BrianH Skrevet August 26, 2012 Rapporter Share Skrevet August 26, 2012 Hej,Jeg er ved at lægge sidste hånd på min IHC installation i min garage og skal lige høre hvordan det er det er mht. kabling mellem hhv. controller og moduler samt mellem moduler og tryk og PIR.Jeg kan finde noget på at fra controlleren anbefales (dog baseret på LINK-6 kabel):24V - orange (hvid/orange par)0V - sort (sort/blå par) og violet (violet/grøn par)Data 1 - blå (sort/blå par)Data 2 - grøn (violet/grøn par)Hvid i hvid/orange par kan anvendes til forstærkning af 0V eller 24VUacceptabelt at anvende gul og grøn i 24V ledningsnettetJeg er i den situation at jeg har 3 x LINK-10 kabel trukket fra min controller til garagen. Jeg holder mig lige under de 50 meter. Jeg kan velsagtens anvende 4 par til 4 moduler (0V og data) og så anvende 1 eller 2 ledere til 24V. Kan jeg frit vælge eller må jeg absolut ikke benytte det gule og grønne kabel til noget som helst?Hvordan mht. tilslutning af tryk og PIR. Må jeg der sløjfe 0V og 24V? Eller skal 0V og 24V komme fra det modul det til enhver tid tryk/PIR er koblet på rent datamæssigt?Det var lidt af en smøre. Håber der er en herinde der kan komme med lidt guldkorn.På forhånd tak.Mvh.Brian Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret August 26, 2012 Rapporter Share Besvaret August 26, 2012 Hej' date='Jeg er ved at lægge sidste hånd på min IHC installation i min garage og skal lige høre hvordan det er det er mht. kabling mellem hhv. controller og moduler samt mellem moduler og tryk og PIR.Jeg kan finde noget på at fra controlleren anbefales (dog baseret på LINK-6 kabel):24V - orange (hvid/orange par)0V - sort (sort/blå par) og violet (violet/grøn par)Data 1 - blå (sort/blå par)Data 2 - grøn (violet/grøn par)Hvid i hvid/orange par kan anvendes til forstærkning af 0V eller 24VUacceptabelt at anvende gul og grøn i 24V ledningsnettet[/quote']Ja, men farverne kan godt anvendes enkeltvis. Det er ledninger med begge farver der er "forbudt" idet denne farvekombination udelukkende bør anvendes til jord/beskyttelsesleder.Jeg er i den situation at jeg har 3 x LINK-10 kabel trukket fra min controller til garagen. Jeg holder mig lige under de 50 meter. Jeg kan velsagtens anvende 4 par til 4 moduler (0V og data) og så anvende 1 eller 2 ledere til 24V. Kan jeg frit vælge eller må jeg absolut ikke benytte det gule og grønne kabel til noget som helst?Ja, du kan godt have 4 dataforbindelse, og så bruge 1 eller bedre begge ledere i det sidste par til 24vHvordan mht. tilslutning af tryk og PIR. Må jeg der sløjfe 0V og 24V? Eller skal 0V og 24V komme fra det modul det til enhver tid tryk/PIR er koblet på rent datamæssigt?Sløjf du bare alt det du vil. PIR'n er fuldstændig ligeglad hvor spændingen kommer fra.Det var lidt af en smøre. Håber der er en herinde der kan komme med lidt guldkorn.På forhånd tak.Mvh.Brian Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
BrianH Besvaret August 26, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 26, 2012 Hej Lars,Jamen det var jo svar på mine spørgsmål :-)Hvordan mht. 0V ud til trykkene - Kan jeg der samle den 0V fra trykkene med den 0V fra dioderne for alle tryk/dioder i en stor klemrække istedet for at føre dem enkeltvis ned til modulerne? Det vil spare ledningstræk og klemrækker? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
BrianH Besvaret August 26, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 26, 2012 Lige et billede der viser hvad jeg mener. Jeg vil så bruge nulklemrækken (blå) helt oppe i venstre hjørne Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret August 26, 2012 Rapporter Share Besvaret August 26, 2012 Ja, 0v er 0v Og fælles uanset om det er LED, tryk, PiR, lydgiver eller andet, så længe vi snakker om lavspændings "nullen" i IHC.Det er noget andet med nul i 230v grupper. Der er der godt nok også tale om den samme fælles nul, men man skal huske at den skal afbrydes i hver gruppeafbryder. Ellers kan man hurtigt få nogle mærklige/sjove fejl ved overgang, kortslutning og lign. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
BrianH Besvaret August 26, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 26, 2012 Jamen det var netop for at være sikker på at 0V ikke opførte sig ligesom 230V nullen. Jamen så kan jeg godt "patche" videre. Det er jo med dig som forbillede at jeg er gået helt amok med klemrækker :laugh: Tak for hjælpen.Mvh.Brian Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
BrianH Besvaret August 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 27, 2012 Hmmm - jeg er stadig lidt i tvivl om præcist hvordan jeg bør gøre. Jeg ved at data og 0V skal være parsnoet fra controller til modul.Dvs. jeg har controller i huset og forbinder et modul i garagen via data og 0V parsnoet over afstand på ca. 45m. 24V trækker jeg så separat i én eller 2 andre ledere direkte fra strømforsyningen til fx en klemme i min tavle i garagen, hvorfra jeg så kan fordele den videre ud.Kan jeg med fordel trække data og 0V til en klemme også for at føre dem videre derfra til modulerne stadig parsnoede og dermed have mulighed for at sløjfe 0V ud til tryk og PIR eller er jeg nødt til at trække en separat 0V fra strømforsyningen til fx en klemme i garagen og så dele ud af den derfra eller tage en fra et af modulerne og føre den i en klemme. Det vil gøre mit kabeltræk i tavlen noget nemmere og mere overskueligt.Jeg ved der er noget med at man ikke må sløjfe 0V mellem modulerne - betyder det så også at jeg ikke må sløjfe den ud til trykkene?Håber i forstår hvad jeg forsøger at forklare :-)Mvh.Brian Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
BrianH Besvaret August 29, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 29, 2012 Hej igen,Det gik jo lige op for mig at jeg fik svar af Lars på mit spørgsmål allerede for et år siden da jeg var igang med at trække kablerne. Det gik for sig i denne tråd:Kabling mellem controller og modulerDet korte af det lange er at sådan som jeg forstår det så kan jeg på fx 2 kabler have 9 moduler og én 24V og én 0V (0V skal bruges til at sløjfe videre til fx tryk/PIR/m.m.)Man kan så vælge kun at køre med 8 moduler på 2 kabler og så have 2 ledere til hhv. 24V og 0VMvh.Brian Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Claus Skovgaard Besvaret May 6, 2015 Rapporter Share Besvaret May 6, 2015 Beklager jeg ripper op i denne gamle tråd, men i forhold til diskussionen om svagstrøms 0V og sløfning af denne, hvorfor er det så at principdiagram for IHC Control Alarm for hhv. alarm PIR, røg- og gassensorer samt statustryk illustrerer to samtidige 0V tilslutninger fra forskellige kilder? Mvh Claus Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
APetersen Besvaret May 6, 2015 Rapporter Share Besvaret May 6, 2015 Hej 0v er 0v, det har samme potentiale ved både 12v og 24v, tror grunden til at det er tegnet sådan i principdiagrammet er for at det er lettere at overskue (gennemskue), samt at hvis der sløjfes fra fx. pir til pir så skal man huske at der altid skal være en konstant 0v med til forsyningen, derfor 2 forsyninger. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Pergb Besvaret May 12, 2015 Rapporter Share Besvaret May 12, 2015 Hej Du skal holde skæg for sig og snot for sig! Forbindelse mellem controller og modul:Brug et par pr. modul, direkte, uden forbindelse til noget andet. 24V forsyning:Brug et eller to par, alt efter dit strømforbrug, og afstanden fra PSU til forbrug Tryk:I princippet bør nul volt kommer fra samme modul, som indgangen.I praksis er det næppe kritisk, så længe vi snakker bolig eller lignende ikke støjfyldte miljøer. Per Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts