Hop til indhold
  • 0

Lys Pir Som Alarm?

Nils Vogt Tranholm
 Share

Spørgsmål

Hej er igang med at renovere et gammelt hus hvor jeg opdaterer det med en IHC installation. Og har derfor lige et hurtigt spørgsmål

Er der virkelig ikke en nem måde at bruge de PIR, man har i diverse rum til lysstyring, til alarm PIR. Så de stopper med at fungere som lys PIR når alarmen er indkoblet. Vil også gerne kunne udkoble diverse zoner for sigselv.

Jeg er nybegynder i IHC men har noget PLC erfaring, syntes dog det burde kunne gøres nemmere, end man laver en funktion ved hver PIR lysstyring som "blokerer" for at den fungerer som lysstyring når alarmen er indkoblet, og vice versa når alarmen er udkoblet...

Kan man anvende noget scenarie? case værdi ? Eller flag værdi?

Jeg har derudover fundet nogle PIR følere som kan fungere på 24/3 indgange, men de kan mindst sættes til 8min forsinket frafald. Kan det passe det ikke er til at finde en 24vdc PIR sensor med en slutte/bryde funktion, som kan sættes til 1 sec forsinket frafald?

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Som du er inde på, er du nok nødt til at indsætte betingelse for at alarmen er frakoblet, for at PIR tænder lyset, hvis du vil bruge de samme PIR til både lys og alarm. Omvendt behøver du ikke, da alarmfunktionsblokken, ikke gør noget selvom PIR bliver aktiveret, med mindre at alarmen er tilkoblet.

Almindelige PIR er dog ikke at foretrække til styring af alarm, da de er alt for følsomme, og helt sikkert vil give flere fejlalarmer.

LK´s PIR har vist alle kun et kort signal på 1-3 sekunder.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg har udvidet mine lysstyrings FB'er med 2 ekstra indgange.

Den første er sat når jeg er bortrest, eller taget på arbejde. Den sørger for at alt lys etc. er slukket, og man ikke kan tænde det igen før jeg kommer hjem, samt at alarmen er slået til.

Den anden er en puls indgang, som går on ca. 1 sek. hvert 10 sek. hvis alarmen går.  Når den går on tænder alt lyset. Det er en ret effektiv måde at smadre evt. tyves nattesyn, samt at skræmme dem væk inden det løber med for meget.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Først vil jeg sige tak til jer begge for svarene

TorbenS, ja har godt nok hørt noget om at de skulle være ret følsomme, men derfor jeg skal bruge nogle med en kort frafaldstid. Så jeg regnede jeg med at i IHC programmeringen at opsætte dem, så de skal se bevægelse i et par sekunder før alarmen går, det burde hjælpe en del på fejlalarmer.

De PIR sensorere jeg har anskaffet mig har desværre en frafaldstid på mindst 8 min, dog kan de via test funktion sættes til 8 sec, men test funktionen resætter sigselv efter en times tid...

Og så vidt jeg har forstået så bruger folk flag værdier, som betingelser for interne værdier? f.eks ved sluk alt, eller som jeg vil forsøge med alm pir til både lys og alarm?

Man kan ikke lave noget smart med scenarie eller case?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Det kan laves på mange forskellige måder, men du kommer ikke udenom at programmere det ind i alle de fb. det skal bruges i.
Prøv eksempelvis at hente LK's IHC Standard 3.1 projektfil, og se hvordan det kan løses. Der bliver det styret af en hustilstand (enum), som bruges i hver fb. til lys.

Filen kan hentes http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/teknisk-support/IHC-standard-software.page?'>HER

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg har udvidet mine lysstyrings FB'er med 2 ekstra indgange.

Den første er sat når jeg er bortrest, eller taget på arbejde. Den sørger for at alt lys etc. er slukket, og man ikke kan tænde det igen før jeg kommer hjem, samt at alarmen er slået til.

Den anden er en puls indgang, som går on ca. 1 sek. hvert 10 sek. hvis alarmen går.  Når den går on tænder alt lyset. Det er en ret effektiv måde at smadre evt. tyves nattesyn, samt at skræmme dem væk inden det løber med for meget.

Lars1

hvordan har du rent praktisk programmeret dette?

Link til kommentar
Del på andre sites