Hop til indhold
  • 0

Dæmpning Af Lampe Med Indbygget Dæmper?


mikael74
 Share

Spørgsmål

Hej med jer - jeg er i knibe

 

Har været med på sidelinjen et stykke tid da jeg har istandsat hus og fået wireless (med controller) i det meste af det nye. Det hele virker fint - men nu har vi købt en lampe (til over køkkenøen) til at montere i et loftudtag. Det er lidt kompliceret da loftudtaget (en uni dimmer) også styrer en flok ledspots i køkkenet - hvilket betyder at jeg ikke bare kan skifte loftudtaget...

 

Lampen vi har købt har fire "klemmer" Nul, Fase, D1 og D2. Den forsynes med fast nul og fase og tændes/slukkes ved en kort "korsslutning" mellem D1 og D2. En lang "korsslutning" vil så enten dæmpe eller (hvad hedder egentligt det omvendte af at dæmpe?) forstærke lyset.

 

Denne styring kan jo ikke lade sig gøre, men jeg kan godt finde nul og fase i loftudtaget (evt. sætte et nyt under lampens roset da loftudtaget ikke sidder 100% hvor lampen skal hænge). Mit problem er styringen (D1 og D2)... Først tænkte jeg på noget med et wireless puck-relæ, men det er vist ikke potentialfrit. Så nu er jeg ude i noget med et puck-relæ kombineret med et eller andet potentialfrit relæ som kan styres af puck-relæet... Men det begynder at blive kompliceret. At trække en styreledning ned til en kontakt er udelukket pga. diverse byggetekniske og økonomiske betragtninger.

 

Jeg håber at I forstår problemstillingen. Ellers så skriv endelig og spørg.

 

Hvad siger I? nogle gode ideer?

 

Vh Mikael

 

PS: Hvorfor findes der ikke bare ÉN standard for hvordan lys dæmpes. Man skal jo næsten have planlagt hvilken lampe man har tænkt sig at hænge op, inden man har bygget huset...

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej

 

Det er nogle 36W rør (2G11 fatning). Helt konkret har jeg købt Osram Dulux L 36W. Selve lampen er 230V.

 

Som det sikkert også fremgår indirekte (eller måske direkte :huh:) af mit første indlæg, er jeg ikke den store elektriker. Men jeg tænker at det egentlig kan være ligegyldigt hvad lyskilden er. For selve dimmerfunktionen er indbygget i lampen, og dermed sikkert tilpasset til den type lyskilde som skal anvendes?

 

Hvis det har nogen interesse er lampen en "Flos Smithfield S Eco dimmer".

/M

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok