Hop til indhold

Styring Af Crawford Portautomatik

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har haft en snak med dem som skal levere porte og portautomatik til vore garage. De har fortalt jeg skal bruge sådan en radiomodtager til at forbinde IHC med portautomatikken.

http://www.bliktud.com/media/Download/Radiomodtager_24v.pdf

Den koster knap 2100 inkl. moms.

Jeg kan dog ikke gennemskue om dette er en god eller dyr løsning.

Er der nogen som kan se om dette er en fornuftig løsning og om den evt. kan gøres billigere.

Portautomatikken hedder Magic 600. Dem får jeg to stk. af.

http://www.portcenterejby.dk/files/manager/automatik/montagevejledning_magic_600_2010%20(1).pdf

- DK side 28.

På forhånd tak.

Mvh Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har også lavet noget lignende:

1 relæ der er styret af IHC som igen så sender en impuls til indgangen på motoren (på mine er der et stik til en væg kontrol som reelt set bare er et rj11 stik (mener jeg))

Derudover har jeg 1 magnetkontakt i loftet som afbryder når porten er lukket.

Så har jeg lavet en simpel fb blok der kan håndtere det hele - det spiller maks og rækkevidden på IHC wireless er meget bedre end de standard fjernbetjeninger der var med. Det gode er at FB blokken holder styr på retningen af porten og status - på den måde kan jeg altid se om porten er åben - og samtidig har jeg lavet sådan jeg får en SMS når carporten står åben i mere end 20 min.

Min flinke nabo der er elektriker har hjulpet mig lidt - vi har senere fundet en bedre løsning end magnetkontakter da de kan være lidt tricky - med en afbryder man kan ligge ned i gulvet (til alarm) som holder til at en bil kører henover dem. Det skal jeg nok have lavet det om til senere.

Jeg tror samlet pris for hele min løsning er små 600 kr. for to carporte

Link til kommentar
Del på andre sites

Motorerne sidder et godt stykke fra hinanden så det letteste er nok at trække et link10 kabel til hver motor og så et link10 ned mellem portene til deling til megnetkontakterne. Elektrikeren bruger kun link10 kabler.

Er jeg så ikke helgarderet?

Clemen, hvis du har yderligere dokumentation inkl. billeder er jeg meget interesseret :)

Mvh Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har trukket et kabel til hver motor og kontakt - men ja man kunne godt have sparret lidt - men jeg havde noget gammelt netværkskabel :)

Det sværeste er en god placering af magnetkontakter - jeg fandt faktisk ud af mine sad bedst på en bøjle henover skinne hvor "vognen" der trækker frem og tilbage i loftet sidder - når den er helt i bund trykker den kontakten ind - jeg bruger en NC kontakt for at den ikke står at brænder strøm af når porten er lukket som den jo er 99% af tiden. Det gode ved at lave det på IHC styring er at man også kan lave ting som f.eks. at tænde alt udelys når man kører porten op.

Link til kommentar
Del på andre sites

Er det nødvendigt med en magnetkontakt? Kan man ikke bruge nogen af de funktioner som motoren er født med og videregive disse til IHC'en?

Det er nemlig lige det, der er det fede ved at få IHC'en til at overtage styringen. I stedet for at have to fjernbetjeninger i nøglebundet - én til porten og én til IHC velkommen hjem lys - giver IHC en mere integreret løsning. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Er der slet ingen form for "intelligens" indbygget i Crawford automatikken? Ja, så giver det endnu mere mening at få IHC'en ind over.

Er det et IHC link kabel der går op langs port skinnen? Er det ført op til portmotoren eller over til teknikskabet?

Ja, det er sku dejligt at leve i denne tid med smartphones :D

Hold op, alt det her IHC får mit hovede til at boble over at tanker/ønsker om hvad der skal integreres. Hvorfor bliver man altid begrænset af økonomi ;)

Mvh Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

Porten kan let åbnes med et koben eller en bil, at porten er ødelagt bagefter har de været ligeglade med....

Jeg har også som Mikkel brugt cat5 kabel ;) - og først det op til hver motor over loftet, og så samlet det i teknik skabet, har et lille skab i garagen med 1 indput og 1 output modul samt relæer der tager sig af portene, samt pir, sirener i det område :) - på den måde skulle der kun trækkes ét kabel ind i mit hovde skab.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for jeres svar.

IHC Link eller cat5 kabel det har måske ingen betydning i denne sammenhæng?

Mvh Søren

Der er det så at din for-sikring og kortslutningsstrømme kommer ind i billedet.. Der har været mange diskutioner omkring dette på dette forum..

Kort fortalt så skal cat5 kabel forsikres med en sikring, mens IHC Link kabel kan køre direkte uden forsikring. Kablets tværsnit..

Link til kommentar
Del på andre sites

• 1 month later...
  • 2 weeks later...