Hop til indhold

Ihc I Lejlighed

MNA
 Share

Recommended Posts

Fantastisk! Jeg havde i min vildeste fantasi ikke forestillet mig der fandtes sådan et dejlig nørdet forum. - men jeg er taknemmelig ;)

Sagen er den at jeg er ved at købe en 2 værelset lejlighed på Østerbro, det er et håndværker tilbud og skal TOTAL renoveres - og når man er lidt nørdet hvad er så bedre end at få IHC fra start. - jeg er forholdsvis ny inden for teknikken bag, men kender en del funktioner og det overfladiske teknik. 

Hvad skal der bruges? - jeg ønsker naturligvis at udnytte IHC mulighederne så meget som en 2 værelses lejlighed nu tillader, jeg køre med B&O anlæg.

Rent lav praktisk forestiller jeg mig noget lignende dette her antal af stikkontakter,lampeudtag og trykkere/kontakter:

Soveværelse. 5 stikkontakter - 3 trykkere evt. 2 af dem trådløse (ved seng) - 1 lampe udtag

Stue. 6 stikkontakter -  2 trykkere - 2 lampe udtag

Køkken. 4 stikkontakter 2 trykkere - 1 lampe udtag

Bad. 1 stikkontakt - 1 trykker - lampe udtag? (stjernehimmel)

Entre. 2 stik kontakter -  2 trykkere - lampe udtag? (stjernehimmel)

Ialt:
(18 stikkontakter) (10 trykkere) (4 lampe udtag +  stjernehimmel)  

Spørgsmål:

- Hvad ville jeg skulle have siddende i mit elskab?

- Hvad skulle der købes? - udover naturligvis overstående stik kontakter mv.

- Hvilke ting kunne være fedt at have og hvilke muligheder kunne der være? - alarm er et must.

- Hvilke kabler skal trækkes rundt, fortrækker at tråde så vidt det er muligt og hensigtmæssigt, nu det er total renovering og jeg har rille fræseren fremme.

Ps: jeg laver naturligvis kun hvis jeg i følge loven må selv, men elsker at have basis viden. 

Link til kommentar
Del på andre sites

1stk controller

1stk psu

3 stk output 230v

2 stk input 24v

Lampeudtag vælger du som wireless dimmer.

Indkøbes hvor du finder det nemmest, bedst, billigst ? Brug Google.

Alarm: ja så skal/bør du også have en del PIR og/eller magnetkontakter samt lydgivere.

Dvs plus 1 input 24v, 1 stk output 24v og batteri backup modul.

Træk kabler til alle tryk, plus til hver dør/vindue, PIR, lydgiver og evt. Temperaturfølere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Wireles dimmere har mange flere styringsmuligheder end de fortrådede. F.eks. Kan man sætte den til at tænde 10% i et tidsrum 30% et andet og 100% et tredje. Og så kan man få den til at lave reguleringen/ændringen over f.eks. 5 min. - god om natten/morgenen på badeværelset. Eller langsom sluk af lys på børneværelser over f.eks. 60 min. (se anden tråd)

Nå ja og så sparer de inputmoduler og kabling .

Tjaa der skal nok også lige lidt sikringer mm i tavlen, men det er alt hvad du behøver af IHC komponenter, for at styre det lysmæssige og alle stikk.

Vil du have PIR, LED lys i tryk, lydgivere, alarm og meget andet, ja så kan der selvfølgelig blive tale om flere.

PIR i hvert rum er et must i mine øjne. Lad vær med at spare dette. De kan bruges til meget andet end bare tænde/slukke lys. Med det rette software kan du få musik til at følge med i de rum hvor der er bevægelse. Skrue op og ned for varmen og meget mere.

Og ja styrekabler til alle tryk, PIR mm.

230v kabler med seperate ledere til alle de steder du vil styre (hver stikkontakt sin leder/kabel til tavlen.)

Inden du nu spørger mere så prøv at læse IHC manualen, brochurene mm på LK's hjemmeside.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 2 weeks later...

Lars vil du anbefalede alarm pir eller ?

Jeg vil tillade mig at svare, selvom jeg ikke er Lars.

Jeg har rent faktisk prøvet at bruge Alarm Pir til lysstyring (osv), og syntes bestemt ikke den er optimal til det brug. Den er slet ikke følsom nok - det er selvfølgelig for at undgå fejlalarmer, når den bliver brugt til alarm formål.

Omvendt er en standard lysstyrings PIR alt for følsom til alarm formål.

Så altså alarm pir til alarm formål og lysstyrings pir til lys osv.

Men er for øvrigt helt enig at man skal ofre PIR i alle rum - det giver mange muligheder, og kan faktisk også spare nogle tryk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Share

• Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok