Hop til indhold
  • 0

Lampe Styres Af Pir Og Dimmer Med Rampetid

FRBI
 Share

Spørgsmål

Hej.

Håber jeg kan få lidt hjælp til dette.

Jeg har en lampe som skal styres af en pir, IHC væg PIR 180, når skumring er on.

Der skal så også en dimmer på 350LR.

Følgende senarie ønskes: Pir aktiveres og Dimmer skruer langsomt op til feks. 3 sek til feks. 50 % lystyrke.

Når tiden er gået feks. 10 min skal Dimmeren skrue langsomt ned på 0 % lysstyrke igen.

Jeg har monteret 3 ledninger i pirèn nr. 1 til 24 V inputmodul

nr. 2 til 24 V +

nr. 3 til 0V -

nr. 4 er ikke monteret da dette er til skumringudgang og den skal jeg jo ikke bruge da jeg skal bruge den udendørs skumring

På Dimmeren har jeg monteret        nr. 1 til 24V -

nr. 2 til 24V outputmodul

Fast fase på L

Lederen til lampen på den variable udgang.

Jeg er i tvivl om hvilke elementer jeg skal have på visual og hvilken funktionsblok jeg skal bruge,

og ved ikke om der skal bruges en udgang på et 230 V outputmodul men synes ikke umiddelbart at det skulle være nødvendig da lampen jo er monteret direkte på

den variable udgang.

Håber der er en der kan skrue dette sammen og gerne i en vis.

Mvh

Frank Birch

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Kan jeg så få den til at tænde lampen på en fast % sats uden rampetid ?

Feks 20 % om natten og 40% om aftenen ?

Eller hvilke muligheder har jeg med denne dimmer og pirèn ?

Den kan sådan set intet, andet end at dæmpe op/ned ved langt tryk og tænde/slukke ved kort tryk, så alt ud over det, er den ikke meget bevendt til styring via ihc.

At styre den via PIR, er den heller ikke ret anvendelig til.

Til ihc er wireless dimmere, som det er pt., det eneste rigtige at vælge, da de kan styres direkte med %-sats og kan håndtere mange forskellige scenarier med forskellige rampetider.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Torben.

Hvis jeg køber en wireless universal enhed 6A, kan jeg så programmere og lave tidligere nævne scenarie med rampetid og % indstilling af lysstyrken.

Hilsen Frank

Nej det er bare et wireless relæ. Du skal vælge en wireless lysdæmper - så kan du lave det ønskede. De findes i flere forskellige versioner. Det kan eksempelvis være disse : http://www.billigihc.dk/da/universal-dimmer/2070-wireless-fuga-universal-dimmer-250w-hvid-5703302127172.html

De findes også som ø80 lampeudtag med indbygget wireless dimmer http://www.billigihc.dk/da/lampeudtag/1569-wireless-lampeudtag-o80-m-dimmer-250w-uni-hvid-5703302127332.html.

Endnu en fordel ved en wireless lysdæmper er, at man også sparer 24V udgange til at styre dem med.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej.

Nu har jeg fået anskaffet en wireless dimmer og har siddet og rodet lidt med FB 1.2.0.6d som jeg synes er den der passer bedst men jeg kan ikke få det tilpasset helt som jeg gerne vil.

Jeg vil gerne have følgende scenarie:

Ved aktivering af PIR ved skumring on skal lyset reguleres op til 40 % og automatisk regulere ned til 0 igen efter 5 min.

Ved aktivering af PIR mellem 23 og 06 skal lyset reguleres op til 20% og automatisk regulere ned til 0 igen efter 5 min.

%, rampetid og tider ved jeg ikke helt om passer men kan tilpasses senere.

Har har sat et lampeudtag på men kan ikke se hvor dette skal tilsluttes ?? og der er nok nogle af de andre in og output jeg har sat forkert, men

har siddet og rodet med det længe og synes ikke jeg kommer nogen vegne.

Håber på lidt hjælp her :huh:

Hilsen Frank

Dimmer med PIR.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Frank.

Har lige prøvet at lave en fb. du kan prøve. Det er vigtigt at du også trækker sluk scenariet over på dimmeren (vælg 0% og en rampetid efter hvor hurtigt/langsomt lyset skal fade ned). Ellers slukker dimmeren ikke, når timeren udløber. Har lavet 2 timere, så du evt. kan have forskellig tid på de 2 scenarier. Jeg har ikke afprøvet fb., så det må du lige selv klare. :)

FRBI.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Torben.

Jeg fik prøvet FBèn i går, og lyset tænder også men når det skal slukke, skruer det bare ned og så op igen.

Jeg synes heller ikke at jeg kan justere rampetiden, jeg satte den til 5 sec men synes at det går noget hurtigere.

Måske der skal lidt ændringer til i FBèn

Håber du har tid til at kigge lidt på det igen.

Hilsen Frank

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Torben.

Jeg fik prøvet FBèn i går, og lyset tænder også men når det skal slukke, skruer det bare ned og så op igen.

Jeg synes heller ikke at jeg kan justere rampetiden, jeg satte den til 5 sec men synes at det går noget hurtigere.

Måske der skal lidt ændringer til i FBèn

Håber du har tid til at kigge lidt på det igen.

Hilsen Frank

Hmm. Nu har jeg lige afprøvet den fb. i min egen installation, og der ser den ud til at virke - også rampetid.. Hvordan har du sat det ind i dit program?

Angående at den tænder lige efter at den har skruet ned, er det vel ikke fordi at du påvirker sensoren når du afprøver, for så vil den jo tænde igen??  Eller er det måske en alarm-PIR du bruger, for så skal signalet lige inverteres, da den er ON i upåvirket tilstand?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Torben.

Jeg ved ikke hvad jeg gør galt men jeg kan ikke få det til at virke rigtigt.

Når skumring er ok og før kl.23 så tænder lyset til den % det skal og med rampetid men det slukker ikke igen.

Efter kl 23 falder lysstyrken så til den lavere % som det skal, herefter skruen dimmeren ned og slukker men tænder igen med det samme og sådan bliver det ved indtil

jeg fjerner FBèn fra controlleren ??

Jeg bruger en PIR Opus 66 og har forbundet ben 1,2 og 3, og ladet ben 4 være ubrugt.

Hvad pokker kan der være i vejen når du kan få det til at virke ?

Hilsen Frank

post-1673-0-23905300-1362326179_thumb.jp

Pir.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Torben.

Her har du hele projectet.

Jeg har låst den op for jeg var nødt til at lægge FBèn over i mit visual.

En anden ting jeg mangler lidt hjælp til er en PIR jeg har monteret på Østside af hus, der skal tænde spots i udhæng

på Østside af hus. Jeg kan godt få den til at tænde men ikke slukke igen ??

Jeg har bare brugt timere osv. fra PIRèn på forside af hus.

Den har godt nok en 10 sec. spærring da vi har sofabords lampe i stuen til at blinke 2 gange ved aktivering af PIR,

dette har jeg ikke medtaget på PIRèn på østside da dette ikke er nødvendigt.

Hilsen Frank

Med pir øst og gang pir og dimmer.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Frank.

Kan ikke forstå at den fb. opfører sig sådan som du siger. Har du indstillet den PIR til "B" på indstillingsknappen? Prøv evt at fjerne PIR'en fra indgangen i fb., og prøv så i serviceview at aktivere PIR indgangen med mellemrumstasten, og se om det så gør som det skal. Det er bare lige for at finde ud af om det er den PIR der driller. Den model der er nemlig utrolig følsom, og har en enorm rækkevidde.

Jeg har ikke lige haft tid til at kigge på de andre ting du skriver om endnu.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Torben.

Det var jo selvfølgelig en god idè med at disconnecte sensoren og så aktivere i service view.

Jeg har fået løst problemet nu, der var mange ting galt.

Timeren på nat stod på 3 sec. istedet for 3 min.

Piren sidder 20 cm fra væggen så jeg satte den til kun at detectere på højre side og så skruede jeg helt ned for følsomheden.

Jeg måtte også lige stille på dimmerens properties for den stod til min 22% så jeg satte den ned til 10%, det sker der vel ikke noget ved ?

Jeg har også fået løst problemet med Piren på østsiden af huset.

Du skal have mange tak for dine fine assistance.

Hilsen Frank

Link til kommentar
Del på andre sites