Hop til indhold
  • 0

Blink Ved Pir Aktivitet

diskoboy
 Share

Spørgsmål

I min stue har jeg 1 kontakt (3 slutte med dioder) hvor jeg ønsker dioderne blinker x gange når der er aktivitet ved PIR'en der sidder uden for.

Mit problem er bare at hvis der er lys i dem i forevejen (pga. lys er tændt / der er strøm i stikkontakt osv.) så glemmer den hvad der var før.

Hvordan får man den til at blinke fx 3 gange og derefter retunere til tidligere status (nogle kan være tændt / nogle kan være slukket). Det er blot når når den bliver aktiveret at den lige skal give et signal.

Kan ikke lige lure hvordan jeg kan lave det...

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

I min stue har jeg 1 kontakt (3 slutte med dioder) hvor jeg ønsker dioderne blinker x gange når der er aktivitet ved PIR'en der sidder uden for.

Mit problem er bare at hvis der er lys i dem i forevejen (pga. lys er tændt / der er strøm i stikkontakt osv.) så glemmer den hvad der var før.

Hvordan får man den til at blinke fx 3 gange og derefter retunere til tidligere status (nogle kan være tændt / nogle kan være slukket). Det er blot når når den bliver aktiveret at den lige skal give et signal.

Lav et flag i din fb der får den til at blinke, der sætter status på flaget til hvad værdien på udgangen var før den blinker. Brug så dette flag til at sætte værdien i slutningen af dit program.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Du kan lave en ny FB med 2 indgange for lys tændt og strøm i stikk. samt en indgang for PIR aktiv. Dertil 2 udgange for de 2 dioder. De 2 udgange der idag trækker dine dioder skal du isteddet trække over på de 2 nye indgange. I FB'en er det meget nemt at lave således at dioden blinker når PIR er aktiv, og derefter går tilbage til den tilstand som de 2 andre indgange siger den skal have. Dermed undgår du også de fejl situationer der opstår hvis du tænder eller slukker lyset eller strømmen mens PIR'en er aktiv.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg har prøvet at kigge lidt på hhv 6.4.03 (som kan tælle ned) og den alm. blink funktion 4.1.11.a.

Mit problem er at PIR'en bliver sat til "ON" hver gang jeg går forbi den - dvs. at den kan blive sat til ON både 3 - 4 og 5 gange inden for få sekunder. Desuden er den jo kun ON i det øjeblik hvor den registere bevægelse.

Er der nogen der kan guide mig lidt videre med hvilke funktionsblokke jeg evt. kan bygge videre på?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Så fik jeg lavet det selv :-)

iLED1 / iLED2 / iLED3 = Indgang fra statustryk (for at huske hvilke der er tændt/slukket)

uLED1 / uLED2 / uLED3 = Udgang til statustryk (for at sætte LED status fra før de blinkede)

Udgang for blink = Forbindes til alle LED på statustrykket (det er denne her der blinker)

Indgang for PIR = Tilsluttes PIR

Der skal lige gå 3 minutter fra at den har afviklet den første gang til den kan blive afviklet igen.

Blokken er lavet ud fra div. andre blokke så navngivningen kan snyde lidt...

Hvis der er nogle der har forbedringer, er dette selvfølgelig velkomne :-)

Blink LED ved PIR aktivtet.zip

Link til kommentar
Del på andre sites