Kim Jodder Skrevet January 11, 2014 Rapporter Share Skrevet January 11, 2014 Hej, vi skal til at bygge nyt hus, via en standard hus-leverandør. Vi er ikke nået til at snakke el med ders el mand endnu. Jeg har i reglen afvist al snak om IHC, men har alligevel fået bare lidt blod på tanden. Så hvad er den smarteste løsning hvis man ikke har en ambition om at smøre hele huset ind i ICH, er det ikke at køre wireless udgaven, også kan jeg altid efterfølgende supplere med hvad der måtte komme, sikkert af fjollede ideer. Jeg er helt 100 på at hvis entrepenørens elektriker skal lave det vil han straffe os på den hårde klinge, så ? er om det ikke er rimelig nemt at opgradere efterfølgende, foreløbige ønsker er ting som: Lysdæmpning i køkken gerne med pir. Vi kommer til at have noget udtag i loftet, jeg tænker kan man have et udtag ovenpå loftet der blot går hen til et alm. lampeudtag, da som jeg ser det, så er det kun den runde udgave af lampeudtag som er med dæmper, og den synes jeg er ret old'school. ? Pir og dæmp i badeværelser og pir i walkinn closet. Og evt. noget tidsstyring af nogle kontakter. Jeg kan ikke helt gennemskue, hvis man ønsker at kunne programmere det lidt mere smidigt end op/ned af stige og trykke på knapper, skal man så hoste op med en controller til en 4000-5000, og kan den fint snakke wireless, helt uden kabler. Jeg tænker vi kommer til at lave en elplan som vi ønsker, også får elektrikeren chancen for at give sit bud som sikkert vil være ublu, også kan vi give dem det bud vi vil gi som er rimeligt. Nogle der har prøvet dettte ? På forhånd tak for gode bud ;o) Kim Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
SilverLine Besvaret January 12, 2014 Rapporter Share Besvaret January 12, 2014 Enten går man IHC vejen med hele el installationen. Ellers også lader man være, og kan blot supplere med enkelt ihc wireless de steder det kan blive nødvendigt. Ud fra det du beskriver, kan det jo laves med traditionel istallation. Nu starter i fra nul, så alle de nødvendige installationer kan laves fra starten af. Uden at det behøver at være IHC. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret January 12, 2014 Rapporter Share Besvaret January 12, 2014 Hej Kim, og velkommen til IHC-user.dk Du er ikke den første der har de tanker. IHC er defacto standarden i DK hvis man skal lave lidt sjov. Der er andre systemer, men de er ikke så udbredte. Alle har deres fordele og ulemper, det vil jeg ikke komme ind på her. Prøv at søge lidt i forummet da der er flere indlæg om samme emne.Der er også masser af god info på LK´s hjemmeside om IHC. Men kort fortalt så anbefales det at få så meget som muligt kablet med det samme, eller forberedt. Dvs. kabler/rør til PIR (i alle rum), røgalarmer, lydgivere, dør/vindueskontakter, temperatur sensorer, statustryk, osv osv.mht dimmere så er de Wireless styrede et must i idag. De har flere programmerings muligheder. Der findes også andre udgaver en de runde ø80 loftsudgaver. Men de er nu meget praktiske, da der er mulighed for både at have fast tænding/fase og dimmersignalet ud af udtaget. Og på oversiden kan du sløjfe det dimmede signal videre til f.eks. en række spots.Det kan laves som stand alone uden controller, men skal det bare lidt mere end tænd/sluk/dimme, altså i samarbejde med PIR mm, ja så skal der en 5K kr controller til. Og ja det koster. En IHC installation kan nemt koste +40% ifht til en almindelig "standard pakke". Men den kan du nok afligevel ikke nøjes med.Og hvad får man så for pengene ? Legetøj Kan det betale sig, økonomisk ? Nej, desværre. Men sjovt og spændende er det. Comfort koster.Lidt i stil med en Macbook Air til 12.000 vs Bilka PC til 2.500. En Mercedes til 850.000 vs en Toyota til 250.000, hvis du forstår. Merprisen er svær at argumentere for, men produkterne bliver jo solgt. Sådan er det også med IHC. Man er villig til at betale, selvom det er svært at argumenter derfor. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
McenterFreak Besvaret January 12, 2014 Rapporter Share Besvaret January 12, 2014 Hej, vi skal til at bygge nyt hus, via en standard hus-leverandør. Vi er ikke nået til at snakke el med ders el mand endnu. Så hvad er den smarteste løsning hvis man ikke har en ambition om at smøre hele huset ind i ICH, er det ikke at køre wireless udgaven, også kan jeg altid efterfølgende supplere med hvad der måtte komme, sikkert af fjollede ideer. Det vil altid blive dyrere at installere det senere. I en traditionel installation er der meget der er serielt forbundet, dvs. et kabel fra tavlen til første afbryder/stikkontakt/lampeudtag, derfra til den næste osv. En sådan installation kan godt senere opgraderes til IHC, men det bliver dyrere, da man så skal udskifte en eksisterende stikkontakt/lampeudtag med en (dyr) wireless stikkontakt/lampeudtag, eller rille nye kabler ind i væggen. Hvis du derimod forbereder det til IHC, dvs. stjerne forbundet, med et kabel fra tavlen til hver afbryder/stikkontakt/lampeudtag (det kan forenkles ved at trække flerleder kabel). I tavlen afsluttes kablerne i klemrækker (en slags samlemuffer). Så kan man altid senere ændre det i tavlen, ved at installere controller, output moduler og dimmere senere og evt. udskifte afbrydere med Wirelss tryk Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts