Kristoffer Kvisthøj Skrevet January 27, 2013 Rapporter Share Skrevet January 27, 2013 Hej... Er i gang med et omfattende ihc projekt og vil egentlig gerne vide om der er fordele eller ulemper ved enten at bruge de funktionsblokke der hører til ihc standard med diverse rum og masterblok eller bruge mange almindelige funktionsblokke + selv fabrikerede. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Ole Besvaret January 28, 2013 Rapporter Share Besvaret January 28, 2013 Hej Kristoffer, og velkommen til IHC user. Jeg stod selv og skulle træffe det valg du står over for, da jeg startede op for omkring 3-4 år siden. Jeg valgte at tage udgangspunkt i LK standard hus blokkene (vel at mærke det gamle LK standard hus, der er fornylig frigivet et nyt sæt), og så selv modificere disse blokke så de kom til at passe præcis til midt behov. Jeg havde fra starten af gjort mig klart, at jeg ville inddrage IHC’en til håndtering af alarm (indbrud, røg, lækage), toilet rutelys om natten, sluk alt funktioner, PIR slukker lys i rum efter inaktivitet i et defineret tidsrum, hjemmesimulering af lys når ingen er hjemme, ventilation i baderum, med videre. Det var vist den primære årsag til at jeg tog udgangspunkt i LK standard hus blokkene, jeg finder, at de så er oplagte at bruge. Jeg vil tilføje, at der dog ligger en del arbejde i at tilpasse de gamle blokkene, således de understøtter wireless dimmere i stedet for trådede dimmere. Jeg har valgt kun at benytte wireless dimmere, og de gamle LK standard hus blokke er sikkert udviklet tidligere end disse, og understøtter som udgangspunkt kun de gamle trådede dimmere. Der ud over synes jeg der mangler en lidt mere ensartet og konsekvent måde at kode blokkene på, på tværs af blokkene. De samme funktioner er programmeret vidt forskelligt internt i blokkene, hvilket dermed besværliggør at gennemskue opbygningen. Jeg er også et par gange løbet ind i variabler som internt i blokken er benævnt ens, hvilket gør det endnu mere tricky. Men jeg er heller ikke på nogen måde rutineret IHC funktionsblok koder. Håber det bidrog dig i dine videre overvejelser. Hilsner Ole Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kristoffer Kvisthøj Besvaret January 28, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 28, 2013 Mange tak for dit svar Ole. Ja jeg er også så småt begyndt på at modificere dit færdige blokke, bl.a. til trådløse dimmere som du selv nævner. Har også valgt at bruge de færdige blokke, da de samler mange af funktionerne i den samme istdet for at bruge mange flere mindre blokke. Men må sige det nok kommer til at tage lidt tid, at få det dele tilpasset. Godt man er lidt "nørd"/interesseret så det er spændende at rode med. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars1 Besvaret January 28, 2013 Rapporter Share Besvaret January 28, 2013 Hej... Er i gang med et omfattende ihc projekt og vil egentlig gerne vide om der er fordele eller ulemper ved enten at bruge de funktionsblokke der hører til ihc standard med diverse rum og masterblok eller bruge mange almindelige funktionsblokke + selv fabrikerede.Det afhænger 100% af hvor dygtig du er til at programer IHC, hvor meget tid du gider ofre, og om du kan leve med den måde som IHC standard blokkene er bygget på. Personligt bruger jeg standard blokke hvor det giver mening, og bygger min egne (80% af mit IHC program ) hvor det giver mening. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts