Hop til indhold
  • 0

Smeltet Samlemuffe


McenterFreak
 Share

Spørgsmål

Ved godt dette ikke er et IHC spørgsmål, men håber der er nogen der kan svare

Jeg har en stikkontakt hvor vi har benyttet en løs Induktions kogeplade på 2000 watt. inde i kogeøen er der en samlemuffe (fasen) der er smeltet, med efterfølgende ild. Ledningen er 1,5 kvadrat, hvilket jeg mener er tilstrækkeligt, så hvordan kan det ske at den smelter og begynder at brænde?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

=løsforbindelse, har du billede?

Har klippet til og fra ledningen ned til usmeltet isolering og sat muffer på begge, men ikke samlet dem igen, før jeg er helt afklaret. Jeg føler mig rimelig sikker på at begge skruer var skruet godt til, men er usikker på om 1,5 kvadrat er nok til  2000 watt induktionspladen?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

230v x 10A = 2300w, det er altså ikke noget problem med 1,5mm2, forudsat varmeafgivelses mulighederne er normale. Se f.eks http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/stroemvaerdier_pvc.php

Tak for alle svar. Sætter en ny dåse i, og trækker nye kabler i 1,5 kvadrat (godt jeg valgte flexrør da vi byggede køkkenet om:-))

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

230v x 10A = 2300w, det er altså ikke noget problem med 1,5mm2, forudsat varmeafgivelses mulighederne er normale. Se f.eks http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/stroemvaerdier_pvc.php

Den beregning gælder kun for Ohms belastning. En induktions kogeplade er en induktiv belastning (deraf navnet induktions kogeplade ;)). Men hvis induktions kogepladen er lavet korrekt sidder der en kondensator som er tilpasset, så den modvirker induktions effekten i den strøm som kogepladen trækker.

 

Teoretisk kan kondensatoren være stået af, og samle muffen var så det dårligste sted. Men det kræver at man kender cos værdien for induktions kogepladen for at kunne regne strømværdien for 2000W ud hvis kondensatoren er fejlet.

Men jeg har alligevel mest tiltro til at det er en dårlig samling. Jeg har flere gange oplevet at have skruet noget godt sammen, men hår jeg så lige vrikkede med samlemuffen gik en af ledningerne løs. Dette kan også ske hvis man spænder for hårdt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Den beregning gælder kun for Ohms belastning. En induktions kogeplade er en induktiv belastning (deraf navnet induktions kogeplade ;)). Men hvis induktions kogepladen er lavet korrekt sidder der en kondensator som er tilpasset, så den modvirker induktions effekten i den strøm som kogepladen trækker.

 

Teoretisk kan kondensatoren være stået af, og samle muffen var så det dårligste sted. Men det kræver at man kender cos værdien for induktions kogepladen for at kunne regne strømværdien for 2000W ud hvis kondensatoren er fejlet.

Men jeg har alligevel mest tiltro til at det er en dårlig samling. Jeg har flere gange oplevet at have skruet noget godt sammen, men hår jeg så lige vrikkede med samlemuffen gik en af ledningerne løs. Dette kan også ske hvis man spænder for hårdt.

Så bliver jeg lidt nervøs for at det kan ske igen. Jeg kom til at tænke på om en medvirkende årsag til at der gik ild i det, var at låget på dåsen ikke var sat på. Hvis den havde været på, så var der vel ikke gået ild i det, på grund af manglende ilt?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så bliver jeg lidt nervøs for at det kan ske igen. Jeg kom til at tænke på om en medvirkende årsag til at der gik ild i det, var at låget på dåsen ikke var sat på. Hvis den havde været på, så var der vel ikke gået ild i det, på grund af manglende ilt?

Hvis du har forsikret korrekt (max 13A), sker det ikke pga. for tynde ledninger. Så vil sikringen slå fra, før ledningerne bliver opvarmet. Det har helt sikkert været pga. en dårlig forbindelse i samlemuffen.

 

Når vi snakker 2300W på en 10A's sikring. burde det faktisk hedde 2300VA (volt-ampere = total effekt), da sikringen er ligeglad med om belastningen er ohmsk, kapacativ eller induktiv. Den springer altid ved 10A.

 

Prøv at læse vejledningen til din kogeplade hvad der kræves af forsikring.

 

Der var måske ikke gået ild i det, hvis låget havde været på, men varmen vil stadig have været der. Så havde det måske i stedet stået og og ulmet igennem længere tid, hvilket potentiel set kunne have været farligere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du har forsikret korrekt (max 13A), sker det ikke pga. for tynde ledninger. Så vil sikringen slå fra, før ledningerne bliver opvarmet. Det har helt sikkert været pga. en dårlig forbindelse i samlemuffen.

 

Når vi snakker 2300W på en 10A's sikring. burde det faktisk hedde 2300VA (volt-ampere = total effekt), da sikringen er ligeglad med om belastningen er ohmsk, kapacativ eller induktiv. Den springer altid ved 10A.

 

Prøv at læse vejledningen til din kogeplade hvad der kræves af forsikring.

 

Der var måske ikke gået ild i det, hvis låget havde været på, men varmen vil stadig have været der. Så havde det måske i stedet stået og og ulmet igennem længere tid, hvilket potentiel set kunne have været farligere.

Har lige checket i skabet. Der er en 10A sikring foran, så det skulle være i orden. Fandt lige en manual til induktionskogepladen på nettet hvor der står:

"The device should be connected to a rolled-out extension cable with a maximum length of

3 m and a cross-section of 2 mm. If an intermediate switch is used, it must be rated at min. 16 A"

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så bliver jeg lidt nervøs for at det kan ske igen. Jeg kom til at tænke på om en medvirkende årsag til at der gik ild i det, var at låget på dåsen ikke var sat på. Hvis den havde været på, så var der vel ikke gået ild i det, på grund af manglende ilt?

Jeg tror ikke det havde ændret noget om der havde været låg på dåsen eller ej. De er ikke så tætte at de kan holde ilten uden.

 

Nu ved jeg ikke hvor du har kogepladen fra, men jvf. din villedning kræver den 2,5 kvardrat kabel. Du kan dog godt fortsætte med 10A sikring. Det er ikke første gang jeg har set induktions kogeplader være mærket med krav om kraftigere installation end normale kogeplader, men ofte er det ikke noget problem at køre den på en alm 1,5 kvardrat installation, så i sidste ende tror jeg fortsat mest på en dårlig forbindelse i samle muffen.

 

En lille note omkring induktive og kapasitive belastninger, og hvorfor de ikke er helt ligegyldige.

Jeg var for 2 år siden på kursus i design af power installationer til data centre. Kurset forgik i Tyskland og blev kørt af http://www.cp-institute.de/ i samarbejde med IBM og Paderborn Airport. Dem fra cp-institute ved hvad de taler om, ingen tvivl om det. De fortalte bl.a. om en sag de havde været kaldt ud til. Det var et mindre familie drevet hotel, hvor elektronisk udstyr stod af i bunker, og ingen kunne forstå hvorfor. De brugte 14 dage hvor de gik alt igennem uden at finde andet end skønheds fejl, lige indtil de en sommeraften sad og nød en øl på cafeen overfor og kom til at kigge på hvor meget lys der var på og i bygningen. Det viste sig at problemerne var opstået samtidig med at hotellet var gået over til lav enegi pære. Jeg kan ikke huske om deres belastning var blevet induktiv eller kapasitiv, men de havde i hvertfald en større fase forskydning end en større dansk fabrik uden fase kompenserings anlæg. :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du må trække til ledning op til 3 meter 1.5 mm2 når brugs genstand er 16a, så muffen var ikke spændt. Var det en dobbel muffe el?

Når producenten forskriver 2,5 kvadrat så skal man bruge 2,5 kvardrat. I vejledning som McenterFreak har referet står der cross-section of 2 mm. Det kan så enten være 2 kvadrat eller hvis de mener en diameter på 2mm så vil det være 3,14 kvadrat jvf. http://regneregler.dk/cirkel.jsp. Med 2000W og 16A vil jeg satse på at 2,5 kvardrat vil være passende.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du må trække til ledning op til 3 meter 1.5 mm2 når brugs genstand er 16a, så muffen var ikke spændt. Var det en dobbel muffe el?

Det var en dobbelt muffe, og jeg trak i den afsmeltede metalmuffe. Ledningerne sad fast. Men da der har sandsynligvis været manglende tilspænding, har jeg konkluderet ud fra de tilbagemeldinger jeg har fået her

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Når producenten forskriver 2,5 kvadrat så skal man bruge 2,5 kvardrat. I vejledning som McenterFreak har referet står der cross-section of 2 mm. Det kan så enten være 2 kvadrat eller hvis de mener en diameter på 2mm så vil det være 3,14 kvadrat jvf. http://regneregler.dk/cirkel.jsp. Med 2000W og 16A vil jeg satse på at 2,5 kvardrat vil være passende.

Ser ud til at jeg skal til at trække nye kabler. Godt jeg lavede det med fleksrør uder det støbte gulv:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Når producenten forskriver 2,5 kvadrat så skal man bruge 2,5 kvardrat. I vejledning som McenterFreak har referet står der cross-section of 2 mm. Det kan så enten være 2 kvadrat eller hvis de mener en diameter på 2mm så vil det være 3,14 kvadrat jvf. http://regneregler.dk/cirkel.jsp. Med 2000W og 16A vil jeg satse på at 2,5 kvardrat vil være passende.

 

en 1.5 mm2 ledning kan godt tåle 16 ampere... så intet uroligt ved det... ALTID bruger man 1.5 til komfur/kogeplader osv som tilledning i boliginstallation...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

en 1.5 mm2 ledning kan godt tåle 16 ampere... så intet uroligt ved det... ALTID bruger man 1.5 til komfur/kogeplader osv som tilledning i boliginstallation...

Den kan jeg så ikke lige forstå, idet jeg netop har renoveret min datters lejlighed, og udskiftet hele el installationen. Her var det et krav fra installatøren at der skulle være 16A og 2,5 kvadrat til kogepladen. Det viste sig at være en go ide, da den nyindkøbte induktionskogeplade trak 6 Kwatt, hvilket igen krævede at den tavle der var i lejligheden (1 fase+0, 10A uden jord) blev udskiftet (Så fik hun også IHC, piss, det var for dyrt!).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvor er det lige det stå i SB6 ? For din reference hensviser til Overspændingsbeskyttelse i TN TT og IT systemer.

 

Først og fremmest - i bolig sammenhæng gælder dette kun tilledninger - altså ikke den faste installation.

Det er en kombination af to steder i SB. 431.1, note 3:

Tilledninger, som tilsluttes stikkontakter eller udløbsrosetter o.l., er ikke nødvendigvis overbelastningsbeskyttet. Internationale bestemmelser for kortslutningsbeskyttelse af sådanne ledninger er under overvejelse. Indtil videre skal bestemmelserne i bilag A til kapitel 43 følges, medmindre bestemmelserne i 434 fuldt ud er opfyldt.

I følge min lærer på teknisk skole i min lærlingetid, skal det tolkes således at så længe betingelserne i Bilag A er opfyldt, er beskyttelsen af tilledningen ok. I tabellen i Bilag A kan man så se at en 1,5 kvadrat kan forsikres med helt op til 32A (ikke at jeg synes at det er en god ide).

 

Når vi snakker fast installation og bolig, er det kapitel 801 der gælder - altså max 13A for en 1,5 kvadrat ledning.

 

Til sidst vil jeg sige at det der står i vejledningen med min. 2 kvadrat, gælder hvis man bruger en forlængerledning til at tilslutte kogepladen. De 16A der også refereres til gælder en evt. foransiddende afbryder, og ingen af delene siger noget om kravene til den faste installation.

Rent praktisk vil det nok stadig være en god ide at skifte til 2,5 kvadrat ledning - men det hjælper ikke hvis den nye samling også er dårlig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok