Hop til indhold
  • 0

Et Par Spørgsmål

mas618
 Share

Spørgsmål

Hejsa.

Jeg har nu i et stykke tid forsøgt at indstille mit projekt ved hjælp af de standard funktionsblokke der kommer med Visual 1. Der er dog et par knaster, som jeg håber folk kan komme med et par gode råd/idéer til.

1. Ledelys.

Jeg har diode i mine kontakter, og jeg ønsker at bruge dem som ledelys, dvs tændt når udgang er slukket. Ved en almindelig KIP FB, sætter jeg diode udgangen på som inverteret, og det funker fint. MEN, når min udgang går via en Uni dimmer 400, kan jeg ikke bruge KIP til at tænde og slukke dioden. I stedet må jeg lave en KIP FB parallelt med UNI dimmer FB, således at den samme indgang på UNI dimmer fungerer som touch, mens den igen samme indgang på KIP FB til dioderne fungerer som Kort puls, og således styrer dioderne, men i princippet uafhængigt af udgangen på Unidimmeren.

Findes der en FB for Unidimmer, hvor der er lavet en udgang til kontrollys, som kan inverteres?? (ala standard PIR FB med dgang til kontrollampe). Altså således at derer en udgang der kun reagerer på om UNIdimmer udgangen er tændt eller ej, og som ikke skal styres at et tryk på kontakten?

2. Tænd alt funktionsblok.

På den standard tænd alt FB jeg har fundet (2.1.1.a og 8.2.7), er der ikke  udang til UNI dimmer. Dsv når jeg trykker på tæn alt indgangen, står alle mine UNI dimmer udgange og går op og ned. Dette ser dumt ud og det roder rundt med dioderne til Unidimmere, idet de kommer ud af synkronisering (fordi de styres af en anden FB med kip).

Findes der en FB til tænd alt og slut alt, med ind- og udgang for hhv. UNI dimmer og alm udgang??

3. Sidst men ikke mindst, så har jeg en FB med PIR kørende til mine spots på bagsiden af huset (2.4.2). Disse spots var oprindelig tiltænkt som en indbrudsforanstaltning, således at PIR kun skulle være aktiv når vi ikke var hjemme.

Jeg leder efter en FB, som tillader mig at slå de tilkoblede PIR til og fra, men stadigvæk have mulighed for overstyrring til konstantlys???

Jeg har forsøgt at vehæfte min nuværende programmering her.

Jeg takker for ethvert input!

Mvh

Martin

230114.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

1:

Nej, der er desværre ikke nogen status på nogle af de fortråde dimmere. Så en 100% indikering af status kan du ikke få. Det kan altid komme ud af sync.

Men på LK´s Standarhus FB 9.x.x er der på flere af dem status udgang. Men de kan altså godt komme ud af sync.

2:

Nej

3:

Sæt en FB 4.10 Betinget blok ind mellem PIR og FB.  

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej igen.

Så fik jeg prøvet 4.10.

Det funker ikke helt, og det virker som om at permitindgangen ikke "holder sig" tændt - det er i hvert fald det jeg får ud af simuleringsloggen. Ved ikke om det er fordi den er betinget af indgang for styring af lyset, som jo er PIR og derfor står til OFF...???

Jeg har vedhæftet et screenshot af loggen samt mit projekt - har jeg indsat 4.10 korrekt?

Mvh

Martin

Edit; med den vedhæftede projekt, kan jeg med permit indgang afbryde spots på bagsiden, når de er tændt med konstantlys overstyrring... Så der "hul" igennem for permitindgangen i hvert fald....

240114.zip

SimuLog 240111.doc

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Nå en update på problemet, for dem der har interesse. Jeg måtte lave om i flere af FB, således at den betingede blok brugte et udgangssignal som permitsignal for at aktivere PIR. Jeg brugte en diode i den kontakt som aktiverede permitsignalet. Så når den røde diode lyser, er PIR aktiv. End videre fik jeg koblet en forsinkelsesblok på, således at hele hurlurmhejet er som følger:

Når vi tager hjemmefra, aktiverer jeg PIR på bagsiden af huset, ved at lade en indgang aktivere en udgang (permitsignalet)

Hvis en uvelkommen gæst nærmer sig bagsiden af huset, aktiveres PIR, og spots på bagsiden af huset tænder.

I det samme træder forsinkelsesblokken i kraft, og tænder 3 udgange i huset, med hver 4 sekunders forsinkelse (ala nogen står op og tænder lys igennem huset).

Hvis ikke PIR bliver aktiveret igen, slukker spots og de tre udgange efter 10 min.

Spots på bagsiden kan naturligvis tændes via indgange der blot kipper lyset, ligesom de kan slukkes selvom PIR har aktiveret udgangen. Hvis man tænder lysene manuelt, aktiverer det naturligvis ikke forsinkelsesblokken.

Jeg har måttet ændre i programmeringen for både forsinkelsesblokken og PIR FB, så jeg ville egentlig gerne uploade dem her, så andre kunne bruge dem, men jeg kan simpelthen ikke finde den sti, hvor de bliver gemt???? Hvis nogen ved det, så giv mig en praj, så smider jeg dem op.

Alt for nu, tak for de gode råd, der fik mig i den rigtige retning!

Martin

Link til kommentar
Del på andre sites