Hop til indhold
  • 0

Varmestyring igen igen

Morten G. Christensen
 Share

Spørgsmål

Så har jeg fået gang i varmestyringen.... en blandet fornøjelse, hvor jeg har to udfordringer.Jeg har monteret rumfølere i alle rum, sat til en høj temperatur på 21,5grad.1. Når temperaturen er oppe på 21,5 slukker telestaten selvfølgelig, hvilket resultere i at vores gulve er kolde (specielt skiffer gulvene). Kan man gøre noget for at få gulvene til at blive behagelige uden at man bare skal lade gulvvarmen køre uden begrænsning?2. Jeg har Wavin telestater på gulvvarme blanderen. Jeg opdagede den anden dag at der er nogen af de små motorer der står åbne, selvom IHC har sat udgangen i off - hvad kan det være?

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Ad1: tjaaaa, det er jo sådan "tung" gulvarme virker.Ad2: det kommer an på om de skal være åbne uden spænding (no) eller lukkede uden spænding (nc), så det afhænger lidt af hvilken model der er monteret.Noget kunne tyde på det måske kørte omvendt.En mulighed for at forbedre komforten er at montere 2 termostater (1 rum og 1 gulv) som LK's IHC varmestyring er forberedt til. På denne måde kan man vedligeholde komforten ved at pulse telestaten, så der slipper lidt varme igennem selv om de egentlig skulle være lukket. Det kan selvfølgelig også implementeres med kun 1 termostat.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg man kan programere blokken så den når der faktisk skulle bære slukket for varmen, tænder den afligevel kortvarigt f.eks. 3-5 min hver 20-30 min. På den måde vil der aldrig være slukket helt, og gulvet når aldrig at blive koldt.Det skal selvfølgelig trimmes ind mht tid og behov i dit hus. Ellers vil det blive for varmt og du bruger for meget energi.Det er ikke ledningerne der vender forkert, men logikken i FB'n. Dvs on/off skal inverteres, enten i programmet eller vha en eksta FB.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Jeg man kan programere blokken så den når der faktisk skulle bære slukket for varmen' date=' tænder den afligevel kortvarigt f.eks. 3-5 min hver 20-30 min. På den måde vil der aldrig være slukket helt, og gulvet når aldrig at blive koldt.Det skal selvfølgelig trimmes ind mht tid og behov i dit hus. Ellers vil det blive for varmt og du bruger for meget energi.[/quote'] Man skal ikke programmere denne pulse funktion.Det er ren opsætning på varmestyring FB, at den kan køre med en komfort temperatur på gulvet (kræver selvfølgelig en temperaturmåler i gulvet...)Det var muligvis også dette du mente, men ville lige præcisere det ... :)
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Udover at justere din fremløbstemperatur ned burde du også have mulighed for at justere flowet på de enkelte kredse, derved kan du holde gang i kredsen længere imod at få en større afkøling af vandet.Umiddelbart hjælper en gulvføler vel ikke på dette problem da rummet sikkert vil blive meget varmt hvis man vedligeholder f.eks 25C gulvtemperatur.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
Udover at justere din fremløbstemperatur ned burde du også have mulighed for at justere flowet på de enkelte kredse' date=' derved kan du holde gang i kredsen længere imod at få en større afkøling af vandet.Umiddelbart hjælper en gulvføler vel ikke på dette problem da rummet sikkert vil blive meget varmt hvis man vedligeholder f.eks 25C gulvtemperatur.[/quote'] Man skal selvfølgelig ikke vælge en gulv komfort temperatur på 25!Man vælger fx 20 gr som gulv temperatur.Og 23 som rum temperatur. Så får man 20 grader på gulvet, selvom rummet ikke kalder på varme....
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Alt efter fabrikat/ type er der som regel på returen modsat telestaten et plasiklåg med en umbracko skrue under. Her kan du regulere flowet i de enkelte kredse. Noter indstillingen ned inden du begynder at justere så du altid kan komme tilbage til udgangspunktet. Du kan f.eks. Justere 1/2 - 1/1 omgang ad gangen.Google evt wavin gulvarmekreds indregulering. Der findes både tabeller og et lille program til at beregne indstillingerne med.

Link til kommentar
Del på andre sites