Hop til indhold

Gruppetavle ? hvilken

Recommended Posts

Hej. nu har jeg været *passiv* medlem i mange år herinde og NU skal der ske noget, vi er igang med at bygge nyt parcelhus på 157m2 og i den anledning skal jeg da selvfølgelig have IHC. men er allerede strandet ved valg af tavle.kan se der er en del der "'bare" bruger LK's alm UG150 tavler på en træplade, men min talve skal være i et garagerum så mit valg hælder lidt mod de der FWB tavler fra Hager, og nu kommer mine spørgsmål så:1. hvordan gør man med måleren, ville gerne have den inden i tavlen. Jeg kan se der er en hager målerramme er hedder gamma noget, men passer det ind i selve FWB tavlen.2. har planer om en del LED downlights som gerne skulle dæmpes, men de LED's som LM anbefaler 4w phillips, kan ikke dæmpes med uni'en/eller wireles dæmperen fra LK/IHC de havde så en anden dimmer(til dinmontage) men uden huskefunktion, den tænder bare på det den stod på sidste gang den var tændt.3. hvad gør man evt med wireles dimmerne (hvis det da er dem jeg skal bruge) ville gerne have dem inden i tavlen, men kan se alle(næsten) sætter dem i kanaler over tavlerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

1.Hager tavler er generelt bedre kvalitet end LK så bare klø på. Har dog ingen ide eller erfaring mht måler i disse.Det kommer nok også an på hvad dit elselskab siger til placeringen. Er det nybyg skal den side tilgængelig udefra, så det duer nok ikke at gemme den inde i et skab i garagen.2.Der er masser af LED der duer med IHC dimmere. Få lamperne leveret uden lyskilder og køb dem andet steds.3.Du SKAL vælge wireless dimmere, ikke noget med fortråede udgaver, med mindre du har belastning over 250w.Det er ikke let at placere dem direkte i tavler og overholde regler mht varmedeminsionering, afskærmning mm. Derfor placeres de bare i underlag et passende sted på forsyningsledningen til forbrugsgenstanden(lampestedet). Det kan meget passende være i kanaler ved siden af tavlen som eksemplerne herinde.

Link til kommentar
Del på andre sites

1) En Gamma målerramme kan ikke bygges ind i en FWB tavle. Hvis dit forsyningsselskab tilbyder DIN-skinne målere, kan man købe et tilbehørskit til FWB tavlen, så man kan lave et målerfelt i FWB tavlen. Ellers er det eneste alternativ at montere måleren i en Hager Gamma eller LK målerramme ved siden af gruppetavlen. Vær også opmærksom på det Lars skriver - husk at spørge dit forsyningsselskab om måleren må placeres indvendigt eller om den skal kunne aflæses udefra.2) Grunden til at LM (Lemvigh-Müller?) siger at du ikke kan bruge LED med en LK dimmer er at LK ikke kan garantere at det virker, og dermed vil LM heller ikke. Det betyder ikke at det ikke virker - du får bare ingen garanti for at det virker. Den de foreslår som alternativ er sikkert denne fra Niko.3) I en FWB kan du lave felter med montageplader i stedet for DIN-skinner - måske kan du lave et dæmper felt, hvor du placerer Wireless dimmere i underlag. Har gjort dette med held (dog i en tavletype (Cubic)). Desværre har jeg ingen billeder.

Link til kommentar
Del på andre sites

Takker for de hurtige svar allerede.Jeg synes jeg har været forum trådene igennem og har da også set den der norske model et sted (kan dog ikke lige finde den igen). der var en i en anden tråd der havde snakket med wexøe, men denne tråd kan jeg heller ikke finde igen, mener der var noget med måler indbygget i en fwb tavle. Hvorfor er det at man bruger wireless dimmer frem for uni dimmer, nu de alligevel bliver sat lige ved tavlen? vil da mene det bedste er nu stadig kabelførte enheder, og så gemme de trådløse til man har bygget færdig og så derefter kommer til at mangle noget.

Link til kommentar
Del på andre sites

Wireless dimmere har bedre programeringsuligheder. Du kan få status tilbage om dimmeren er tændt. Du kan styre niveauet direkte i% og bestemme rampetiden; den tid dimmeren er om at skrue op fra 0 til den valgte %. Eller ned.Du sparer et halvt 24v output modul til hver dimmer.Eneste begrænsning er max 250w. Og så at de ikke umiddelbart kan placeres i tavlen. Men det findes der jo råd for. Et alm underlag skruet/klipset på en DIN skinne. Så er der bare varmeberberegningen tilbage. Men hvis placerede dem i en seperat kasse(kabelkanal/tavleindkapsling) så er man jo ude over tavle/varmeproblematikken.

Link til kommentar
Del på andre sites

Takker for de hurtige svar allerede.Jeg synes jeg har været forum trådene igennem og har da også set den der norske model et sted (kan dog ikke lige finde den igen).
Dimmer i norsk tavle :)
.... der var en i en anden tråd der havde snakket med wexøe' date=' men denne tråd kan jeg heller ikke finde igen' date=' mener der var noget med måler indbygget i en fwb tavle. [/quote''] Jeg tror du tænker på denne: Link :)
Link til kommentar
Del på andre sites

tak ihcbob, det var lige præcis de to tråde jeg havde læst, kunne bare ikke huske hvad de hed. så må jeg have fat i wexøe for et elnummer på denne indbygningsmåler.ang dimmere kan jeg godt se det der med indstillings mulighederne er meget bedre/flere i ihc wireless modellen, end andre modeller på nettet. og så må jeg nok leve med en kanal over tavlen( eller ved siden af) med dimmere isat. vil det så ikke vær en fordel at føre "interne" fortrådninger ned i tavlen evt til nogle klemrækker, for derefter at tilslutte kablerne fra huset deri i stedet for at smide dem direkte i dimmere. jeg mener det er mere fleksibelt den første måde.og hvordan gør man det bedst/rigtigst i tavlen mht kabling udefra. er det i en klemrække i toppen af tavlen eller direkte ned til Ind/udgangene på modulerne. IHC tavle komponenterne lyder jo ikke til at være så gode i skrueterminalerne (læst i forum et sted eller to), så hvis der skal byttes for metet rundt efter montering bliver det noget skidt. et lille tillægsspørgsmål: jeg skal have jordvarme og i dataene til dette skriver de at det bruger 20A ( højeste trin på EL varmestavene - backup). p.t. har jeg jo kun 25A ude i gravstenen, dvs der kun er 5A tilbage til et helt hus.

Link til kommentar
Del på andre sites

et lille tillægsspørgsmål: jeg skal have jordvarme
Hvis du har et hus der er bare lidt sydvendt, så er det en langt bedre investering at smide solceller på taget. Hvis du gør det, så får du også en ny måler der kan registrere hvad du henter og hvad du leverer til el nettet. Den er så også indrettet således at den fjernaflæses. Det er ihvertfald det der sker i et Dong område.Har selv smidt 28 celler på taget, og ved en normal solskinsdag producerer den næsten 7 kwatt:-)
Link til kommentar
Del på andre sites

så må jeg have fat i wexøe for et elnummer på denne indbygningsmåler.et lille tillægsspørgsmål: jeg skal have jordvarme og i dataene til dette skriver de at det bruger 20A ( højeste trin på EL varmestavene - backup). p.t. har jeg jo kun 25A ude i gravstenen' date=' dvs der kun er 5A tilbage til et helt hus.[/quote']Tjek lige med din elforsyning, om måleren overhovedet må sidde indendørs. Der er nemlig kommet en ny regel, der siger at de skal have uhindret adgang til den.Du har 3x25A i kabelskabet.
Link til kommentar
Del på andre sites

Jo men solcellerne kan ikke lave varme til at helt hus. Det kan jordvarmen. Den skal så bare bruge noget strøm og her passer det fint med solceller. Men det er en helt anden historie.Klemrækker er en god ide, men tager plads og koster lidt. Derfor spares de tit væk i "standard" installationer, men er man "nørd" eller vil gardere sig lidt så er det den rigtige vej.Du kommer nok aldrig til at bruge 20A kontunuerligt på varmepumpen, for så er den forkert dimensioneret, eller du har et helt hotel du skal varme op. De 25A burde være nok.

Link til kommentar
Del på andre sites

tak for de hurtige svar herinde, det er nu rart med et forum der ikke venter 14 dage med at svare på selv alm kedelige spørgsmål.jeg er helt med på at solceller ikke kan varme et hus op, også derfor jeg skal have jordvarme. det virker bare underligt at smide en 20A sikringselement i tavlen vel vidende at der "kun" er 25 A til rådighed(pr fase). men nu kommer den i tavlen og så må vi se om de 25A kan holde ude i vejen. men nok om det. (det var jo ikke det jeg startede denne tråd om)jeg er 99,9% sikker på det bliver en hager tavle (FWB) nu kommer spørgsmålet så bare til hvilke tillægskomponenter skal man have? og hvad er den mest optimale opsætning/indretning, har set flere der vælger at flytte gruppeafbryderne ind imellem outputmoduler, men synes det ser rodet ud, nogen guides/billeder derude af hvad der er smartest (har kigget på en hel del af de billeder I har lagt op i "vis mig din tavle" trådene, og wauw der er da godtnok nogle store tavler imellem.nogen der har nogle gode/billige din klemrækker (el nummer) til at lave den adskillelse fra hus til tavle, tror godt jeg vil lave denne fortrådning. da det gør det nemmere at ændre/skifte ting i tavlen senere. så kan kablerne bare komme fra nr. 1 til slut og så fortråde komponenterne op med bløde ledninger inde i tavlen. hvad med IHC komponenter hvor kan de købes billigt, har kigget lidt på billigIHC, men er der andre/billigere? et outputmodul er vel et outpotmodul uanset hvor man køber dette. og så skal jeg da også lige have undersøgt det der med om måleren egentlig MÅ sidde inde ved tavlen. jeg bor i hedensted kommune og i vores gamle hus (også i hedensted kommune) måtte den godt sidde indenfor. mvh Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

Google er din ven vedr. komponenter.Jeg har brugt Malmbergs klemrækker, de er nogle af de billigste der findes, men ikke de bedste.Men LK produkter er de samme uanset hvor du køber dem. Tror ikke du finder dem billere end hos billigihc.dkDu skal helst sikkert lige tage en snak med dit forsyningsselskab mht målerplacering. Ældre(gamle) huse er der jo ikke samme krav til som nybyg.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jo men solcellerne kan ikke lave varme til at helt hus. Det kan jordvarmen. Den skal så bare bruge noget strøm og her passer det fint med solceller. Men det er en helt anden historie..
Ikke for svine tråden til, men en lille kommentar:Jordvarme: At ofre 200-300 tusinde kroner for at spare nogle få tusinde kroner per år er efter min mening idiotisk, hvis du kan plaske nogle solceller på taget og spare, som jeg, 27.000 kroner om året, i minimum 25 år!!!. Anlægget er betalt tilbage på under 7 år, medmindre man som jeg betaler det kontant, så er det betalt på fem år, og jeg har derefter gratis strøm til jeg dørMen gør hvad i vil, i skal bare vide at Lidegård http://www.energibolig.dk/El/solcelle-ordning-paa-laant-tiSnart lukker kassen
Link til kommentar
Del på andre sites

Vi er helt eninge om at solceller er en god idé, men trådstarter er ved at bygge helt nyt hus på 158m2. Der skal en eller anden varmekilde til enten, fjernvarme, naturgas, oliefyr pillefyr, jord/luftvarme eller ?? Han kan jo ikke varme det op med solcellerne, men han kan bruge nogle af alle de gode kwh han sparer og putte dem i en varmepumpe og få 4 gange så meget varme tilbage. Alt efter lokalplaner mm er der mulighed for/krav om hvilken varmekilde det skal være. De første koster alle min. 40-50.000 og har en årlig driftsudgift i nærheden af 20.000 vil jeg gætte på. Et jordvarmeanlæg koster normalt 100-120.000 og har en årlig driftsudgift på u. 10.000. Endnu mindre hvis man også har solceller. Så er det bare et spørgsmål om likviditet, for der er vist ikke nogen tvivl om hvad der er det billigste i det lange løb. men som med så mange andre ting er det dyrt at være fattig. Et pillefyr kunne også være et økonomisk godt alternativ - hvis man gidder ;-)EDIT: Nå jeg må vist hellere komme igang med at få programeret den FB.....

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi er helt eninge om at solceller er en god idé' date=' men trådstarter er ved at bygge helt nyt hus på 158m2. [/quote']Den havde jeg fuldstændig misset, så ja du har selvfølgelig ret. Når han alligevel skal installere en varmekilde, så er jordvarme naturligvis det rigtige, og kombineret med et solcelleanlæg, ville det være perfekt
Link til kommentar
Del på andre sites

......og så skal jeg da også lige have undersøgt det der med om måleren egentlig MÅ sidde inde ved tavlen. jeg bor i hedensted kommune og i vores gamle hus (også i hedensted kommune) måtte den godt sidde indenfor. mvh Michael
Det er også først kommet med i Fællesregulativet 2011.14. Adgang til måler14.1 Kunden skal have uhindret adgang til at aflæse og eventuelt betjene den måler' date=' der registrerer elforbruget.14.2 Målere skal placeres, så der for netselskabet er uhindret adgang til kontrol, aflæsning og udskiftning.[/i']Om nogle elforsyninger så stadig tillader at montere dem indendørs i et parcelhus, ved jeg ikke.
Link til kommentar
Del på andre sites

bare for at mane det der med jordvarme eller ikke jordvarme i jorden, så havde jeg valget imellem at ofre 40-60.000 kr for et gasfyr, da der er tilslutningspligt til gas, eller de 100.000 kr for jordvarme som jeg har valgt. Vi kunne nemlig undgå gastilslutiningen hvis vores hus kunne overholde BR15 krav mht. isolering/forbrug. og det gør vi til UG x og slange. jeg kunne nøjes med et 1.5kw solcelleanlæg på taget for at ligge over kravet for dette. og smider et 6kw anlæg op så snart de er færdige med at lægge tagsten på.ang om min måler skal sidde inde eller ude afventer jeg energimidt at ringe tilbage, da jeg ringede idag havde de ihh så travlt, men damen jeg snakkede med lovede at teknikeren ville ringe tilbage så snart han var færdig med den kunde han var i gang med.. hmmm enten så har han glemt dette eller også så har kunden et meget stort problem... men ja iflg regulativet så SKAL de have ubegrænset adgang til måler for evt service/udskiftning... men jeg afventer energimidt opringning hvornår det skal være. jeg kan ikke lige finde de der malmberg klemrækker, men når nu du siger de ikke er så gode, kan det være det så ikke skal være dem ;) lige endnu en lille ting: hvad bruger i af kabel til tryk (når det ikke er wireles) LK vil jo gerne have man bruger det der IHC link kabel men det koster jo en bondegård. har snakket med kollegaer/ andre elektrikere og de har bare brugt alm pds cat5e kabel til trykkene/pir og andre svagstrømsindgange uden problemer. men det kræver nok lidt mere ordenssans med hvordan man lægger kablerne i forhold til hinanden 230v / 24v. hvad bruger I??

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg kan ikke lige finde de der malmberg klemrækker' date=' men når nu du siger de ikke er så gode, kan det være det så ikke skal være dem ;) [/quote']Jeg plejer at bruge Weidmüller klemrækker til 230V siden: WDU 2.5Til svagstrømssiden vil jeg selv i mit eget projekt bruge LSA klemrækker: LSA 20 poletFordelen er at der ikke skal afisoleres, men der skal bruges en speciel tang.Jeg har ekstra tilovers, hvis det er?
lige endnu en lille ting: hvad bruger i af kabel til tryk (når det ikke er wireles) LK vil jo gerne have man bruger det der IHC link kabel men det koster jo en bondegård. har snakket med kollegaer/ andre elektrikere og de har bare brugt alm pds cat5e kabel til trykkene/pir og andre svagstrømsindgange uden problemer. men det kræver nok lidt mere ordenssans med hvordan man lægger kablerne i forhold til hinanden 230v / 24v. hvad bruger I??
Jeg vil absolut ikke anbefale dig at bruge PDS-kabler - tværsnittet er for tynd i forhold til den strøm en 72W strømforsyning kan afgive. Emnet har været flere gange til diskussion. F.eks her:Link 1Link 2Men som jeg har skrevet flere steder' date=' er det ikke nødvendigt at bruge LK's Link-10 kabel, når vi snakker fortrådning til tryk, PIR osv. Jeg bruger selv HSK fra Draka, da det er væsentligt billigere, og kan fåes i andres lederantal: Link (Andre fabrikater har også lignende typer)Det er dog ikke godkendt til nærføring med 230V installationer, hvilket i praksis blot betyder at du skal være ekstra opmærksom på nærføring i tavlen. Det løser jeg ved at 230V og svagstrømskablerne kommer ind i hvert sit felt i tavlen. (Har selv en Hager FW tavle)Det eneste sted LK anbefaler at bruge LINK-10 er mellem Controller og Input/Output moduler.
Link til kommentar
Del på andre sites

takker endnu engang for de mange indput. og mange tak til claus82 for den fine forklaring af cat5 vs pt(s) vs link-10 kablerne via link til tidligere tråde. tror lige jeg skal snakke med mester ang de der draka kabler. vi bruger selv draka kabler til alm inst på arbejdet...ang målerplaceringen har jeg snakket med energimidt idag og de siger som skrevet længere oppe at de skal have "uhindret adgang til måler" iflg fællesregulativet 2011. Så nu står den på udskæring i nye mursten for placering af målertavle i ydervæg. øv øv "my bad"vedr klemrækker tror jeg også det bliver weidmuller modellen, men den der med LSA klemrækkerne til svagstrøm er smart (jeg har selv en tang, ellers tak Claus) kunne du evt smide et billede eller 2 af hvordan du har monteret de der klemmer, til inspiration. kan godt se fordelen i at man ikke skal have kablerne direkte ned til indputmodulerne, men hvad bruger du så til sløjfeledning? "skræller" du bare nogle meter kabel eller?

Link til kommentar
Del på andre sites

vedr klemrækker tror jeg også det bliver weidmuller modellen' date=' men den der med LSA klemrækkerne til svagstrøm er smart (jeg har selv en tang, ellers tak Claus) kunne du evt smide et billede eller 2 af hvordan du har monteret de der klemmer, til inspiration. kan godt se fordelen i at man ikke skal have kablerne direkte ned til indputmodulerne, men hvad bruger du så til sløjfeledning? "skræller" du bare nogle meter kabel eller?[/quote']Det er nu også LSA klemrækkerne jeg vil sælge nogen af....Jeg er desværre ikke noget så langt endnu mit renoveringsprojekt at jeg har fået dem montereret endnu, men ja tanken var at afisolere et par meter kabel og bruge inderlederne.Her er billeder fra en anden bruger, som rent faktisk også har monteret i en FWB tavle: Link
Link til kommentar
Del på andre sites

• 3 weeks later...

så kom der endelig svar fra energimidt. og JA måleren skal som tidligere skrevet :iflg fællesregulativet 2011: sidde med uhindret adgang. det vil sige udenfor...så nu har jeg lavet et fint hul i min ny opmuret væg og smidt en af de dersens dyre LK målerrammer derind. øv øvvedr gruppetavlen så er valget er faldet på en FWB tavle, med wdu klemmer i top.jeg takker mange gange for de svar jeg fik herinde.måske man skulle oprette en "se min tavle tråd"... hvis man får tid.

Link til kommentar
Del på andre sites

Share

• Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok