Hop til indhold

Muligheder Med Ihc Wireless

Recommended Posts

Hej,

Jeg er ved at lave biograf i kælderen, og vil i den forbindelse gerne kunne kontrollere lyset.

Den måde lyset er lavet på i kælderen fungerer dog noget specielt.

Der er to steder i rummet hvor der er kontakter:

- Forrest i rummet hvor man normalt kommer ind i rummet.

- Bagerst i rummet hvor der går en dør ud til en bagtrappe.

Der er rundt i nogle gipsplader installeret spots, og herudover sidder der to lampeudtag i loftet, hvoraf jeg pt. kun benytter det ene.

Det specielle består i at spots'ne kun kan slukkes bagerst i rummet ved udgangen mod trappen. Hvorfor det er lavet sådan oprindeligt begriber jeg ikke, men sådan er det.

Til lampeudtagene er der lavet korrespondance, som kan tændes og slukkes både forrest og bagerst i rummet.

Jeg kunne godt tænke mig at udskifte de kontakter med wireless kontakter med dæmpe funktion, således at jeg via. en IHC Controller kan programmere op imod lyset, og dermed kan få lyset til at fade ned når filmen starter, og fade op når rulleteksterne begynder.

Hvis jeg sætter en wireless kontakt med 4 knapper og dæmper (hvilket er det der er plads til i de eksisterende huller) i hvert af de to lampesteder, vil jeg så kunne:

- Sløjfe korrespondancen, og få den ene kontakt til at styre udtaget i loftet, og den anden til at styre spotsne?

- Koble dem sammen, så der er tænd og sluk, samt fade op/ned kontakt på hver af de to, som ikke styrer hver sin, men så de styres sammen? Jeg har nemlig ikke behov for at kunne betjene dem uafhængigt.

- Alternativt, hvis jeg ikke kan koble dem sammen så de styrer begge to samtidigt, så stadig få dem til at styre hvert sit udtag med tænd/sluk, og så have tænd/sluk for den andens kontakt også, så hver kontakt ender med to tænd og to sluk kontakter?

Jeg antager at hvis jeg ikke ender med at kunne styre dem som én enhed, og dermed kan have dæmpekontakter på, så vil jeg stadig kunne benytte dæmpefunktion fra IHC Controlleren?

Jeg har for at prøve af købt sådan en (dog i koks, da rummet er sort):

http://www.harald-nyborg.dk/p9024/wireless-kombi-afb-lysdaem-hvi

Og så har jeg købt en IHC Visual Controller / Viewer. Den har jeg så ikke lige fået købt strømforsyning til endnu.

Planen er at controlleren udelukkende skal bruge til at styre wireless enhederne.

Jeg syntes umiddelbart det er lidt kompliceret, og så kan man være nok så meget programmør, hvis man ikke kan gennemskue det :-)

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh

Brian Binnerup

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis jeg sætter en wireless kontakt med 4 knapper og dæmper (hvilket er det der er plads til i de eksisterende huller) i hvert af de to lampesteder, vil jeg så kunne:

- Sløjfe korrespondancen, og få den ene kontakt til at styre udtaget i loftet, og den anden til at styre spotsne?

Ja, hvis der er fysiske mellemledninger.

- Koble dem sammen, så der er tænd og sluk, samt fade op/ned kontakt på hver af de to, som ikke styrer hver sin, men så de styres sammen? Jeg har nemlig ikke behov for at kunne betjene dem uafhængigt.

Ja, men så skal du nok have 2 dimmere. En til hver.

- Alternativt, hvis jeg ikke kan koble dem sammen så de styrer begge to samtidigt, så stadig få dem til at styre hvert sit udtag med tænd/sluk, og så have tænd/sluk for den andens kontakt også, så hver kontakt ender med to tænd og to sluk kontakter?

Ja det kan du også.

Jeg antager at hvis jeg ikke ender med at kunne styre dem som én enhed, og dermed kan have dæmpekontakter på, så vil jeg stadig kunne benytte dæmpefunktion fra IHC Controlleren?

Det burde nok kunne lade sig gøre som én enhed. Enda uden en controller. Men controlleren giver da en hel del andre muligheder, så det er den helt rigtige vej at gå. Bl.a. kan du så komme til at styre lyset fra din ipad/iphone som også styrer din hjemmebiograf. 

Prøv at tage et kik på vejledningen til kombi dimmeren. Der er et par eksempler på link/scenarier ved stand alone brug. Kombi betyder du har både sender (tryk) og modtager (dimmer) i en og samme enhed. De kan godt virke uafhænging af hinanden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du nu har mulighed for at styre både spots og lampeudtag fra bagvæggen nu, så burde der vel ikke være brug for at købe to dimmere? Hvis man sløjfer korrespondancen forrest i rummet, og i stedet installerer et almindeligt IHC tryk, og så kobler både spots og udtag til dimmeren bagerst i rummet, skulle man så ikke være i hus? Jeg er dog i tvivl om, hvor mange lamper man må koble til sådan en dimmer.

Vh Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for inputs.

Det lyder umiddelbart som om at Anders forslag er fornuftigt, at begge lamper bliver koblet til samme dimmer i den ende hvor begge kan styres.

Om ikke andet, så kan jeg jo starte med at forsøge at koble det til, og se om det virker.

Jeg kan se at den er opgivet til 1380 watt belastning, og der er jeg ihvertfald ikke oppe i nærheden.

Link til kommentar
Del på andre sites

OK, det med behov for 2 dimmere var fordi det lød mærkeligt med at du kunne tænde/slukke lampested og spots fra begge (2) steder men kun slukke spots fra et (1). Derfor forslaget om 2 dimmere så du kunne styre spots og lampested uafhængigt hver for sig. Fra 1,2,3...? steder. Den ene dimmer kunne så være en lampeudtags udgave og ikke en kombidimmer.

Dvs. Løsningsforslag: 1 wireless tryk, 1 kombidimmer og 1 wireless loftudtag(dimmer).

Hvis du kun monterer 1 kombidimmer ja så må alle tændinger ubetinget følges ad og kan kun styres fra denne ene (indtil dubfår controler op at køre). Hvis der er i orden, så OK.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ville lige følge op med at jeg nu har fået sat til så en kombi kontakt med sender/modtager er sat på ved døren bagerest i rummet, og er sat til at styre både den ene og den anden af de tidligere kontakter fælles.

Så skal jeg bare have parret den med et batteritryk ved indgangen til rummet, og have sat min controller op.

Så er jeg kørende.... lige ud over at jeg skal have programmeret så film fremvisningen kan holde styr på hvornår rulleteksterne begynder :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

• 2 weeks later...
 Share

• Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok