Hop til indhold
  • 0

Sikringstavle Og Ihctavle Med Afstand

Kim carlsen
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg er ved at renovere et ældre hus og overvejer om jeg skal forberede det til IHC mens jeg er i gang.

P.t. har jeg lavet en lille teknikkælder til vand, varme og netværk/server. Dernede ville jeg også placere en tavle med alt IHC.

Min måler siden udenfor og sikringer/HPFI sidder i en gang, hvor jeg helst ikke vil have en for stor tavle.

Så kan jeg placere sikringsgrupper i den nuværende tavle og så trække et stort kabel til IHC tavlen i kælderen?

Kælderen vil ikke blive så tilgængelig, så jeg vil ikke have sikringer dernede.

Hvilket kabel vil man skulle forbedere for?

på forhånd tak

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Har du ikke mulighed for at lave en kanal, hvor du kan placere de kabler der skulle blive nødvendige? Det er temmeligt svært at vurdere hvor mange kabler der skal bruges. For hver af din udgange (stikkontakter, lampesteder osv) skal der jo et kabel til dine Output 230 moduler, Dimmere osv. Hvis din indgange (tryk osv.) skal være fortråede, skal der også kabler til det. Alternativt kan du benytte trådløse tryk

Du skriver at du er ved at renovere et ældre hus. Ældre huse er som regel serielt forbundet, dvs. kabel går fra gruppeafbryder i tavlen til f.eks. stikkontakt, og videre til næste stikkontakt osv., men IHC er et stjerne net, dvs. at hver udgang principielt har sin egen adresse og kabel i netværket. Så du skal så nok forberede dig på at du skal i gang med rillefræseren, så du kan trække nye kabler i væggen.

Lampeudtag kan forsynes med IHC wireles lampeudtag der fungerer som tænd/sluk eller Dimmer. Det kan du pricipielt også med stikkontakter, men det bliver en forholdsvis dyr løsning i forhold til Output 230 moduler og en "dum" stikkontakt. Jeg har i min datters lejlighed lavet det med såkaldte dobbelte grisetryner, med hver sin tænding. Så er alle højre stik med fast spænding, og venstre er programmerbar. Så kan hun sætte f.eks. vækkeur i højre stik, og være sikker på det ikke bliver slukket ved En Sluk Alt handling. Den højre kontakt er så kørt serielt, dvs. fra stik til stik, og den venstre er stjerne forbundet dvs. til IHC

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Du kan ikke bare trække et stort kabel derned, når du vil beholde sikringerne hvor de er nu. Du skal i stedet trække et kabel ned fra hver gruppe du vil styre noget fra, til at forsyne dine outputmoduler. Hvilke kabler du skal bruge, kommer helt an på hvor langt der bliver fra gruppeafbryder til sidste stikkontakt/lampested. Der går jo hurtigt nogle ekstra meter, afhængig af hvordan du kan komme rundt i huset med kablerne, når det skal ned og vende i kælderen fra hver gruppe. Hvis der bliver for langt med for tyndt et kabel, kan du risikere at en kortslutning i enden af kablet IKKE kan koble sikringen ud, og installationen vil derfor også fejle en SKS-test. Jeg har hørt om eksempler, hvor en 1,5 kvadrat på ca. 35 meter, har fejlet en sådan test med en SKS-tester.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Tak for svar. beklager jeg ikke har vendt tilbage. har aldrig fået nogen besked om der var svar og var igang med et andet projekt :)

Med stort kabel mente jeg et mangelederet. eller ville det være bedre med et 3 leder fra hver gruppe til outputmodul?

Jeg er med på at alle kabler skal laves om og laves om til stjernekobling fra kælderen. Det kommer efterhånden som jeg får renoveret de enkelte rum.

Der bliver ca 8m fra nuværende tavle til IHC tavlen i kælderen. Kælderen ligger midt i huset, så vil skyde på der ca er 10-15m fra kælder til fjerneste hjørne.

Outputmodulerne skal sidde i kælderen, men forsikres fra den gamle tavle.

Så vil det være nok at trække 2 40mm trækrør mellem tavlerne?

Link til kommentar
Del på andre sites