Hop til indhold

Gør Del Selv El Arbejde, Konsekvenser?

Recommended Posts

Hej

Jeg er godt klar over at nedenstående ikke har ret meget med IHC at gøre, men er ret sikker på, at der er en del der kan svare på mit spørgsmåle herinde.

Jeg er i gang med en tilbygning til mit hus, hvor der er søgt byggetilladelse, og når det en gang bliver færdigt, skal teknisk forvaltning have en færdigmeldelse.

Alt el arbejdet i tilbygningen har jeg tænkt mig at lave selv, selv om jeg godt er klar over at man ikke officielt må det, hvis man ikke er uddannet elektriker.
Jeg føler selv jeg har 100 % styr på det, har rodet med el massere af gange før, er også uddannet radiomekaniker, så kender en del til strøm.
Har endvidere sat mig ind i hvor mange grupper og stikudtag der minimum skal være pr kvadratmeter osv.

Mit mål er at lave det, så det ikke kan ses at det er gør del selv arbejde, og så alle krav er overholdt.

Men det store spørgsmål er nu, hvad kan konsekvenserne være ved at lave strømmen selv?
Så vidt jeg kan se, stiller kommunen ikke krav til en "attest" eller lignende fra elektrikeren når man færdigmelder til tilbygning

Er der noget med at der skal laves stikprøver på 10% af alle installationer der bliver færdigmeldt? og gælder det kun nybyggeri eller også tilbygninger?
Hvis ja, hvordan foregår det så, skal man der redegøre for hvem der har lavet installationen?

Andre ting jeg bør tage med i mine overvejelser?

På forhånd tak for input.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg skal ikke opfordre til "ulovligheder", men vi har nok alle prøvet at skifte en stikkontakt vi ikke måtte, men et godt sted at starte er da på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside:

Sik.dk

Her kan du læse om Stærkstrømsreglementet mm.

I bund og grund må alle "rode" med strøm og ledninger, - under en Installatørs autorisation. Man behøver ikke være elektrikker.

Det er installatørens ansvar arbejdet bliver udført i overenstemmelse med lovgivningen. Det er forbundet med livsfare at arbejde på anlæg under spænding, hvorfor der er særlige lovkrav herom (laus).

Hvis man ved hvad man laver kan installatøren uddelegere kompetance og ansvar til den udførende. Det kan også være han nøjes med (kyndig) instruktion, eller måske vil han stå ved siden af og se det bliver lavet korrekt hvis han skal ligge navn og autorisation til.

Så hvis du kan finde en der vil det sidste så er det OK. (altså ligge navn og autorisation til det DU laver).

Sik. kan lave eftersyn på alle installationer, og det er ejerens ansvar i sidste ende at de overholder loven. Og det gøres nemmest ved det er en autoriseret der har haft ansvaret for udførslen, idet han (forhåbentlig) kender lovgivningen på området.

Eftersyn foregår for det meste ved at checke installationsfirmaerne og så kikke nogle af deres udførte opgaver efter i sømmene.

De kommer almindeligvis ikke pga en byggesag. Bemærk her at kommunens tilladelse gives på baggrund af at DU har skrevet under på overholdelse af gældende lovgivning. De kontrollere det ikke, men det er som sagt dit ansvar i sidste ende.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen

Tak for hurtigt svar

Jeg havde også selv overvejet at få en installatør til at "overvåge" og sige god for installationen, men hvordan skulle man gøre det i praksis, skal han udfærdige en "attest" på at han har godkendt installationen, eller hvordan?

Eller skal man bruge en decideret regning fra ham på udførelse af el arbejde?

Hvis han blot "mundtligt" godkender installationen, kan det jo nærmest være lige meget.

Hvad får jeg ud af at involvere en installatør, hvis jeg alligevel ikke skal dokumentere noget over for kommunen?

Men hvis nogen skal "godkende" installationen, skal det altså være en autoriseret installatør, en almindelig elektriker er ikke nok, right?

Link til kommentar
Del på andre sites

Undskyld formateringen i indlæget, jeg skriver fra min ipad og det går tilsyneladene galt med ny linie og afsnit.

Hvis vi eksempelvis siger en eller anden udvider den faste installation fra en lampested til en ny stikkontakt, er der næppe nogen der hverken opdager dette eller har indsigelser heriomod, forudsat det bliver udført håndværksmæssigt korrekt og i øvrigt i overensstemmelse med lovgivningen. Her tænker jeg ikke på autorisations problematikken.

På en større om/til/nybygning som medfører tavlearbejde, ja så skal den der har lavet tavlen og/eller udført arbejdet gemme dokumentation herpå i vist nok 10 år. Derfor mærkes tavler også. Og her er det så instalatøren igen kommer ind i billedet. De er svære at undgå ;-)

Det installatøren så gør er at i hans ordre system registrerer hvad der er udført, og det står han så til ansvar for overfor SIK. Uanset hvilke hænder der har udført arbejdet. Så her har du din "attest" hvis nogen skulle spørge. Ikke anderledes end hvis du havde ringet efter ham og bedt ham lave alt arbejdet på en faktura. Den er der jo ikke noget krav til du skal gemme.

Men ja det hele kan være ligemeget, så længe der ikke er nogen der spørger efter dokumentationen. Men den dag der er problemer så er det ejeren den hænger på. Du kan eksempelvis også bare bygge uden at spørge/orientere kommunen. Ingen problemer i det. Men den dag naboen eller en ny ejer så lige kontakter Kommunen, ja så er vi der igen.
Så det du kan undgå ved at kontakte en installatør (og lave en aftale) er at du måske ikke kommer i klemme senere. Og korrekt, det skal være en installatør (oftest chefen/ejeren af biksen. Han kan være udlært elektrikker, men behøver ikke være det.)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for yderst detaljeret svar :)

Det lyder som om at det er en god idé, at jeg prøver at få fat i en installatør, der vil lægge navn til.

Skulle der være en autoriseret installatør herinde fra Sjælland af, der skulle have lyst til at godkende min installation, og lægge navn til mod betaling, hører jeg meget gerne fra vedkommende.

Jeg kan kontaktes via en privat besked herinde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej

Det er ikke så tit jeg er aktiv herinde, men når man læser noget med decideret fejlinformation er jeg nødt til at reagere.

Her er nogle facts.

1. Alle installationer skal laves af en autoriseret installatør.

2. Noget allerede monteret materiel (bla. stikk.) må udskiftes af lægmand.

3. En elektriker må ikke lave autorisationskrævende arbejde, medmindre han/hun er ansat i en virksomhed med en virksomheds autorisation. I denne virksomheds autorisation skal navnet på evt. ansatte der udfører arbejdet være anført. Dvs. at en aut. installatør stadig er ansvarlig for arbejdet udført af hans ansatte!

4. Ved starten af et arbejde, som strækker sig ud over "et par stikkontakter", skal der laves en tilmelding af en autoriseret installatør til SIK, når arbejdet er fuldført skal der efterfølgende laves en færdigmelding til samme.

5. Det er under ingen omstændigheder lovligt for en autoriseret installatør at "skrive under" for en installation, han ikke selv (eller evt. ansatte) har lavet.

Indenfor 2 min. kan jeg se om en elinstallation er lavet af en elektriker.

Jeg har alt for mange gange lavet noget om, som folk selv lige har lavet.

Man kan selvfølgelig også være ligeglad med alt det jeg har skrevet, men den dag boligen sælges, skal der laves et el eftersyn. Et sådant eftersyn vil uden tvivl blive væsentligt grundigere, hvis den udførende kan se at det ikke er udført af elektriker. Herefter skal installationen udbedres på sælgers regning.

Det er simpelthen for dumt ikke at få arbejdet udført af et autoriseret firma.

Det er jo ikke for sjov at elektriker- og installatøruddannelsen varer hhv. 4 og 2 år.

Mvh.

En Aut. Elinstallatør

Ps. Beklager hvis jeg lyder lidt firkantet/vred, har bare set forkert udførte installationer lidt for mange gange...

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej

Det er ikke så tit jeg er aktiv herinde, men når man læser noget med decideret fejlinformation er jeg nødt til at reagere.

Her er nogle facts.

3. En elektriker må ikke lave autorisationskrævende arbejde, medmindre han/hun er ansat i en virksomhed med en virksomheds autorisation. I denne virksomheds autorisation skal navnet på evt. ansatte der udfører arbejdet være anført. Dvs. at en aut. installatør stadig er ansvarlig for arbejdet udført af hans ansatte!

4. Ved starten af et arbejde, som strækker sig ud over "et par stikkontakter", skal der laves en tilmelding af en autoriseret installatør til SIK, når arbejdet er fuldført skal der efterfølgende laves en færdigmelding til samme.

5. Det er under ingen omstændigheder lovligt for en autoriseret installatør at "skrive under" for en installation, han ikke selv (eller evt. ansatte) har lavet.

Man kan selvfølgelig også være ligeglad med alt det jeg har skrevet, men den dag boligen sælges, skal der laves et el eftersyn. Et sådant eftersyn vil uden tvivl blive væsentligt grundigere, hvis den udførende kan se at det ikke er udført af elektriker. Herefter skal installationen udbedres på sælgers regning.

Det er jo ikke for sjov at elektriker- og installatøruddannelsen varer hhv. 4 og 2 år.

Mvh.

En Aut. Elinstallatør

Ps. Beklager hvis jeg lyder lidt firkantet/vred, har bare set forkert udførte installationer lidt for mange gange...

Firkantet..

Tja..

NEJ, for der er jo rigtigt

jeg har selv set flere installationer som er en brandfælde eller har potentiale til at tilføre stor personskade / død.

Det mener jeg at man på ingen måde kan se igennem fingere med, jeg ville ikke kunne acceptere at en anden kommer til skade fordi jeg mente at jeg havde udført det rigtigt.

En installatør har minimum 6 års uddannelse, det er der jo en grund til, el/strøm/spænding er farligt, når man først har set de kræfter der er i EL så, sjusker / mener det er korrekt, man ikke.

Lad nu de professionelle gøre hvad de er bedst til. hvis det er en stikkontakt det drejer sig om, skift den hvis du tør, den kan også være farlig.

Jeg kommer aldrig til at forstå at man tør chancen

skæld mig gerne ud, jeg mener det.

Link til kommentar
Del på andre sites

OK, mange tak for input, det giver da lidt at tænke over :huh:

Dog undrer jeg mig over følgende udtalelse:

Hvad er det, der går at du kan se det, så længe man har benyttet de rigtige ledningsfarver, indbygningsdåser osv er det vel ikke så let at se, eller tænker du på selve arbejdet i tavlen, hvilket måske kan være lidt mere afslørende end ude ved de enkelte stikkontaker og lampeudtag

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg var spændt på hvor længe mine "liberale" udtalelser fik lov at stå umodsagt. 

Super med facts, og dialogen kan være med til at udybe og forklarer dem. Og nu har jeg sovet lidt på det inden jeg farede i blækhuset, så vi kan holde den sobre tone :)

1: Nej

SB6 134.1.1

Installationen skal i håndværksmæssig henseende udføres forsvarligt og godt af kvalificerede personer og under anvendelse af egnet materiel.

2: Korrekt

Installatørloven §3   Stk. 3.

Enhver må foretage udskiftning af afbrydere og stikkontakter uden jordkontakt for højst 250 V på steder, hvor der ikke er krav om højere kapslingsklasse end IP20. Er stikkontakterne forsynet med jordkontakt, må enhver foretage sådan udskiftning, hvor der ikke er krav om højere kapslingsklasse end IP20, hvis installationen er beskyttet med HPFI- eller HFI-afbryder. Enhver må ligeledes opsætte og nedtage belysningsarmaturer på steder, hvor der ikke er krav om højere kapslingsklasse end IP20, samt i badeværelser. Enhver må endvidere i private boliger foretage arbejder, der er omfattet af § 2, nr. 4.

3: Korrekt

Bekendtgørelse om drift af installatørvirksomhed §15 Stk. 2.

Autoriserede, der lader arbejde udføre af ansatte medarbejdere, har ansvaret for at bemande opgaver og for at medarbejderne er kvalificerede til at udføre arbejdet. Den autoriserede skal give disse medarbejdere instruktion og føre tilsyn med, at arbejdet udføres i overensstemmelse med instruktionerne og de i stk. 1 nævnte regler samt virksomhedens sikkerhedskvalitetsstyringssystem.

4: Muligvis. Er ikke bekendt med man skal melde til SIK, kun til net/forsyningselskaber jvr. deres fælles- og individuelle regulativer.

Bekendtgørelse om drift af installatørvirksomhed § 22.

Den autoriserede skal ved ethvert arbejde følge netselskabets forretningsgang med hensyn til indsendelse af blanketter, tegninger og lignende og skal i øvrigt følge de af netselskabet givne anvisninger med hensyn til udførelse af bestemte arbejder.

5. Nej. Det er dog korrekt at sådan er det normalt men der er dog undtagelser:

§ 17. Den autoriserede må ikke tage ansvaret for arbejde, der er udført af personer, der ikke er ansat i virksomheden, jf. dog stk. 3.

Stk. 2. Den autoriserede må ikke tage ansvaret for arbejde, der er udført af personer, der ikke er omfattet af den autoriseredes ledelsesmæssige beføjelser, således som disse er fastlagt i medfør af lovens § 5, stk. 1, nr. 6, og i virksomhedens sikkerhedskvalitetsstyringssystem.

Stk. 3. Den autoriserede kan dog tage ansvar for personer, der ikke er ansat i virksomheden, såfremt der udarbejdes en aftale med den virksomhed, som den pågældende normalt er tilknyttet. Det skal af aftalen fremgå, at den autoriserede, der benytter den lejede arbejdskraft, bærer ansvaret for det arbejde, den pågældende udfører, samt for hvilken periode den pågældende er udlejet. Den pågældende skal endvidere være omfattet af den autoriserede virksomheds sikkerhedskvalitetsstyringssystem.

Stk. 4. I tilfælde af at den, der har udført et arbejde, nægter eller er ude af stand til at færdigmelde arbejdet, kan Sikkerhedsstyrelsen efter ansøgning give tilladelse til, at en autoriseret elinstallatør foretager færdigmelding. Den autoriserede elinstallatør overtager ikke herved ansvaret for det udførte arbejde. Den autoriserede elinstallatør skal som vilkår for tilladelsen foretage en gennemgang af installationen med henblik på at sikre, at denne lever op til stærkstrømsbekendtgørelsens krav. Gennemgangen skal foretages efter Sikkerhedsstyrelsens retningslinjer herfor.

Så her er muligheden for at GDS arbejde kan lovligøres. Hermed siger jeg ikke at det er normal praksis, men at det ikke bombastisk kan siges at det er ulovligt.

Om du på 2 min. kan sige om en elinstallation er lavet af en elektrikker skal jeg ikke kunne sige.

Jeg vil blot tilføje at jeg har set GDS arbejde pænere og mere korrekt udført efter producentens anvisninger og SB´s regler, end noget som er udført af "professionelle" elektrikkere der arbejde på akkord under en autorisation. Men igen det falder nok tilbage på pkt. 1 om arbejdet er blevet udført af kvalificerede personer.

Og vi er helt enige om ansvaret i sidste ende er ejerens og det kan være for dumt og forbundet med store konsekvenser ikke at få arbejdet udført lovligt.

PS: Jeg har det ligesom dig at jeg bliver irriteret over dem som ikke kan gøre tingene ordentligt/korrekt. Så bør de lade være.

Hej

Her er nogle facts.

Mvh.

En Aut. Elinstallatør

Link til kommentar
Del på andre sites

1. GDS falder ikke på denne, det er korrekt. Men hvis du ser på § 17, som du selv linker til i punkt 5. Stk. 3 er beregnet til indlejede folk i et givent installationsfirma. Stk. 4 er beregnet til, hvis en virksomhed f. eks. går konkurs, og derved ikke kan færdiggøre en installation. Hvis det er den du mener at kan bruge til GDS, glemmer du måske at tilmelding af en installation ikke er nævnt. Dvs. at en installatør ikke kan tilmelde et arbejde, som han eller medarbejdere ikke selv udfører.

Jeg vil derfor stadig påstå at GDS arbejde ikke er lovligt. Hvis man tænker over det giver det vel også ret god mening. Ellers undergraver det jo autorisationsordningen fuldstændigt. Hvad skulle man så bruge en autorisation til, hvis blot man kendte en installatør, som ville sende tilmelding og færdigmeldinger helt lovligt?

Det med at jeg kan se om det er GDS indenfor 2 min. Det vil jeg gerne rette til 99% af alt GDS arbejde, kan jeg genkende indenfor 2 min. Der kan jo selvfølgelig være enkelte undtagelser, om jeg har mødt nogen igennem 15 år, kan jeg derfor af gode grunde ikke sige.

Det er bare svært at lære 4 års praktisk arbejde, ved at læse en masse bøger, om hvordan arbejdet skal udføres.

Jeg var spændt på hvor længe mine "liberale" udtalelser fik lov at stå umodsagt. 

Super med facts, og dialogen kan være med til at udybe og forklarer dem. Og nu har jeg sovet lidt på det inden jeg farede i blækhuset, så vi kan holde den sobre tone :)

1: Nej

SB6 134.1.1

Installationen skal i håndværksmæssig henseende udføres forsvarligt og godt af kvalificerede personer og under anvendelse af egnet materiel.

2: Korrekt

Installatørloven §3   Stk. 3.

Enhver må foretage udskiftning af afbrydere og stikkontakter uden jordkontakt for højst 250 V på steder, hvor der ikke er krav om højere kapslingsklasse end IP20. Er stikkontakterne forsynet med jordkontakt, må enhver foretage sådan udskiftning, hvor der ikke er krav om højere kapslingsklasse end IP20, hvis installationen er beskyttet med HPFI- eller HFI-afbryder. Enhver må ligeledes opsætte og nedtage belysningsarmaturer på steder, hvor der ikke er krav om højere kapslingsklasse end IP20, samt i badeværelser. Enhver må endvidere i private boliger foretage arbejder, der er omfattet af § 2, nr. 4.

3: Korrekt

Bekendtgørelse om drift af installatørvirksomhed §15 Stk. 2.

Autoriserede, der lader arbejde udføre af ansatte medarbejdere, har ansvaret for at bemande opgaver og for at medarbejderne er kvalificerede til at udføre arbejdet. Den autoriserede skal give disse medarbejdere instruktion og føre tilsyn med, at arbejdet udføres i overensstemmelse med instruktionerne og de i stk. 1 nævnte regler samt virksomhedens sikkerhedskvalitetsstyringssystem.

4: Muligvis. Er ikke bekendt med man skal melde til SIK, kun til net/forsyningselskaber jvr. deres fælles- og individuelle regulativer.

Bekendtgørelse om drift af installatørvirksomhed § 22.

Den autoriserede skal ved ethvert arbejde følge netselskabets forretningsgang med hensyn til indsendelse af blanketter, tegninger og lignende og skal i øvrigt følge de af netselskabet givne anvisninger med hensyn til udførelse af bestemte arbejder.

5. Nej. Det er dog korrekt at sådan er det normalt men der er dog undtagelser:

§ 17. Den autoriserede må ikke tage ansvaret for arbejde, der er udført af personer, der ikke er ansat i virksomheden, jf. dog stk. 3.

Stk. 2. Den autoriserede må ikke tage ansvaret for arbejde, der er udført af personer, der ikke er omfattet af den autoriseredes ledelsesmæssige beføjelser, således som disse er fastlagt i medfør af lovens § 5, stk. 1, nr. 6, og i virksomhedens sikkerhedskvalitetsstyringssystem.

Stk. 3. Den autoriserede kan dog tage ansvar for personer, der ikke er ansat i virksomheden, såfremt der udarbejdes en aftale med den virksomhed, som den pågældende normalt er tilknyttet. Det skal af aftalen fremgå, at den autoriserede, der benytter den lejede arbejdskraft, bærer ansvaret for det arbejde, den pågældende udfører, samt for hvilken periode den pågældende er udlejet. Den pågældende skal endvidere være omfattet af den autoriserede virksomheds sikkerhedskvalitetsstyringssystem.

Stk. 4. I tilfælde af at den, der har udført et arbejde, nægter eller er ude af stand til at færdigmelde arbejdet, kan Sikkerhedsstyrelsen efter ansøgning give tilladelse til, at en autoriseret elinstallatør foretager færdigmelding. Den autoriserede elinstallatør overtager ikke herved ansvaret for det udførte arbejde. Den autoriserede elinstallatør skal som vilkår for tilladelsen foretage en gennemgang af installationen med henblik på at sikre, at denne lever op til stærkstrømsbekendtgørelsens krav. Gennemgangen skal foretages efter Sikkerhedsstyrelsens retningslinjer herfor.

Så her er muligheden for at GDS arbejde kan lovligøres. Hermed siger jeg ikke at det er normal praksis, men at det ikke bombastisk kan siges at det er ulovligt.

Om du på 2 min. kan sige om en elinstallation er lavet af en elektrikker skal jeg ikke kunne sige.

Jeg vil blot tilføje at jeg har set GDS arbejde pænere og mere korrekt udført efter producentens anvisninger og SB´s regler, end noget som er udført af "professionelle" elektrikkere der arbejde på akkord under en autorisation. Men igen det falder nok tilbage på pkt. 1 om arbejdet er blevet udført af kvalificerede personer.

Og vi er helt enige om ansvaret i sidste ende er ejerens og det kan være for dumt og forbundet med store konsekvenser ikke at få arbejdet udført lovligt.

PS: Jeg har det ligesom dig at jeg bliver irriteret over dem som ikke kan gøre tingene ordentligt/korrekt. Så bør de lade være.

Link til kommentar
Del på andre sites

Share

• Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok