Hop til indhold
  • 0

Køb af kabler

lh03
 Share

Spørgsmål

HeyJeg skal trække kabler i forbindelse med etablering af ny carport/skur. Jeg er i tvivl om, hvilke kabler jeg skal trække, når jeg skal bruge følgende:- 2 lampeudtag m tænd/sluk over IHC- 1 tryk (med 2 tryk)- 2 stikkontakter med tænd/sluk over IHC- skumringsrelæ- 2 bevægelsessensorerGerne også forslag til hvor det er billigt at købe, for at jeg skal bruge cirka 40-50 meter kabel af hver type.Mange tak!

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Til førnævnte er 1 stk. IHC-Link10 kabel til 24V + 1 stk 7*1,5 til 230V nok, hvis det hele er fortrådet.Hvis lampeudtag og stikkontakter er wireless kan du dog nøjes med 3*1,5 til 230V. Vil dog anbefale dig altid minimum at trække 5*1,5.mht priser og forhandlere er Google din ven, men kan da generelt anbefale www.billigihc.dk.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Mange tak for det hurtige svar. Jeg skal dog lige have uddybet hvad du mener med "hvis det hele er fortrådet"?
Det var hvis ikke du bruger wireless nogle steder. Du kan jo som sagt vælge wireless styrede lampeudtage og stikkontakter. Så skal de ikke have hver sin fase i kablet, men kan nøjes med én som de deler. På den måde kan du nøjes med 1 stk. 3*1,5. Men jeg ville stadig trække 5*1,5 (og 2 stk af dem er er nok billigere end det nævnte 7*1,5)Jem&Fix samt Harald Nyborg har forøvrigt meget billig "standard" kabel.http://www.harald-nyborg.dk/p4861/install-kabel-5x1-5-50m-750vLigeledes med trykket. Det kunne også være wireless. På den måde behøver du ikke mere en 5 lavspændings ledere ialt og ville kunne nøjes med dette kabel istedet for Link-10:http://www.billigihc.dk/da/ihc-kabel/3397-pt-hf-3x2x06-mont-kabel-100-mtr-5708953157899.htmlMen bortset fra det er afligevel tankevækkende at det stort set er samme pris og anvende endnu et 5*1,5 kabel fra HN end et decideret lavspændingskabel. (Der er så det lille arberdabei at man nok ikke i praksis må anvende den gulgrønne leder til ret meget fornuftigt i denne sammenhæng).
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej igenIgen tak! Jeg fører 2 stk. 5g1,5, men det bliver ikke noget let opgave så tykke som kabler er! Hvis jeg trækker dette, så kan jeg vel også få 380 V, hvis det skulle blive nødvendigt?Det betyder, at jeg kan vælge mellem det billige Harald Nyborg kabel og et kabel som dette?:http://www.xxel.dk/shop/installationskabel-noiklx-24600p.htmlEr meget i tvivl om jeg skal "spare" pengene. Ville en faguddannet gøre det?Og Link-10:http://www.xxel.dk/shop/ihc-link-10-kabel-25813p.htmlNu er jeg bare træt af, at jeg ikke kan hente kablerne i Aarhus i morgen, lørdag og komme i gang ;-).

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

NKT's tynde light kabler (NOIKLX) er noget af det bedste at abejde med, men det koster. Light kabler er generelt også ca. 2 mm tyndere en normale kabler og det kan selvfølgelig også have betydning. Men kablerne fra jem&fusk er godkendte og fungere ligesågodt.400V (380V i gamle dage da vi også havde 220V) kræver 3 faser/ledere. Det er hvad der er i et 5x1,5 kabel, så kraft tager et helt kabel for sig. Og med førnævne behov for 4 ledere/faser/tændinger kan det ikke lade sig gøre at have begge dele i kun 2 stk 5x1,5 kabler.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej igenNu har jeg så fået trukket 2 stk 5*1,5 kabler, men er efter adskillige dage nu MEGET tæt på at opgive at få den sidste IHC Link-10 ledning med... Hvad skal jeg investere i, hvis jeg skal have ovennævnte til at køre som trådløs IHC (mit indledende spørgsmål)? Jeg har en controller med trådløst interface og antenne mv..Hurtigt svar vil blive meget værdsat, da jeg i dag eller imorgen skal have plantet græs på det sted, hvor jeg står og roder med kablerne.Pft.Lasse

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hvad var det der gjorde at det tog så lang tid?Hvis du har trukket for hårdt i kablerne kan de være beskadiget så de ikke længere må belastes med 13A.Hvis de ligger sådan at du har trukket de sidste kabler på langs eller over det første, kan du have slidt isoleringen istykker på de første kabler, og så må de ikke længere belastes med 230/400V.

Link til kommentar
Del på andre sites