Lars Jacobsen Besvaret October 19, 2012 Rapporter Share Besvaret October 19, 2012 så kom der endelig svar fra energimidt. og JA måleren skal som tidligere skrevet :iflg fællesregulativet 2011: sidde med uhindret adgang. det vil sige udenfor...så nu har jeg lavet et fint hul i min ny opmuret væg og smidt en af de dersens dyre LK målerrammer derind. øv øvHusk at få trukket et Link-10/Ethernet kabel med i røret ud til måleren, hvis du vil lave noget "fjernaflæsning" af f.eks. S0 pulser på måleren. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thorbjørn skelboe Besvaret October 19, 2012 Rapporter Share Besvaret October 19, 2012 LIge til den med at trække et kabel ud til S0-busen.i måler tavlen. Nu køre jeg og montere el-måler for EnergiMidt og de tager altså et gebyr på et par hundere om måneden for at du kan få adgang til den Puls udgang så det billiger at montere en din-skinne måler i tavlen og bruge den til at måle strømmen med til IHC´en Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret October 19, 2012 Rapporter Share Besvaret October 19, 2012 Nu er det heldigvis ikke alle forsyningsselskaber der tager betaling for denne service.Ellers kan man jo også bruge kablingen sammen med 3 komponenter til at aflæse LED blink:http://www.ihc-user.dk/forum/ihc-programmering/ihc-visual-20/input-samplings-tid/side-3#15146http://www.ihc-user.dk/forum/ihc-programmering/ihc-visual-20/input-samplings-tid#20098Alternativt en Zigsa sensor. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Rene.Qvist Besvaret October 19, 2012 Rapporter Share Besvaret October 19, 2012 Prøv at se herhttp://www.ihc-user.dk/forum/ihc-userdk/vis-mig-din-ihc-tavle/ny-tavle-hager-fwb63Det er min tavle.Jeg bruger meget cat 5 og 6 til mit svagstrøm, har bare forsikret inputmodulerne med en 1 amp din klemme sikring, da de er lidt mindre cu2, så kommer man ikke ud i for høj kortslutningsstrøm på de tyndere kabler. Link 10 bruger jeg altid inde i tavlen, mellem controller input og output Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Michael Nielsen1354922272 Besvaret October 19, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 19, 2012 hvad kan man lige bruge de der målerpulser til?Jeg mener der er en form for fjernaflæsning i energimidts område, havde en app til min mobil i det gamle hus hvor jeg kunne se grafer over forbrug? time/dag/uge... men hvad er der af "smarte" ting som ville være brugbart i forbindelse med IHC ? tænde lys eller "Bare" til en skærm i køkkenet for oversigt af el/vand/varme? eller hvad?hvad bruger I dette til?jeg kan altid komme ud til måleren da jeg har lagt et rør fra måler og ud samt et rør fra ud til gruppetavleplacering inde i huset (hvor stikledningen+jordledning er ført i) Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Rene.Qvist Besvaret October 19, 2012 Rapporter Share Besvaret October 19, 2012 Jeg bruger det til oversigter, jeg har selv bygget en lysmåler der måler alle led blinks.Så kan jeg se præcist hvad der bliver brugt lige nu, og statistik for i går sidste uge måneder og årHar også pulsmåler på vandmåleren til det samme Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret October 20, 2012 Rapporter Share Besvaret October 20, 2012 hvad kan man lige bruge de der målerpulser til?Jeg mener der er en form for fjernaflæsning i energimidts område' date=' havde en app til min mobil i det gamle hus hvor jeg kunne se grafer over forbrug? time/dag/uge... men hvad er der af "smarte" ting som ville være brugbart i forbindelse med IHC ? tænde lys eller "Bare" til en skærm i køkkenet for oversigt af el/vand/varme? eller hvad?hvad bruger I dette til?jeg kan altid komme ud til måleren da jeg har lagt et rør fra måler og ud samt et rør fra ud til gruppetavleplacering inde i huset (hvor stikledningen+jordledning er ført i)[/quote']Det er ikke alle forsyningsselskaber der endnu har givet adgang til web/app hvor du kan se dit (time)forbrug.Det er der så lidt muligheder for når nu man har IHC, (eller andet) der aflæser pulserne.Eksempel på anvendelse:Jeg har lavet en FB der holder øje med min jordvarmepumpes el forbrug, som så via en udgang låser/blokerer for start af jordvarmepumpen i f.eks. 30 min. efter sidste kørsel. Den kan nemlig godt finde på at starte igen 5 min. efter den sidtst lavede varmt vand, da den er ret effektiv til at lave det, men måske ikke får hele varmtvandsbeholderen varmet op.Og sådan en pumpe har ikke godt af mange små sjatstarter, men hellere må køre færre gange i længere tid.En anden mulighed:Overvågning af din vandmåler. Her har jeg også lavet en FB der holder øje med vandflowet, som så kan give alarm hvis det står og siver i længere tid, eller man har glemt en hane i f.eks. Haven der står åben i for lang tid.Det er jo alt der kan tælles på, ikke kun elmåleren. LK har jo lavet rengørings eksemplet; når lyset på toilettet har været aktiveret 10 gange = lille rengørings alarm, 20 gange (uden reset) = stor rengørings alarm. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Rene.Qvist Besvaret October 20, 2012 Rapporter Share Besvaret October 20, 2012 Fedt lars,Det er det der er det fede ved ihc og sensorer, man kan nørde i en evighed med alle de funktioner der kan leges med Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts