Hop til indhold

Farvekoder i el-installation

Recommended Posts

Hej,Jeg skal lige høre om der er nogen regler for farvekoder i en fast installation udover at jord SKAL være gul/grøn og at Nul anbefales at være lyseblå.Mener at have set at følgende er god skik men ikke lov:L1 = BrunL2 = SortL3 = GråOg hvordan med et 7-leder kabel der jo har en jord og derudover 6 ledere der er hvide, men mærket med 1-6. Er der nogen retningslinjer for hvor de enkelte ledere skal gå hen hvis det fx skal forbindes videre i et lampested og så med en 5-ledet til næste lampested?Mvh.Brian

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej BrianDer findes ikke nogen lovkrav til farvekoder for ledere, udover de to du selv nævner. Jeg bruger også selv de farvekoder du nævner til faseledere, da jeg i min læretid lærte at brun altid er L1, den lige ved siden L2 (sort i moderne kabler - tidligere sort med hvid stribe), og den sidste (ud over blå og gul/grøn) til L3 (i dag grå - tidligere sort). (kig ind i enden af et kabel - så giver det mening)Billeder af kabelender7-leder kablet bruger jeg personligt altid 5 til fase og 6 til nul - så passer de resterende med udgang 1-4 på et Output 230 modul.NKT har faktisk lavet om på deres NOIKLX 7G1,5, så den er med farvekode i stedet for nummermærkning. LinkJeg har dog ikke set nogle af de andre kabelproducenter gøre det samme.

Link til kommentar
Del på andre sites

Share

• Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok