Hop til indhold

Ihc Lukket Eller Åben Platform?

sofus
 Share

Recommended Posts

Hej IHC-user

I mit hus fra 1974, er det installeret et lysstyrings-system, som dengang var temmelig avanceret:

I tavlen sidder der ialt 64 relæer, som styres af lavvoltstrykpaneler (8 buttons 0-7) ialt 30 paneler

fordelt i hele huset. Systemet er således indrettet, at man kan tænde en hvilken som helst lampeudtag eller

stikkontakt fra et hvilket som helst panel.

Desværre trænger systemet til en renovering: 2 relæer er stået af og 2 relæer er træge, hvornår

står det næste relæ af?

Min elinstallation er faktisk ideel til at renovere med et IHC-anlæg, fordi alle stærkstrømskabler allerede er

trukket fra lampeudtag og stikkontakter til tavlens nuværende relæer, derudover findes allerede styrekabler trukket fra

paneler til tavlen.

Jeg er først lige begyndt at interessere mig for IHC, så jeg kender ikke meget til det; men så vidt jeg kan se, kunne jeg

erstatte de 64 relæer med 8 stk IHC output 230VAC (120B1020) samt et stk IHC controller, som ikke skal være trådløs.

Jeg vil gerne bibeholde mine tryk-paneler, men kan jeg få disse til at tale sammen med IHC-controlleren, eller med

andre ord kan jeg få oplyst hvordan kodesignalerne til IHC-controlleren skal være. Er IHC en åben platform?

med venlig hilsen

sofus

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Sofus.

Det burde sagtens kunne lade sig gøre at opgradere din nuværende installation til IHC.

Med IHC har du mulighed for 128 Output (kablede), som du selv er inde på, og 128 (kablede) inputs. Inputs er normalt 24 V indgange (via den 24v psu der strømforsyner hele IHC systemet)

Med andre ord har du inputs til 128 tryk (eller pir eller temp følere ell. lign.) Dine paneler kan umiddelbart godt anvendes, hvis det er til svagstrøm og der ikke sidder noget elektronik i dem

Jeg ville helt klart vælge en wireless controller, som også er den eneste du kan købe ny fra ny, så kan du senere udvide med wireless dimmers, wireless fjernbetjeninger mm. I denne controller har du også Viewer så du kan tilgå din installation fra Internet og smartphone app.

Men du skal også lige se om du har plads til dine IHC-tavler, det fylder måske lidt mere end den nuværende løsning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Sofus

Du skal også bruge nogle IHC 24 V Inputmoduler, og med de 30 paneler med 8 knapper så har du pt 240 indgange, og IHC har et maks på 128 indgang (8 24V input moduler)

Så enten skal du begrænse antallet af indgange, eller også koble flere taster på den samme indgang. 

mvh

Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

Kære IHC-user

Tak for svarene.

Jeg har siden studeret IHC-komponenterne nærmere. Det fremgår af lk's hjemmeside at input komponenterne kan styre output komponenter stand alone

d.v.s. uden IHC-controller. Styringen foregår med et 16-bit signal fra input-komponenten til output komponenten. Er der nogen som ligger inde med nærmere oplysninger

om dette 16-bit signal? (baud-rate, mark/space length, voltage etc.)

sofus 

Link til kommentar
Del på andre sites

Kære IHC-user

Tak for svarene.

Jeg har siden studeret IHC-komponenterne nærmere. Det fremgår af lk's hjemmeside at input komponenterne kan styre output komponenter stand alone

d.v.s. uden IHC-controller. Styringen foregår med et 16-bit signal fra input-komponenten til output komponenten. Er der nogen som ligger inde med nærmere oplysninger

sofus 

Hej Sofus

Det er korrekt at man kan forbinde input og output komponenter direkte, men signalet ryger 'lige igennem'. Det vil sige, hvis man trykker på en tast (input), så er lampen (output) kun tændt så længe tasten holdes inde ...

For at svare på dit spørgsmål, så holder LK kortene tæt på kroppen vedr. kommunikationsprotokollen i IHC, og der er mig bekendt ikke nogen der har 'knækket' den kode endnu. Den der er tættest på er nok Zigza der laver små sensorer til IHC.

mvh

Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

Kære IHC-user

Tak for svarene.

sofus 

Hej Sofus

Nu kan jeg selvfølgelig ikke lige finde link.

Men det er ikke RSxxx kommunikation til io modulerne.

Det er bare et pulstog.

Du kan jo prøve at købe et modul og sætte et scop på.

Tror ikke at det kræver en controller forbundet. Men jeg ved det ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Share

• Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok