Frederik Larsen Skrevet April 27, 2008 Rapporter Share Skrevet April 27, 2008 Hej,Jeg står og skal indkøbe 230V halogens spots til brug i min garage.Jeg har set nogle hos en forhandler, som er med F/HAT, som må indsættes direkte i isoleringen (5cm afstand rundt om), men hvordan er reglerne mht. kabling?Forhandleren siger at man "skal" bruge silicone kabel som kan klare 280gr, men flere steder har jeg læst at det bare skal kunne klare 90gr.Men kan man ikke bruge alm. installations kabel?Hvor mange gr. kan det klare?Jeg ved godt det er lidt uden for konteksten, men jeg håber i kan hjælpe mig alligevel. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thomasbl Besvaret April 28, 2008 Rapporter Share Besvaret April 28, 2008 alm. ledning, kan klarer 70 grader, det er ikke nok til halogen, du skal bruge noget "downlight" kabel der kan klare 180 grader. der er nogle spot der kan man bruger alm. ledning, men kun hvis temperaturen ved tilslutnigns klemmen ikke overstiger 70 grader, og det er der ikke mange der kan.jeg ville altid vælge et "downlight" kabel.håber det kan hjælpe dig lidt. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Frederik Larsen Besvaret April 28, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 28, 2008 Hej Thomasbl,Tak for svaret.Det "downlight" kabel som forhandleren henviser mig til, koster spidsen af en jetjager, 13,13 kr. pr. mtr. inkl. moms... Ved du om LK eller andre har noget tilsvarende kabel? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
jan pedersen1354922227 Besvaret April 28, 2008 Rapporter Share Besvaret April 28, 2008 Om du skal bruge 90G eller silicone kabel afhænger af producentens anvisniniger, så hvilken spot har du købt type/nr..? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Frederik Larsen Besvaret April 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 29, 2008 Det er de her som jeg har kig på:http://www.el-netsalg.dk/product.asp?product=4563⊂=642 Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Frederik Larsen Besvaret April 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 29, 2008 Nu snakkede jeg lige med producenten, og de siger 90C skulle være fint.Hvor kan jeg få det henne? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thomasbl Besvaret April 29, 2008 Rapporter Share Besvaret April 29, 2008 jeg ved det ikke, men en installatør kan uden tvivl Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
jan pedersen1354922227 Besvaret April 29, 2008 Rapporter Share Besvaret April 29, 2008 Det ser ud til at du har valgt en god spot, men hvis den ikke skal indbygges i isolering kan du godt finde en billigere spot dvs. en uden bagdåse.Vedr. kabelet så er et downlight kabel et rigtigt godt valg da det har nogle gode enskaber, så som at det må bruges som fast installation dvs. føres igemmen bygningsdele(væge m.m.) sløjfes fra spot til spot(hvis fabrikanten skriver af der må sløjfes i spotten).Husk at når man sløjfer fra spot til spot betraktes det altid som fast installation og så skal man altid brug et 3G1,5 kabel med beskyttelsesleder(den gul/grønne leder). Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thomasbl Besvaret April 30, 2008 Rapporter Share Besvaret April 30, 2008 janp, med mindre der ikke er nogen bygningsdele i nærheden, skal der bagdåse på.til dem der har mod og vil vide mere, har sikkerhedstyrelsen, laver en fin beskrivelse.http://www.sik.dk/global/publikationer_og_blanketter/Artikler/Oevrige_artikler/Bedre_lavvoltlysinstallationer.html Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts