Hop til indhold

Hvor dumt kan man lave det!

Recommended Posts

Efter gode forskrifter her fra siden, har jeg fået sat mit ude lys til at tænde efter et ur og efter skumringsrelæ.Det virkede også meget fint, men jeg kunne ikke forstå hvorfor lyset slukkede efter bare 20 sekunder ??Det viser sig så at skumringsrelæ'et er sat lige ved siden af et ude spot :huh: Hvad vil være smartest - at sætte lumen meget op, med den bekostning at den lyset tænder tidligt (hvis overhoved muligt) Eller flytte det (må man gøre det selv? som ikke fag-person) Alternativt - kunne man lave en form for afskærmning

Link til kommentar
Del på andre sites

Efter gode forskrifter her fra siden' date=' har jeg fået sat mit ude lys til at tænde efter et ur og efter skumringsrelæ.Det virkede også meget fint, men jeg kunne ikke forstå hvorfor lyset slukkede efter bare 20 sekunder ??Det viser sig så at skumringsrelæ'et er sat lige ved siden af et ude spot :huh: Hvad vil være smartest - at sætte lumen meget op, med den bekostning at den lyset tænder tidligt (hvis overhoved muligt) Eller flytte det (må man gøre det selv? som ikke fag-person) Alternativt - kunne man lave en form for afskærmning[/quote']Nr.1 vil helt sikkert være at flytte det. En alternativ løsning er at programmere det sådan, at skumringsrelæet ikke kan slukke lyset igen, så det kun slukkes af uret. Når uret har slukket lyset, gør man så skumringsrelæet "aktivt" igen.
Link til kommentar
Del på andre sites

Der er også muligheden at du glemmer du har købt og betalt et fysiske skumringrelæ og benytter et virtuelt istedet. Den lader sig ikke snyde af tætsiddende lyskilder/lamper.Den tilpasser sol-op/nedgangs tiderne efter årstiden(alamnakken på vores breddegrader), og der er enda mullighed for at lave offset hvis man ikke er helt tilfreds med universets placering af himmel legmer.Sådan en FB er nemlig lavet af Kenth og postet her i forummet. Søg og du skal finde.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 2 months later...
Jeg er nu rendt ind i samme problem!Har hængt julelys op udenfor' date=' som ungerne har befalet. :-)Jeg var godt klar over at det ville give problemer med skumringsrelæet.Er der en nem måde at lavet det sådan at skumringsrelæet KUN kan tænde for lyset?Og så lade uret slukke for det igen?/Brian[/quote']Der skal lige rettes lidt i den FB du bruger, for at lave det så skumringsrelæ KUN tænder.Hvilken FB bruger du? Upload evt. dit program.
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej TorbenVedhæftet mit program - håber jeg...Det er super hvis du gider rette det, men vil du også bruge et par linier på at forklare hvad du har ændret?Jeg har aldrig forstået logikken i opbygningen af programmerne!Måske jeg tænker forkert..Har skrevet rigtig meget embedded C, men det har ikke hjulpet mig her! :dry: Tænker at man skal tænke på en anden måde! Men det er jo en anden snak..Men i hver tilfælde - tak.../Brian

Jul.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Brian.Da du bruger dit skumringsrelæ i adskillige FB, har jeg indsat en ekstra FB (Skumringsrelæ "hold"), som jeg tidligere har lavet til en anden bruger herinde, som havde samme problematik. Ellers skal man ind og rette i samtlige FB, hvor du bruger dit skumringsrelæ. Man fører sit skumringsrelæ på indgangen, og udgangen føres til alle de indgange i andre FB, hvor du vil gøre brug af skumrinsrelæet. Den fungerer på den måde, at når skumringsrelæet går ON, bliver udgangen "holdt" ON, selvom skumringsrelæet går OFF igen. Udgangen slukkes så igen af nogle indlagte solopgangstider, som skifter hver 14. dag efter årstiden. Det er ca. solopgangstider, taget fra et skema, som er målt et sted i DK. Håber det kan bruges.[attachment=2173]Jul_1.zip[/attachment]

Link til kommentar
Del på andre sites

Share

• Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok