Hop til indhold
  • 0

Styring Af 2 Stk Uni Dæmpere Parallelt

Jens Ostenfeld
 Share

Spørgsmål

I Stuen har jeg to lysgrupper, den ene er en pendel over spisebordet (ikke relevant her), og den anden er til det øvrige lys, som primært er en del spots. Der er en del spots, og de kommer op over 250 W i forbrug. Jeg har derfor delt denne gruppe, således at den styres af 2 stk UNI dæmpere "parallelt". Dvs. de er sat fuldstændig ens op, og får begge samtidigt de samme signaler.

Det burde virke i teorien, og det virker da også i praksis - næsten! Man KAN faktisk godt snyde dæmperene ved hurtige tryk, eller hvis man trykker på to svagstrømstryk samtidig. Og det hænger jo sikkert sammen med at IHCen arbejder med én kommando ad gangen.

Men kan man ikke gøre det bedre?, dvs. at den ene dæmper "sættes = den anden", sådan at man tvinger dem til at være synkrone.

Vedlagt projektet, det er i stuen det foregår. Er der nogen der kan knække denne nød?

Venlig hilsen

Jens

30122012.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

I Stuen har jeg to lysgrupper, den ene er en pendel over spisebordet (ikke relevant her), og den anden er til det øvrige lys, som primært er en del spots. Der er en del spots, og de kommer op over 250 W i forbrug. Jeg har derfor delt denne gruppe, således at den styres af 2 stk UNI dæmpere "parallelt". Dvs. de er sat fuldstændig ens op, og får begge samtidigt de samme signaler.

Det burde virke i teorien, og det virker da også i praksis - næsten! Man KAN faktisk godt snyde dæmperene ved hurtige tryk, eller hvis man trykker på to svagstrømstryk samtidig. Og det hænger jo sikkert sammen med at IHCen arbejder med én kommando ad gangen.

Men kan man ikke gøre det bedre?, dvs. at den ene dæmper "sættes = den anden", sådan at man tvinger dem til at være synkrone.

Vedlagt projektet, det er i stuen det foregår. Er der nogen der kan knække denne nød?

Venlig hilsen

Jens

Nu ved jeg ikke hvordan dit program er lavet, men hvis de skal virke 100% ens, bør de være forbundet til den samme FB. Det vil sige at udgangene på FB'en skal trækkes over på begge dimmer. Hvis det er sådan dit program er lavet, så bør der ikke være nogen forskel, selv ikke med MEGET hurtige tryk, eller aktivering flere tryk samtidig.

Jeg ved ikke hvordan programmet afvikles idag, men i gamle dage var det en sekventiel gennemløb af programmet. Hvis ikke en indgang var ændret sprang den den del af programmet over. Hvis det fortsat er sådan at programmet afvikles, bør der ikke være forskel på de 2 dimmer hvis de ellers er forbundet til den samme FB.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Har ikke selv wireless så ved ikke om det vil virke i praksis, da der jo er en tilbagemelding på niveau, og hvis der nu kommer 2 signaler som ikke er 100% ens hvad så ?

Men det vil en test jo vise. Ellers må man jo lave én FB der kan holde styr på 2 dimmere.

Men er det i praksis et stort problem eller bare noget der kan fremprovokeres hvis man vil, og utilsigtet sker 1-2 gange om året ?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Lars,

jeg har ikke prøvet den, det er lidt over mit niveau at få det til at spille.

Kunne du evt. lokkes til at sætte den ind?

Projektet er vedlagt øverst i tråden (nu).

Vh Jens

Jeg tror du kan løse problemet meget mere simpelt, hvis du simpelt hen fjerne den ene FB og bruger senarie reguleringen fra den der er tilbage til at styre begge dimmer.

Lys indikeringen man du kun føre tilbage fra den ene dimmer, men det burde ikke være et problem når de køre parallelt.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Lars J

Jeg har nu implementeret din løsning ver. 2 hvor 1 FB styrer 2 dimmere. Den virker tilsyneladende perfekt.

Jeg noterede mig, at man lige efter linkning og uploadning af det ny projekt lige skulle synkronisere dem ved at dæmpe dem begge helt ned, så de var ens. Men som sagt, så virker de perfekt og er ikke til at snyde.

Tusind tak for hjælpen.

Vh Jens

Link til kommentar
Del på andre sites