Hop til indhold
  • 0

Wireless Uni 250W Dimmer Og Led?

Peter Gram
 Share

Spørgsmål

Jeg har bemærket at databladet for denne dimmer er blevet opdateret med information omkring at LED ikke må tilsluttes til dimmeren.. 

505D6103

Kan det virkelig passe at LED ikke må tilsluttes denne dimmer og kender nogen i så fald begrundelsen? Andre wireless dimmere er jo fint kompatible med LED...

Jeg har en del af disse dimmere monteret på loftet foran mine spots (ikke LED) og må da indrømme at jeg havde en forventning om de skulle besvares efterhånden som jeg fik udskiftet mine lyskilder og trafoer til LED. :(  

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Hej Peter

Jeg tror den tekst kom af at alle lyskildeproducenter tidligere skrev "dæmpbar" selvom dette nærmest aldrig var tilfældet. Idag er der lovkrav mod lyskildeproducenter og de må ikke bare opgive "dæmpbar" uden info om dimmertype i produktinformation/datablad hvis ikke alle virker...

Tjek :

http://lk.dk/Lauritz+Knudsen/privat/produkter-loesninger/Lysdaemper-LEDguide-privat.page?

Og bemærk i øvrigt at max. load er mere imponerende end andre producenter.

Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg har bemærket at databladet for denne dimmer er blevet opdateret med information omkring at LED ikke må tilsluttes til dimmeren.. 

505D6103

Jeg mener bestemt at det stod ved samtlige wireless dimmere tidligere. Hvis du slår dem op i LK's onlinekatalog står det der ikke mere. Nu står der bare at der ikke garanteres fuld funktionalitet for LEDlyskilder, og at man kan bruge deres Lysdæmper/LED-guide.

Jeg bruger i øvrigt selv den samme type dimmer med LED.

post-3951-0-69607900-1388829456_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
På 25/11/2017 at 13:22 , Dan Nielsen_30707077 skrev:

Jeg har også en masse IHC UNI 250 og er lidt træt af hvis de alle skal skiftes når jeg vil skifte til GU10 LED. Hvilke spots bruger i? Jeg vil meget gerne kunne dæmpe meget langt ned så de næsten ikke lyser. 

Nu er begrebet "meget langt ned" jo ret defust. Men de spot jeg bruger til en wireless Uni250 (1 modul) dimmer. Det er 4.3w dæmbar Ledon GU10 spot. Jeg har kun disse lige pt. i vores udhæng i indgangspartiet. Og jeg synes da de dæmper ret langt ned.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
4 minutter siden, Dan Nielsen_30707077 skrev:

Cool det vil jeg undersøge nærmere. Havde faktisk opgivet at den dimmer Lynne virke med LED. Mit håb er at få en løsning hvor jeg kan dæmpe lige så meget som med en pære der ikke er LED.

Det er en svær opgave, og jeg vil tro den er nærmest umulig at finde en dæmper der kan dæmpe 0-100%.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
3 timer siden, Dan Nielsen_30707077 skrev:

Ja det er det sikkert, bare jeg kommer rimelig tæt på så er det sikkert også okay. Vil prøve med de pærer du anbefaler. Ideen med en dimmer for mig er at det kan skabe hygge stemning alla stearinlys.

Forstår godt hvad du mener, men det er endnu vanskeligere at finde LED´s der fungere sådan som du gerne vil det. Det bedste jeg kan anbefale dig, det er meget høj Ra LED som også er dimtone. Dimtone betyder at kelvingraden ændre sig i takt med du dæmper dem, og giver et mere blødt/gult lys som fx stearinlys. De dimtone LED´s jeg har set, de dæmper fra 2700 til 2200 kelvin. Men jeg har aldrig set dem live. Jeg mener Bjarne her på forumet bruger dimtone LED´s. Prøv at hør ham hvilke det er. 

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Tak for budet har bestilt "Phillips GU10 230V 3,7W DIMTONE 36°" (producent nr. 2057807487). De er Ra 90 og 2200-2700 Kelvin. Hos YouSave.dk https://www.yousave.dk/shop/led-lyskilde-gu10-7961p.html  De var super flinke at snakke med og lovede fuld returret hvis ikke de virkede. Skrive hvad resultatet er burde få dem sidst i ugen. Tak for gode råd og vejledning

Link til kommentar
Del på andre sites