noget styringen gætter på, jeg er også nyskærrig Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Clemen Besvaret March 28, 2014 Rapporter Share Besvaret March 28, 2014 Crawford automatikken har tidligere beregnet stoppet efter motorens position, så hvis du hivver i nødåbneren så vil porten ikke ændre status.. Derfor kan det ikek bruges til alarm. Der skal der magnetkontakter på skinnerne Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Heino Poulsen Besvaret March 28, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret March 28, 2014 Bjarne kan man lave det trådløsDer er ingen vinduer i min kort og kræver nøgle for åbne den hvis der ikke er strøm Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren Birkholm Eriksen Besvaret March 28, 2014 Rapporter Share Besvaret March 28, 2014 Hmmm... Øvøvøv... Det har jeg ikke tænkt på, med nødåbneren. Jeg har lige testet. IHC "fanger" ikke at porten er åben, når jeg åbner på nødåbner. Lige som Clemen skriver. Men heldigvis har jeg trukket et link kabel inde i muren, mellem portene, så der kan altid sættes en magnetkontakt på. Mvh Søren Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Bjarne Sørensen Besvaret March 28, 2014 Rapporter Share Besvaret March 28, 2014 Bjarne kan man lave det trådløsDer er ingen vinduer i min kort og kræver nøgle for åbne den hvis der ikke er strømMåske med et wireless puckrelæ. Men du skal stadig have et 230v relæ p udgangen af dette. Men trækker du ikke strøm ud til garagen (porten)? Så kan du gøre det på flere måder. 1. Træk et IHC link 10 kabfl ud fra husets IHC-tavle og over til portstyringen og sæt et relæ i din IHC-tavle. 2. Træk en 5-leder til forsyning af porten med fase, nul og jord fra gruppetavlen, og tilslut en af de ekstra ledere til en udgang på et output 230 husk fra samme gruppe/fase som forsyningen og sæt et 230v relæ i en lille kasse ved portstyringen. Jeg har også trukket et signal fra min portstyringen (230v) til et relæ i min tavle så når porten åbner, når det er mørkt (via virtuelt skumringsrelæ), tænder der et rør i de 4 miderste lamper i garagen på en timer FB. Så kan man komme ud af bilen og lukke porten igen. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Heino Poulsen Besvaret March 28, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret March 28, 2014 OkayJo skal have strøm der ud og kan saften trække flere kabler med. men min ihc tavle er ikke så stor kun strømforsyning og controler. Da jeg bruget wireless i resten af huset da jeg reviderede det. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kristian Poulsen Besvaret March 28, 2014 Rapporter Share Besvaret March 28, 2014 Hmmm... Øvøvøv... Det har jeg ikke tænkt på, med nødåbneren. Jeg har lige testet. IHC "fanger" ikke at porten er åben, når jeg åbner på nødåbner. Lige som Clemen skriver. Men heldigvis har jeg trukket et link kabel inde i muren, mellem portene, så der kan altid sættes en magnetkontakt på. Mvh SørenDet var også bare at drilsk spørgsmål. I praksis betyder det jo ikke så meget. Worst case er jo at porten åbnes af en tyv indefra, men det skulle alarmen jo gerne have opfattet tidligere.Jeg har nemlig overvejet at sætte magnetkontakten på slæden i loftet, da jeg synes det vil være kluntet at montere på porten, og i det tilfælde vil jeg jo have samme 'problem' med at porten kan nødåbnes uden at det kan detekteres. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren Birkholm Eriksen Besvaret March 28, 2014 Rapporter Share Besvaret March 28, 2014 Det skal der også være plads til Lige nu syntes jeg bare det er fedt, at kunne styr sine porte via IHC'en og alle de muligheder det dermed åbner op for Mvh Søren Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret March 28, 2014 Rapporter Share Besvaret March 28, 2014 Jeg har nemlig overvejet at sætte magnetkontakten på slæden i loftet, da jeg synes det vil være kluntet at montere på porten, og i det tilfælde vil jeg jo have samme 'problem' med at porten kan nødåbnes uden at det kan detekteres.Er du sikker på at slæden ikke følger med, når den nødåbnes?På mine porte (Crawford Ultra motor) følger slæden godt nok med, også når man nødåbner porten, så her sidder magneterne nemlig fint på slæden. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret March 28, 2014 Rapporter Share Besvaret March 28, 2014 Nu skal jeg se, om jeg selv kan finde ud af noget programmering, således at efter eks. kl. 22.00 så lukker porten automatisk (dog med risiko for man bliver lukket ude) eller måske bedre, at jeg får en mail/SMS, hvis den er åben. Elektrikeren mente dog ikke der var nogen FB'er der kunne det default, men at man selv skulle lave en. Hvis nogen har ideer til funktionalitet, sig endelig til Man kan sagtens lave en fb. der kan sende en sms eller mail, hvis porten ikke er lukket på f.eks. et fastsat klokkeslæt. Hvis man har en "godnat" funktion, kan man f.eks. også bruge den til at sende en sms/mail, hvis porten er åben når man laver sluk alt fra soveværelset. Automatisk luk kan også sagtens programmeres, men synes også en sms er en bedre løsning, med mindre man da også har fotocelle på porten. Det var jo ærgeligt hvis man lige var ved at køre bilen i garagen, når porten begynder at lukke. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Clemen Besvaret March 29, 2014 Rapporter Share Besvaret March 29, 2014 slæden følger med ved nødåbning, da man kobler slæden fra drivremmen ved at hive i snoren. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren Birkholm Eriksen Besvaret March 29, 2014 Rapporter Share Besvaret March 29, 2014 Man kan sagtens lave en fb. der kan sende en sms eller mail, hvis porten ikke er lukket på f.eks. et fastsat klokkeslæt. Hvis man har en "godnat" funktion, kan man f.eks. også bruge den til at sende en sms/mail, hvis porten er åben når man laver sluk alt fra soveværelset. Automatisk luk kan også sagtens programmeres, men synes også en sms er en bedre løsning, med mindre man da også har fotocelle på porten. Det var jo ærgeligt hvis man lige var ved at køre bilen i garagen, når porten begynder at lukke. Det lyder godt Ved du om der findes en færdig fb til formålet, eller skal jeg selv i gang.God ide med "godnat". Det kunne også laves ved aktivering af "ikke hjemme", eks. hvis porten stadig er åben 20 min efter. Det er sket jeg har glemt at lukke porten. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts