Hop til indhold
  • 0

Bimåler

McenterFreak
 Share

Spørgsmål

HejJeg har et lidt specielt problem:Har solceller på tagetDanfoss inverter der rapportere hvad den mener anlægget producererFår dagligt mails hvad Dong modtagerDet der er den ubekendte er: Hvad bruger jeg selv?Hvis jeg installerer en bimåler, kan jeg så logge det i IHC og se hvad jeg forbruger, og hvilken bimåler skal jeg så have

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

• 0

Nå så har jeg haft lidt tid til at skimme dine billeder.

Det er lidt svært at se nøjagtig hvorledes det er tilsluttet, men her er et par skitser som det kunne/burde være samt et par af hvorledes det ser ud til at være lavet.

Måler.pdf

Er det som installation 1 får du målt anexet også, er det som installation 2, ja så skal du have en ekstra bimåler på i den sekundære tavle.

(bemærk på tegningen har jeg ind forneden og ud foroven på Tytan afbryderen. det var nemmest at tegne)

PS. ser ud som du har lidt at lave endnu i "teknikrummet" B)

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Tusind tak Lars

Det skal studeres. Trikkeren kommer igen på mandag.

Ja installationen er noget speciel

Det er en gammel installation som er blevet flyttet i forbindelse med en "handicap sag" (min søn er spastiker), så det skulle gøres billigst muligt, da kommunen skulle betale. Så alle de gamle 3 fasede sikringer er bevaret. Det er lidt noget lort, da det er risikabelt hvis Nullen falder ud, så er det usikkert hvad der sker på de 3 faser

Grunden til de mange grupper er, at huset oprindeligt var el opvarmet, og at der var varme i både indkørsel og på gårdspladsen.

Har du nogle gode forslag til hvordan jeg "optimererer" det gamle lort :rolleyes:

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Lars

Nu fik jeg kikket på dine tegninger og på installationen

Som jeg har forstået det, tjener Tytan'en to formål:

1. Forsikring af annex (på udgangssiden i toppen)

2. Klemrække for tilgangssiden på HPFIerne i hovedtavlen og tilgangen fra solcellerne (på indgangssiden i bunden)

Det er så imellem HPFI'erne i hovedtavlen og Tytan'en trikkern har monteret bimåleren

Det er så planen at han monterer den nye bimåler i annekset's tavle, før HPFI'en

Som jeg har kunnet gennemskue det vil installationen ende med at være som på denne tegning:

Solcelle diagram.pdf

Det jeg er meget i tvivl om, er om hvordan solcelle produktionen har indflydelse på bimålerene? Den skulle jo helst ikke blive målt med

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

OK, det ser helt fint ud. Regnede bare med din Tytan var din hovedafbryder/tarifsikring, men det er så kun til anexet.

Der er ingen problemer mht måling af forbrug nu og du vil kunne samle og/eller beregne alle dine forbrugsdata med opsætningen. Det er ren matematik fra nu af ;-)

Hvis f.eks produktion er større end dit forbrug på de 2 bimålere, ja så skulle salg måleren gerne tælle på hovedmåleren. Den kan du nok ikke umidelbart logge, men det kan du så regne ud fra tal fra inverteren og bimålerne. Og da der er tale om 3 fasede målere er det underordnet hvilke fase der evt. er forbrug på.

Bruger du mere end du producerer, ja så stiger salgs tælleren i hovedmåleren ihverttilfælde ikke, men det gør tilgængæld købs tælleren.

Men ja inden det bliver ren matematik, så skal du selvfølgelig lige have overført/logget pulsdata fra IHC til "et eller andet".

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Tak for svar

Det er således at Dong Energy, som er min distributør, tilbyder en service, hvor man hver dag modtager et opsumeret regneark, med aflæsningen af mine køb/salg tællere i hovedmåleren. Derudover sender inverteren en kommasep. datafil dagligt til min ftp server

Sså nu skal jeg bare finde en metode til at holde alle tallene sammen, dvs. køb/salg på hovedmåler (excel), eget forbrug fra de 2 bimålere (IHC eller Arduino) og inverterens beregnede produduktion (Excel eller noget VB kode) :wacko:

Link til kommentar
Del på andre sites