bakgrund Jag har funderat en hel del på hur jag kan hämta och presentera värden för elmätare och vattenmätare. Jag vill kunna presentera värden i sceneview och spara i databas. Generellt för att se olika nivåer av förbrukning för att kunna spara energi och se aktuellt effektuttag. (plus att det är coolt)
Jag vill också ha möjlighet att kunna styra utifrån vilken förbrukning som är just nu - t ex inte tillåta start av motorvärmare/kupevärmare till bilen om fasen / säkringen då kommer att bli överbelastad.
Eller om motorvärmare etc är igång och jag startar centraldammsugare (då går säkringen) så ska antingen centraldammsugaren inte tillåtas köras förrän motorvärmaren slagits av tillfälligt. Om möjligt vill jag kunna slå av motorvärmaren tillfälligt medan centraldammsugaren är igång. (har funderingar på att koppla ihop IHC med z-wave enheter för att t ex sätta en plugg i bilen och kunna mäta kupevärmarens effektuttag - och om den är på - och kunna stänga av kupevärmare men inte motorvärmare - z-wave har en del billiga trådlösa grejor för detta - ihopkoppling hoppas jag kunna göra via OPENHAB)
Finns flera sådana exempel då en kombination av stora förbrukare kan överbelasta en fas.
i vissa fall såsom med kupevärmare och centraldammsugare så går inte säkringen direkt utan det kan ta ett antal sekunder / 1 minut - vilket borde ge möjlighet att nyttja aktuellt effektuttag mätt via IHC för styrningen
i detta ämne står lite om den wattmeter som Lars Jacobsen har gjort.
Jag är inte så insatt i hur man gör programmeringen men har studerat wattmetern en stund. Den ger en Peak effekt som kunder användas för styrning - dock uppdateras denna peak bara varje 10 sekund (wattmeter 5).
Jag funderar om det går att anpassa detta program:
med 1000 pulser per kWh blir det 1 puls per Wh och man räknar om det (som Lars har gjort) så att under 10 sek blir 1 puls = 360Watt, 2 pulser = 360 + 360 Watt etc.
a ) kan man ändra så att programmet löpande räknar upp Watt när det räknar pulserna? typ Watt10sekperiod = watt10sekperiod + 360. då borde man kunna ta bort case satsen med pulsantal. Det blir då inget maxvärde i watt som programmet klarar av och man kan då välja mätperiod 60 sek eller 10 minuter och få verklig snitteffekt i watt under mätperioden. (man får istället ange mätperiod och watt per puls per mätperiod som indata)
b ) för att få en snabbare respons på aktuellt effektuttag så funderar jag på om man kan lagra tidpunkt för föregående och senaste puls - och räkna ut skillnaden mellan dem = tidSedanföregPULS.
Jag antar att denna tid ger antal watt via formeln 1puls = 1Wh = 3600 Ws, WattPEAK = 3600 / tidSedanföregPULS.
Eftersom IHC bara kan räkna med plus/minus så kan vi inte omvandla till Watt - men vi kan ange ett larm om tiden är mindre än larmtid. Exempel om tidSedanFöregPULS < larmtid så går larmet ( exempel om tidSedanFöregPULS < larmtid på 1 sekund => effekt mer än 3600 watt/ 16Ampere)
Jag har gjort en tabell se bifogat fil för tider och effekter - denna skulle kunna användas i case sats för att ange vissa värden t ex mindre än 0,6 sek = över 6000Watt , mindre än 1 sek = över 3600 watt (16Ampere) mindre än1,55 sek = över 2323 watt (10Ampere) och via det ge larmvärde larmEffektöverstiger i watt
(jag tänker mig att man har en 1 fas elmätare för en viss säkring/fas)
om det går att tänka som jag tänker så skulle watt larmet kunna ske omgående - direkt när en puls inkommer.
Eventuellt kanske man ska ha koll på 2 efterföljande pulser för att slippa ev felmätningar.
c) genom a) ovan så borde man kunna använda samma program /FB även om man vill mäta under 60 sek genom att ändra indatavariablerna.
d) jag funderar också på om man kan ha flera timers i samma program så att programmet räknar upp watt för 10 sek och för 60 sekunder (och 10 min etc) parallellt och därmed bara ha ett funktionsblock. eller blir det för komplext i programmering och felsökning?
e) om jag vill kunna hämta värden till databas - så borde det gå om man lägger på tidpunkt och datum på log1 etc - då borde man kunna hämta dem med lämpligt intervall och samtidigt kunna se om man redan hämtat ett värde med samma datum / tid. Finns det något prestanda problem i att tagga log1 etc med datum och tid? (jag funderar på att använda OpenHAB för att hämta värden)
Spørgsmål
JanneSjo
bakgrund
Jag har funderat en hel del på hur jag kan hämta och presentera värden för elmätare och vattenmätare. Jag vill kunna presentera värden i sceneview och spara i databas. Generellt för att se olika nivåer av förbrukning för att kunna spara energi och se aktuellt effektuttag. (plus att det är coolt)
Jag vill också ha möjlighet att kunna styra utifrån vilken förbrukning som är just nu - t ex inte tillåta start av motorvärmare/kupevärmare till bilen om fasen / säkringen då kommer att bli överbelastad.
Eller om motorvärmare etc är igång och jag startar centraldammsugare (då går säkringen) så ska antingen centraldammsugaren inte tillåtas köras förrän motorvärmaren slagits av tillfälligt. Om möjligt vill jag kunna slå av motorvärmaren tillfälligt medan centraldammsugaren är igång.
(har funderingar på att koppla ihop IHC med z-wave enheter för att t ex sätta en plugg i bilen och kunna mäta kupevärmarens effektuttag - och om den är på - och kunna stänga av kupevärmare men inte motorvärmare - z-wave har en del billiga trådlösa grejor för detta - ihopkoppling hoppas jag kunna göra via OPENHAB)
Finns flera sådana exempel då en kombination av stora förbrukare kan överbelasta en fas.
i vissa fall såsom med kupevärmare och centraldammsugare så går inte säkringen direkt utan det kan ta ett antal sekunder / 1 minut - vilket borde ge möjlighet att nyttja aktuellt effektuttag mätt via IHC för styrningen
i detta ämne står lite om den wattmeter som Lars Jacobsen har gjort.
Jag är inte så insatt i hur man gör programmeringen men har studerat wattmetern en stund. Den ger en Peak effekt som kunder användas för styrning - dock uppdateras denna peak bara varje 10 sekund (wattmeter 5).
Jag funderar om det går att anpassa detta program:
med 1000 pulser per kWh blir det 1 puls per Wh och man räknar om det (som Lars har gjort) så att under 10 sek blir 1 puls = 360Watt, 2 pulser = 360 + 360 Watt etc.
a ) kan man ändra så att programmet löpande räknar upp Watt när det räknar pulserna? typ Watt10sekperiod = watt10sekperiod + 360. då borde man kunna ta bort case satsen med pulsantal. Det blir då inget maxvärde i watt som programmet klarar av och man kan då välja mätperiod 60 sek eller 10 minuter och få verklig snitteffekt i watt under mätperioden. (man får istället ange mätperiod och watt per puls per mätperiod som indata)
b ) för att få en snabbare respons på aktuellt effektuttag så funderar jag på om man kan lagra tidpunkt för föregående och senaste puls - och räkna ut skillnaden mellan dem = tidSedanföregPULS.
Jag antar att denna tid ger antal watt via formeln 1puls = 1Wh = 3600 Ws, WattPEAK = 3600 / tidSedanföregPULS.
Eftersom IHC bara kan räkna med plus/minus så kan vi inte omvandla till Watt - men vi kan ange ett larm om tiden är mindre än larmtid. Exempel om tidSedanFöregPULS < larmtid så går larmet
( exempel om tidSedanFöregPULS < larmtid på 1 sekund => effekt mer än 3600 watt/ 16Ampere)
Jag har gjort en tabell se bifogat fil för tider och effekter - denna skulle kunna användas i case sats för att ange vissa värden t ex mindre än 0,6 sek = över 6000Watt , mindre än 1 sek = över 3600 watt (16Ampere) mindre än1,55 sek = över 2323 watt (10Ampere) och via det ge larmvärde larmEffektöverstiger i watt
(jag tänker mig att man har en 1 fas elmätare för en viss säkring/fas)
om det går att tänka som jag tänker så skulle watt larmet kunna ske omgående - direkt när en puls inkommer.
Eventuellt kanske man ska ha koll på 2 efterföljande pulser för att slippa ev felmätningar.
c) genom a) ovan så borde man kunna använda samma program /FB även om man vill mäta under 60 sek genom att ändra indatavariablerna.
d) jag funderar också på om man kan ha flera timers i samma program så att programmet räknar upp watt för 10 sek och för 60 sekunder (och 10 min etc) parallellt och därmed bara ha ett funktionsblock. eller blir det för komplext i programmering och felsökning?
e) om jag vill kunna hämta värden till databas - så borde det gå om man lägger på tidpunkt och datum på log1 etc - då borde man kunna hämta dem med lämpligt intervall och samtidigt kunna se om man redan hämtat ett värde med samma datum / tid.
Finns det något prestanda problem i att tagga log1 etc med datum och tid?
(jag funderar på att använda OpenHAB för att hämta värden)
Tänker jag fel i hur programmeringen fungerar?
eller skulle man kunna göra som jag tänker ovan?
IHCWatt.pdf
Link til kommentar
Del på andre sites
3 svar på dette spørgsmål
Recommended Posts