Hop til indhold

Integrering af Gardena sensorer

Jan1354922237
 Share

Recommended Posts

HejJeg har ikke erfaring med sensorerne.Kan heller ikke lige finde regnsensoren.Men Gardena beskriver fugtmåleren med at man skal indstille ønsket fugtighed med en drejeknap på fugtmåleren.Så jeg tolker det son et digitalt signal. Om det så er pot.fri står hen i det uvisse.Hvis du har brug for en analog måling er det altså ikke denne.Zigza har en analog kombi temperatur/fugtfåler der kan integreres med IHC.Om den så kan måle fugt i jorden ved jeg ikke. Den er tiltænkt til måling i luften.LinkSkal du bruge det til vandingssystem?

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, jeg skal bruge det til et vandings system hvor jeg allerede via IHC styrer vanding af kapilærkasser i drivhus, 36 frilands tomat planter samt vanding af højbed.Jeg anvender Gardena 24 V vandings ventiler og husvandings pumpe anlæg. Systemerne fødes fra regnvands reservoir med niveau følere.Ps. Jeg har begge følere liggende, de kan købes på f.eks. redcoon.dk og de to følere skal primært bruges til at disable vanding på friland hvis det regner eller jorden er tilstrækkelig fugtig.Venlig hilsen Jan

Link til kommentar
Del på andre sites

Det lyder da spændende!Jeg er selv igang med at tænke over hvordan jeg skal lave automatisk vanding til næste sommer :) Hvis ikke sensorerne de har potfri kontaktsæt, så kan du jo bare montere et overdrage relæ. Med mindre du altså ønsker et analogt signal, så kan den jo slet ikke bruges...Mht vanding af kapilarkasser, har jeg selv droppet dette, da jeg synes det bliver for dyrt ifht hvor tit der skal vandes.Men af ren nysgerrighed, hvordan styrer du vandmængden til kapilarkassen?

Link til kommentar
Del på andre sites

I hver kapilærkasse har jeg monteret en niveau føler. Når denne aktiveres startes husvand værket og der åbnes for en 24 V Gardena ventil hvorefter der er monteret nogle komponenter fra Gardena Micro Dip vandingssystemet.Jeg har 6 kasser og disse vandes samlet, men hver kasses Micro Dip ventil kan individuel statisk reguleres. Når niveau føleren ikke indikerer vand mangel mere, adderer jeg et antal liter som hysterese inden ventilen lukkes, så systemet ikke står og aktiverer/de-aktiverer hele tiden hvis niveau switchen har meget lille fysisk On/Off bevægelses afstandIdeen med følge relæ er god, men samme problematik gælder jo her da jeg jo her så skal interface relæet til sensoren.Venlig hilsen Jan

Link til kommentar
Del på andre sites

Da den er batteridrevet med 2 stk 1,5V, så er der en god chance for at det er et pot.fri relæ.Den bliver vel tilsluttet Gardena computer med 2 ledere?Den sikre vej ville være at starte ud med at måle spænding (DC spænding ;) ) mens du drejer justér knappen mellem max/min fugt.Hvis den giver spænding ud, så er det nok 3V, og så må du have fat i et 1polet 3V DC relæ.Men det gør den sikkert ikke, og så prøver du at måle modstand.Hvis den skifter mellem uendelig og ca 0 ohm, så er det et pot.fri relæ, som du så kan tilslutte mellem IHC 0V og input.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 8 months later...

Hej

Jeg blander mig lige i denne løsning, jeg har gået i rigtigt lang tid og tænkt over, hvordan jeg kunne lave en løsning der virkede til at vande mine havekrukker. jeg hviste godt, at jeg skulle bruge en magnetventil til opgaven, men syntes de var lidt dyre (800-900 kr. pr stk). Jeg har nu fundet en bililg løsning, i lørdags var jeg på vores genbrugsstation, her tog jeg og skar et aqua stop af en opvaskemaskine, den monterede jeg så til 220 V, og så virker den som magnetventil. jeg mangler så bare at finde en løsning på, at anlæget ikke skal starte på timer, hvis det regner, her skal bruges en fugtmåler over IHC. den har jeg ikke fundet endnu.

er der nogen der skal bruge dele på vandsiden kan jeg anbefale denne hjemmeside, der er rigtigt billigt og kan graves ned i plæne og flise gange. http://www.directespana.dk/drypvanding.htm

Link til kommentar
Del på andre sites