Flemming.leohansen@gmail.c Skrevet June 10, 2013 Rapporter Share Skrevet June 10, 2013 Er der nogen der har erfaringer eller kan henvise til artikler eller tilsvarende vedrørende modernisering af en 'lavvolt' installation til IHC. Installationen er bygget med en centralt central enhed hvorfra der er trukket styreledninger ud til 24 ringetryk fordelt i huset. Tryk på et sådant tryk aktiverer et relæ på den centrale enhed og der åbnes for spænding på typisk et lampeudtag. Installationen er fra midt halvfemserne - og der burde vel være noget kabelføring at genbruge da selve designet ligner lidt efter IHC. HilsenFlemming Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Wilborg Nielsen Besvaret June 10, 2013 Rapporter Share Besvaret June 10, 2013 Hej Flemming Jamen det er forholdsvis lige til. Dog skal du være opmærksom på ledningstværsnittet af "trykledningerne". Der er nogle krav (ledningstværsnit på 0,6mm i diameter) som skal være opfyldt, for at ledningerne er kortslutningsbeskyttet/overbelastningsbeskyttet. Alle dine lampeudtag er kontrolleret fra tavlen og kan nemt konverteres. Anderledes ser det nok ud for dine stikkontakter, da de meget sandsynligt ikke er ført særskilt til tavlen. Men det afhænger fuldt ud af dine ønsker... Hvis du kun ønsker styring af lys, ville jeg personligt ikke råde dig til en konvertering, da det er noget omkostningsfuldt :-) men hvis du er lidt nørdet, skal du endelig kaste dig ud i det - havde jeg selv gjort ;-) Lars Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Flemming.leohansen@gmail.c Besvaret June 11, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 11, 2013 Mange tak for dit input Lars. Med hensyn til stikkontakter havde jeg regnet med at erstatte dem med en wireless IHC stikkontakt - så skulle den vel være hjemme. Jeg skal desuden til at lave gips pladelofter i køkken/alrum og stue og vil derfor have mulighed for at trække diverse kabler til PIR og andre ting samt installere spots i loftet og dermed lave scenarier. Så det er helt sikker et projekt jeg vil gå videre med at designe - mange tak igen for input. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts