Hop til indhold
  • 0

Wireless projekt

Chris Olsen
 Share

Spørgsmål

Hey..Har for nylig købt et hus med kælder, stue samt 1 sal, og skal have IHC i hele hytten. Planen er både IHC net og IHC wireless med controller.Det virker måske som et overkill, men har tænk lidt på at placere en wireless controller både i kælder, stue og på 1 salen, og så selvfølgelig forbinde/linke dem sammen. Fordele:Ingen problemer med rækkevidde.Bliver fordelt til hver etage.Ulemper:Dyrt (not an issue) B) Men har et par spørgsmål ang. de wireless controllere, hvor langt må kablet fra controller 1 til controller 2 til controller 3 være?Har i nogen erfaringer med denne type opstilling.Fordele/ulemperHvad med programmeringen, f.eks indgange på controller 1 tænder udgange på controller 3, hvordan fungerer det i praksis?Andet?Venlig hilsenEl-manden

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Goddag El-manden - og velkommen til IHC-user.dkAt starte med udgangspunktet de skal være en controller på hver etage er nok lidt "overkill".Hvad skulle argumentet være for det ? Nå det kommer jeg nok selv til at svare på.Normalt laver man en disponering/registrering/optælleing af hvor mange input/output man har behov for for i hvert enkelt rum. Disse kan så trækkes til moduler der er placeret i tavler på de enkelte etager, og selve controlleren placere man så centralt. Hvis der ikke er behov for flere end 128 i/o er der ingen grund til benytte flere conrollere.Ud over 128 i/o kan der benyttes wireless enheder (max. 64 eller deromkring)Controllere kan ikke umiddelbart snakke sammen, men man kan dog godt overføre status på i/o fra en controller til en anden.Afstande mellem moduler-controller 30-50 meter, og mellem wireless og controller kan du alt efter bygningskonstruktion nå 10, 20 eller måske 30 meter.Jeg vil derfor anbefale dig, at kikke på LK´s hjemmeside. Læs manualen og prøv deres lille online kursus.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hey igen, og tak for velkomsten. :cheer: Tanken var jo at lave en "ren" wireless installation, og for at undgå rækkevidde problemer (fra kælder med betondæk og op til 1 sal) så at sætte en controller på hver etage, så der altid var skrald nok på signalstyrken, og så linke dem sammen. Er med på det med hvor mange i/o osv.. (med 3 controllere er der jo plads til udvidelser på hver etage :silly: )Kunne selvfølgelig sætte en antenne på hver etage, men så skal kablet til denne være ca 15m til 1 salen, og af hvad jeg har læst mig til er dette lidt langt.Søger måske lidt erfaringer med en "ren" wireless installation. (ved godt kabler altid er nr.1)

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Hey igen' date=' og tak for velkomsten. :cheer: Tanken var jo at lave en "ren" wireless installation, og for at undgå rækkevidde problemer (fra kælder med betondæk og op til 1 sal) så at sætte en controller på hver etage, så der altid var skrald nok på signalstyrken, og så linke dem sammen. [/quote']Det kan man ikke. Controllerne er helt selvstændige og kan ikke rigtigt" snakke" sammen. Hverken via wireless, LAN, eller RS485 porten.Det eneste de kan er at du kan få overført status på en indgang elller udgang via kabling mellem. Det vil jeg ikke kalde snakke sammen.
Er med på det med hvor mange i/o osv.. (med 3 controllere er der jo plads til udvidelser på hver etage :silly: )Kunne selvfølgelig sætte en antenne på hver etage, men så skal kablet til denne være ca 15m til 1 salen, og af hvad jeg har læst mig til er dette lidt langt.Søger måske lidt erfaringer med en "ren" wireless installation. (ved godt kabler altid er nr.1)
Hvis du har tal på enheder(i/o) og det ikke er helt vildt stort, går det så ikke an med placering af controlleren centralt et sted i huset. Så burde signalet nemt kunne række både op på 1. Sal og ned i kld. Husk kontroller behøver ikke side i tavlen hvis der er tale om ren wireless uden fortrådede moduler. Så kan du blot pakke den i en passende plastik kasse sammen med en strømforsyning og smide den ind under sofaen i stuen.
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej igen.Jamen hvis de ikke kan "snakke" sammen, og man kun kan få overført status på de forskellige I/O, er den allerede afgjort der.. ;) Vi må se hvor godt signalet er (tavlen sidder i kælderen) ellers må jeg som Lars rigtig siger, sætte en tavle med controlleren og strømforsyning et centralt sted i stueetagen, eller forsøge mig med antennen, eller trække et bundt kabler.. ;)Troede egentlig bare at disse controllere kunne snakke sammen, og "udveksle" I/O på tværs af hinanden, måske man er lidt arbejdsskadet fordi man arbejder med PLC til daglig. ;) Men mange tak for de brugbare svar!

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Der er indbygget en signal styrke test i Visual programmeringssoftwaren.Så du kan evt lave en testopstilling, og gå rundt med et wireless tryk. Så du kan teste om din planlagte installation ser ud til at ville fungere tilfredsstillende, inden du bygger det endelige system.Nu hvor penge ikke er et issue ;) Så kan man også købe et signal styrke test kit: Link

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Troede egentlig bare at disse controllere kunne snakke sammen' date=' og "udveksle" I/O på tværs af hinanden, måske man er lidt arbejdsskadet fordi man arbejder med PLC til daglig. ;)[/quote']Conseptet til IHC blev udviklet for mere end 20 år siden. Du kan fortsat benytte I/O moduler som du købte til den oprindelige controler på de nyeste controler. På de andre områder er der heller ikke sket meget mere udvikling desværre. Det er temmeligt skræmmende at se at de eneste reelle ny skabelser er netværks adgang (ikke ændret i 15 år), viewer (ikke ændret i 10 år), wireless (ikke ændret i 10 år) samt temperatur sensore der kan måle en temperatur og sende talet til controleren.Verden har ændret sig væsentligt mere på de 20 år.
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Hey igen' date=' og tak for velkomsten. :cheer: Tanken var jo at lave en "ren" wireless installation, og for at undgå rækkevidde problemer (fra kælder med betondæk og op til 1 sal) så at sætte en controller på hver etage, så der altid var skrald nok på signalstyrken, og så linke dem sammen. Er med på det med hvor mange i/o osv.. (med 3 controllere er der jo plads til udvidelser på hver etage :silly: )Kunne selvfølgelig sætte en antenne på hver etage, men så skal kablet til denne være ca 15m til 1 salen, og af hvad jeg har læst mig til er dette lidt langt.Søger måske lidt erfaringer med en "ren" wireless installation. (ved godt kabler altid er nr.1)[/quote']Andre har svaret på et meste, så jeg vil nøjes med et par enkelte kommentar.[ol] [li]Vær opmærksom på at du kun kan have 64 wireless enheder pr. controler.[/li] [li]Wireless enheder har det med at gøre controleren ustabil. Sommetider svigter kommunikationen med enkelte wireless enheder. Eneste måde at få det til at køre igen er ved at tage strømmen til controleren i 10 sek. Hvis det ikke virker er der kun den tunge vej, ved at unlinke de ramte enheder, upload programmet, linke dem igen, og uploade programmet igen.[/li] [li]Med mange wireless enheder risiker du at de forstyre hinanden. Det er ligesom hvis man placere wireless netværks access punkter for tæt eller har for mange computer pr. access punkt.[/li][/ol]
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Ok, nu har jeg ikke fulgt så meget med omkring IHC, da jeg selv til daglig arbejder og er udlært som styring og reguleringstekniker (industrielektriker) men nu da man har fået hus, skal man da selvfølgelig have IHC. :cheer:Sad faktisk selv og undrede mig over at man forlænger og splitter antenne på sådan en trådløs controller, hvad med at komme med en form for repeater, der kan opfange de trådløse signaler og som kan linkes til controlleren. (egentlig lidt det jeg fiskede efter i mit første indlæg, at bruge controller som en form for repeater.)Nu er det jo slet ikke sikkert at det bliver nødvendigt hjemme hos mig, men i større bygninger/ejendomme kunne det da være en fordel.

Link til kommentar
Del på andre sites